عمومی

راهبرد«فروش امنیت»مقابل عربستان – سلام آنلاین

برای کسب اطلاعات بیشتر ، ابتدا باید دو روش اصلی را در نظر بگیریم:

یک رویکرد ممکن است به دلیل توافق بین دو کشور در مورد تعداد سربازان و تجهیزات موردنیاز باشد.

2 – روشی که ممکن است ناشی از تضاد عقاید بین دو کشور باشد.

با در نظر گرفتن هر دو رویکرد ، عوامل دیگری نیز ممکن است در نظر گرفته شود. عوامل دیگر شامل رویکرد ترامپ به روابط آمریکا است. رئیس جمهور ایالات متحده معتقد است که بسیاری از کشورها از زمان های بسیار قدیم از سفر رایگان به ایالات متحده لذت می برند. بنابراین ، ایالات متحده انتظار دارد که عربستان سعودی برای تأمین امنیت خود ، هزینه های خدمات خود را بپردازد. چنین رویه هایی در ادبیات ، سیاست ، روابط بین الملل و مطالعات امنیتی به “فروش امنیتی” معروف است.

در نتیجه ، دونالد ترامپ معتقد است که عربستان سعودی باید مبلغ بیشتری بپردازد که این کار برای آنها بسیار دشوار است و به همین دلیل ایالات متحده در فکر حذف تجهیزات و نیروهای خود از عربستان سعودی است.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که عربستان سعودی در سالهای اخیر سعی در تنوع بخشیدن به منابع امنیتی خود و همچنین متحدان استراتژیک خود داشته است. به همین دلیل است که ما شاهد حرکت این کشور به سمت روسیه و چین هستیم و به نظر می رسد واشنگتن از رویکرد ریاض ناراضی است. زیرا باز کردن چین و روسیه در عربستان سعودی به معنای سخت تر شدن ایالات متحده در عربستان سعودی و در مقیاس بزرگتر در منطقه خواهد بود.

در عین حال ، همیشه باید به یاد داشته باشیم که دونالد ترامپ یک تاجر حرفه ای است و فاقد رویکرد استراتژیک است. این بدان معنی است که در چارچوب روابط ایالات متحده با سایر کشورها ، فقط ملاحظات اقتصادی و تجاری مورد توجه است و نه ملاحظات استراتژیک.

ترامپ نمی دانست که از بین بردن تجهیزات و نیروهای خود از عربستان سعودی منطقه ای را اشغال خواهد کرد که در نهایت هژمونی ایالات متحده را تضعیف می کند. مثال دیگر ، مانند پیمان تغییر اوضاع ، نادیده گرفتن این واقعیت است که عقب نشینی از این توافق نامه به اعتبار استراتژیک ایالات متحده آسیب می رساند و از دید افکار عمومی این بدان معنی است. این امر نادیده گرفتن استانداردهای بین المللی است. بنابراین می توان دریافت که ترامپ روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی را بر اساس دلایل معقول محدود کرده است. این به معنای هزینه – سود منطقی در زمینه اقتصادی است. وی همچنین اعتقادی به تقویت نیروها در مناطق مختلف و گسترش پایگاههای نظامی نداشت و از این نظر احساس کرد که حضور نیروهای و تجهیزات وی در عربستان سعودی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

علاوه بر این موارد و تنش های نفتی ، مسئله دیگری که درباره خروج نیروهای نظامی و تجهیزات آمریکایی از عربستان مطرح شده و مورد توجه چراغ آبی آمریکا بر ایران بوده است ، کاهش تنش های بعید است. . زیرا استراتژیهای مختلفی می توانند در دستور کار کشورها قرار بگیرند تا رفتار کنند. بنابراین ، ایالات متحده می تواند حسن نیت خود را با رفتار پرهزینه در زیر این اقدامات نشان دهد و همچنان به اجرای سیاست لغو در رویکرد خود به ایران ادامه دهد. به عنوان مثال ، بازگشت به توافق هسته ای یا لغو تحریم ها علیه ایران می تواند نشانه حسن نیت باشد. این معنی ندارد که جمهوری اسلامی ایران از قدرت خود در عربستان سعودی بکاهد بلکه در آنجا باشد. استقرار نیرو به سرعت امکان پذیر است. از نظر استراتژیک ، این نیرو می تواند به سرعت در مقطعی ترک شود ، اما در مواقع بحران ، تعداد زیادی از نیروها می توانند دوباره وارد شوند.

البته نباید فراموش کرد که اگر عقب نشینی اقدامی استراتژیک است ، یعنی ثبات بلند مدت و بر اساس محاسبات دقیق ، می تواند از نظر امنیتی یک محیط آرام در خلیج فارس ایجاد کند. اما اگر این کار به صورت استراتژیک انجام شود و ایالات متحده نیروهای خود را از پایگاهی در فاصله ایران بیرون بکشد ، آنگاه پیام خوبی برای ایران نیست.

به طور خلاصه ، جنبش آمریکا تصمیم بوروکراتیک قابل خواندن تر در زمینه روابط عربستان سعودی با ایالات متحده یا در متن سیاست بزرگتر دونالد ترامپ است و کمتر به مسئله ایران مربوط می شود.

31031

دکمه بازگشت به بالا