عمومی

اکتبر سیاه کُردی – سلام آنلاین

16 اکتبر 2017نبرد کیریکو توسط ارتش عراق و بسیج (بسیج مردمی) برای تصرف استان کوکوک از دولت کرد آغاز شد و نیروهای نظامی عراق پس از یک دوره درگیری بدون مقاومت این شهر را اشغال کردند. در بعضی مناطق کیریکوک. این سخت ترین شکست برای کردها در دستیابی به آرزوهای خود برای کنترل کرکوک و استقلال اقلیم کردستان عراق در سالهای اخیر است که احتمالاً اختلافات بین طرفین است. کردها.

نبرد کرکوک به همه پرسی عراق در مورد استقلال کردستان در ماه سپتامبر پاسخ می دهد ، کمتر از یک ماه پس از بازپس گیری همه پرسی بغداد در منطقه مورد مناقشه کردستان.

همه پرسی یک اشتباه جدی بود و عدم محاسبه دقیق عواقب احتمالی همه پرسی نه تنها باعث تقویت اوضاع شد بلکه باعث خسارات و از دست دادن کنترل منطقه شد. 51 درصد از مناطق کردنشین از منطقه Pasmega هستند و باعث می شود که مناطق کردنشین در برابر بغداد ضعیف باشند. در کمتر از یک روز ، نیروهای دولت عراق کنترل تمام مناطق استان کرکوک از جمله فرودگاه کرکوک و میادین نفتی را به دست گرفتند.

مسعود بارزانی پس از از دست دادن 51 درصد از اراضی تحت کنترل کردها و دو سوم منابع نفتی تحت کنترل کردها ، در نوامبر 2017 از ریاست جمهوری کردستان استعفا داد و بغداد تسلط بیشتری بر مناطق کردستان داشت. پس از استعفای مسعود بارزانی ، نچیروان ادریس بارزانی به دلیل سفر رهبر اقلیم کردستان عراق به بغداد در اولین سفر خود برای عادی سازی روابط منطقه کردستان و دولت ، این منطقه خراب شده است. مرکزی و با سه رهبر عراقی دیدار کرد.

در حوادث 16 اکتبر 2017 ، پس از همه پرسی و حملات نیروهای بغداد به مناطق مورد مناقشه و نیروهای کرد ، نیروهای پیشمرگه در این مناطق حضور داشتند که بیشتر آنها با اتحادیه میهنی کردستان عراق مقاومت کمی نشان داده است. آنها تسلیم ارتش عراق شدند. دموکرات های اتحادیه میهنی و رهبران جوان آن را به خیانت متهم کردند و با بغداد برخورد کردند.

البته ، رهبران جوان حزب اتحادیه این عقب نشینی را تأیید کرده اند و همانطور که لاهور ، شی چانگ آی ، رهبر جوان و برجسته امروز حزب اتحادیه ، علناً اعلام کرد که من کرکوک را به نیروها تسلیم کرده ام. عراق یا بافل طالبانی ، پسر بزرگ جلال طالبانی. رهبران اتحادیه های کارگری میهنی از عزیمت دفاع کرده و گفته اند که وقایع کیریکوک به دلیل کوته بینی رهبر کرد بوده است.

مسعود بارزانی به جای تبدیل شدن به اولین رهبر یک کشور کرد ، به رهبر شکست خورده خود تبدیل شد و استعفا داد ، تیراندازی که توسط جامعه منطقه ای و بین المللی به سمت او انجام نشد. نه ، اما توسط اتحادیه میهنی کردهای عراق. شد.

9 اکتبر 2019 در سوریه ، هنگامی که ایالات متحده از شمال سوریه خارج شد ، منجر به یک عملیات صلح ترکیه شد که در آن میانجیگری ایالات متحده و ترکیه مشاهده شد و کردها دوباره ایالات متحده را به حرکت کردها را از پشت قفل کنید.

ترکیه گفته است که هدف این عملیات ایجاد یک منطقه امنیتی 230 کیلومتری (368 کیلومتری) از منبج تا مرز ترکیه با عراق است. هر دو شهر تل ابیاد (گری سپی) و راس العین (سرکانی) توسط ترکیه اشغال شدند ، اما این عملیات نتیجه داد. نرسید و با مداخله روسیه متوقف شد ، اما در نتیجه این عملیات ، 165000 نفر آواره شدند و قسمت دیگری از سرزمین كرد اشغال شد. (نزدیک به 5000 تا 7000 کیلومتر مربع از مناطق کردنشین سوریه توسط ترکیه اشغال شده است و این جدا از سایر مناطق استان حلب سوریه است که هنوز توسط گروه های مخالف سوریه طرفدار ترکیه است).

13 اکتبر 1996 سلیمانیه توسط نیروهای اتحادیه میهنی کردستان (متحد جلال طالبانی) ، با پشتیبانی نیروهای ایرانی از نیروهای طرفدار مسعود بارزانی ، بازپس گرفته شد و کردستان رسماً به دو قسمت تقسیم شد. سرزمین طالبانی با پشتیبانی ایران و سرزمین بارزانی با پشتیبانی بغداد و بعداً ترکیه.

شش هفته قبل از اشغال اربیل توسط طالبانی و اتحادیه میهنی عراق و شام (داعش) ، بارزانی از صدام حسین که این فرصت را برای به دست گرفتن کنترل شمال عراق می دید ، کمک گرفت. وی فراموش کرد که کشتار صدام ، کشتار هزاران کرد و معامله با شیطان از طریق همکاری با بدترین و ترسناک ترین دشمنان کرد قرن بیستم لکه عجیبی بر شهرت وی بود. بازانی

در تاریخ 31 آگوست 1996 ، 30 تا 40 هزار نیروی عراقی به رهبری لشکر زرهی رئیس جمهور عراق به همراه نیروهای حزب دمکرات کردستان عراق به 3000 پیشمرگ اتحادیه میهنی کردستان در اربیل حمله کردند. به قلم کسرت رسول علی. اربیل 700 عضو پیشمرگه عراقی اتحادیه میهنی کرد و همچنین تعداد زیادی از اعضای شورای ملی عراق را در اربیل اسیر و کشت. .

حزب دموکرات کردستان اتحادیه میهنی کردستان (PUK) را از سنگر خود خارج کرد و با کمک نیروهای عراقی در 9 سپتامبر 1996 سلیمانیه را تصرف کرد. جلال طالبانی و نیروهایش تا مرز ایران عقب نشینی کردند.

در این جنگ بین 3000 تا 5000 غیرنظامی کرد کشته شدند ، اما منابع محلی می گویند 8000 نفر در طی بیش از سه سال نبرد بین سالهای 1995 و 1998 کشته شده اند. جنگ داخلی کردهای عراق در فرهنگ سیاسی کردستان به جنگ پنهانی معروف است که در نتیجه اختلافات داخلی کردها به وجود آمده است.

3 اکتبر 2017 سالگرد درگذشت جلال طالبانی ، معروف به مام جلال در میان کردها ، این مرد یک کرد میانه رو است. در میان مردان خوب شخصیت های سیاسی کرد بودند که از شورشیان و زندگی دشوار کردها خسته شده بودند و تبعیدی ها به دنبال حداقل کاری بودند که کردها می توانستند در خاورمیانه آشفته آرامش نسبی پیدا کنند ، و اینطور نبود. اغراق نیست اگر بگوییم منطقه خودمختار کردستان عراق. امروز این کشور برای تلاش ها و همفکران کردی که می تواند هم اقلیم کردستان و استقلال آن را در قانون اساسی عراق و هم روابط خوب با ایالات متحده ادغام کند ، یک کشور مستقل نیست. آنها با عراق همسایه و اقلیم کردستان ارتباط مستقیم دارند. کردها و خودمختاری آنها را به رسمیت بشناسید و حتی قدرت های بزرگ منطقه ای را ترغیب کنید که از منطقه خودمختار حمایت کنند.

جلال طالبانی وی همچنین علی رغم اختلاف شیعه و سنی و حتی کردهای میانه رو و میانه رو ، اولین رئیس جمهور کردستان عراق بود که به ریاست جمهوری رسید. می تواند آرام شود. در عراق تا حدی حکومت کنید آیت الله علی خامنه ای وی را عاملی برای ثبات و امنیت عراق می داند طالبان حتی از صدور حکم اعدام برای صدام حسین که بیشترین جنایات را علیه کردها نسبت به سایر اقوام مرتکب شده بود ، امتناع کردند. و نام نیک وی در تاریخ سیاسی عراق و کرد باقی مانده است.

دکمه بازگشت به بالا