فرهنگ و هنر

تکبر؛ انسان را از روز محاسبه و قیامت غافل می‌کند

این استاد دانشگاه با استناد به سوره مبارکه قص گفت: تکبر انسان را به جایی می رساند که فکر می کند احیا و محاسبه نیست. مثلاً فرعون و لشکریانش که گمراه شده بودند، به جایی رسیدند که گمان کردند پیش خدا نمی روند و به حساب نمی آیند، یعنی مستکبران به جایی رسیدند که روز قیامت را فراموش کرد. محاسبات و کتاب.

مالاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی -استاد حوزه- در گفت‌وگو با سلام آنلاین در تفسیر آیه 39 و سوره رکهارکه قصص و سْتَکْبَرَ سْتَکْبَرَ وَجُنُودُهُ ْأَرْضِ کردا ظه ِمِینَ ِمِیْفَهُ وَاَرْضِینَ کردا ظه ِمِینَ ِمِیَلِی، أَرْضِی کردا ظه ِمِینَ ِمِیَلاً می‌گوید. در زمین متکبرند و گمان کردند که هرگز به سوی ما باز نخواهند گشت. او و سپاهش را گرفتیم و به دریا انداختیم، اکنون پایان ظلم را می بینیم.

وی با اشاره به اینکه در این آیه نکاتی وجود دارد، ادامه داد: اولین نکته این بود که فرعون و لشکریانش با هم غرق شدند، او نیز متکبر است و لشکر نیز متکبر است، پس تکبر اطرافیانش را مغرور می کند. آهنربای تکبر به قدری بالاست که قرآن از فرعون در کنار لشکریانش سخن می گوید، پس افراد متکبر در عمل فردی و اجتماعی و در عذاب الهی مشترک هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به نکته دوم افزود: تکبر مردم را به جایی می رساند که فکر می کند دیگر احیا و محاسبه وجود ندارد. فرعون و لشکریانش که حق را نادرست بیان کرده بودند، به جایی رسیدند که گمان کردند به سوی خدا نمی روند و به حساب نمی آیند، یعنی انسان متکبر به جایی رسید که روز را فراموش کرد، احیاء و محاسبه و کتاب.

حجت الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی یادآور می شود: نکته سوم در این آیه این است که فرعون و لشکریانش بر اساس این آیات به خواست خداوند متعال غرق شدند، او و سپاهش را گرفتیم و انداختیم. دور،” او گفت. آنها به دریا می روند.

وی خاطرنشان کرد: توبه دو بار یکی به هنگام مرگ و دیگری در پذیرایی غیرقابل قبول است، بنابراین توبه فرعون و اطرافیانش پذیرفتنی نیست، زیرا او و لشکریانش در آن زمان رنج کشیدند، زیرا آنها متکبر بودند. به همین دلیل است که گاهی می شنویم که فرعون موسی (ع) را در حال غرق شدن صدا می کند، مثل نجات از غرق شدن. البته به خاطر گستاخی فرعون به هیچ وجه بخشیده نمی شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا