عمومی

اعتراف سخنگوی سابق به ۸ سال گروگانگیری

اعترافات سخنگوی سابق 8 سال گروگان

علی ربیعی وزیر و سخنگوی حسن روحانی بخش دیگری از گروگان گیری سیاست خارجی در دولت سابق را تشریح کرد. دولت حسن روحانی به جای تلاش برای تامین منافع ملی در سیاست خارجی، سیاست داخلی را به مسائل خارج از کشور گره زده و اساساً غیرقابل کنترل است.

به گزارش سلام آنلاین، وی در یادداشتی که روز گذشته در تلگرام خود با هدف تخریب منتقدان سیاست خارجی دولت یازدهم و دوازدهم منتشر کرد، حاضر یا ناخواسته به گره زدن دولت حسن روحانی به سرنوشت مردم و کشور اشاره کرده است. به دنیای خارج
ربیعی پس از ارائه انتقادات داخلی برجام از رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی، در بخش آخر و جمع بندی یادداشت خود نوشت: مصاحبه ظریف بخشی از طرحی است که در آن سیاست خارجی علاوه بر حذف نفوذ انتخاباتی، باید از رفتارهای انتخاباتی کنار گذاشته شود. و ایجاد فضای دوگانه قصد کاهش انگیزه برای رای دادن به مسائل خارجی است که البته باعث عدم مشارکت خارجی ها در انتخابات می شود.
این اظهارات سخنگوی سابق دولت در حالی مطرح شد که سعید لیلاز، مصاحبه‌گر مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست‌جمهوری، سخنان مخالف ربیعی را مطرح کرد. اما کارنامه اخیر علی ربیعی فارغ از ادعاهایی که در آن مطرح شده جالب توجه است. خاخام در این مقاله به صراحت اذعان می کند که جریان سیاسی او، سیاست داخلی سرنوشت کشور و البته انتخاب مردم را به مذاکرات مرتبط کرده است.

این موضوعی است که در سال‌های اخیر توسط دیپلمات‌های منفعل هشدار داده شده است، اما دولت و جریان‌های سیاسی حامی روحانی نسبت به آن با اتهامات و تکذیب‌هایی واکنش نشان داده‌اند. دولت روحانی سرنوشت کشور را به چیزی وابسته کرده است که بنا به نوشته اخیر ربیعی خارج از اراده و اختیار اوست. شاهد اصلی این ادعا، انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در سال 2016 است که نه روحانی و نه اصلاح طلبان انتظار آن را داشتند. علاوه بر این، برخی از رسانه های اصلاح طلب حتی تصاویری از هیلاری کلینتون به عنوان برنده انتخابات منتشر کردند. ربیعی در تازه ترین یادداشت های خود از انتخاب ترامپ نیز به عنوان «غافلگیری» یاد کرد. خروج ترامپ از برجام شوک دیگری بود که دولت روحانی انتظارش را نداشت اما با آن مواجه شد و به دلیل عدم دوراندیشی نتوانست پاسخ مناسبی را بپذیرد. این اعترافات در واقع توجیه کننده «نگرانی» در دولت سابق است. در حالی که منتقدان دولت سابق در آن زمان به سیاستمداران هشدار می دادند که نباید روی چیزهایی که متعلق به آنهاست قمار کنند، آنها با توهین، برچسب زدن و انواع اخلاق، حتی از سوی مقامات عالی رتبه آن دولت مواجه شدند.
علی ربیعی اگرچه تلاش کرد برجام را مهم‌ترین دستاورد تاریخ جمهوری اسلامی بداند، اما در پایان کارنامه خود به این واقعیت اذعان داشت که با پایان یافتن برجام، جریان سیاسی کشور از بین رفت. نکته جالب ماجرا این است که دولتش ربیعی و حسن روحانی در سطح وسیع تری به جای ابراز پشیمانی و ندامت در مقابل مردم ایران به این موضوع افتخار می کنند!

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا