تازه های کسب و کارعمومی

درمان لثه درد در خانه

۸ درمان خانگی برای درد لثه

تاکنون سال جدید سال عجیبی بوده و بسیاری از ما برای جبران این بیماری همه‌گیر مجبور به ایجاد تغییراتی در زندگی روزمره‌ی خود بوده‌ایم. یکی از این تغییرات نحوه‌ی برخورد ما در مورد مراقبت از دندان است. این‌که به بهداشت دهان و دندان خود توجه بیشتری کنید از اهمیت بالایی برخوردار است.
اکنون که بسیاری از افراد در قرنطینه‌ی خانگی هستند، یافتن روش‌های آسان و در دسترس برای مقابله با مسائل بهداشتی ضروری است، مثلاً درد لثه در خانه قابل درمان است. در بسیاری از موارد، درد لثه می‌تواند به دلیل مسائل ساده ایجاد شود، (مثلاً خیلی محکم مسواک زدن، انجام درمان‌های ارتودنسی یا استفاده از ). خوشبختانه تعدادی از داروهای خانگی وجود دارد که می‌توانید برای مقابله با درد و تسکین از آن‌ها استفاده کنید.

فهرست مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

هیدروژن پروکساید

هیدروژن پروکساید دارای خواص ضد عفونی‌کننده بوده و یک انتخاب عالی برای از بین بردن میکروب‌ها و مبارزه ‌با مشکلات دهانی است. بسیاری از انواع دها‌ن‌­شویه‌ها حاوی هیدروژن پروکساید هستند، بنابراین به‌­جز خوش‌بو کردن دهان، دلایل بیشتری برای استفاده از دهان‌شویه وجود دارد.
دهان­‌شویه را حدود ۲۰ ثانیه قرقره کرده و سپس آن را بیرون بریزید و سپس دهان را با آب گرم بشویید.
اگر با محلول ۳ درصد هیدروژن پروکساید قرقره می‌کنید، مقادیر مساوی هیدروژن پروکساید را با آب مخلوط کنید. محلول را به­‌مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در دهان خود بچرخانید. اگر اذیت شدید آن‌ را بیرون بریزید و اصلاً قورت ندهید.

مسکن‌های بدون نسخه

داروهای بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک بهترین راه­‌حل برای رفع مشکلات مختلف از جمله درد لثه هستند. برای تسکین هرگونه ناراحتی دهانی می‌توانید داروهای بدون نسخه مانند آسپرین یا ایبوپروفن را از یک داروخانه‌ی محلی تهیه کنید. اگر به دنبال راه‌حل‌های استفاده از داروهای بدون نسخه هستید، می‌توانید از ژل‌های بی‌حسی که می‌توان بر روی لثه قرار داد، استفاده کنید.
در بسیاری از این ژل‌ها از مسکن‌های طبیعی مانند میخک نیز به‌­عنوان مواد تشکیل­‌دهنده استفاده می‌شود. برای رسیدن به نتایج موثرتر ممکن است بخواهید داروهای بدون نسخه را با روش‌های دیگر، مثل استفاده از کیسه یخ، ترکیب کنید تا از این طریق درد را از بین ببرید.

چای کیسه‌ای

دلیل دیگر اهمیت نوشیدن چای، ممکن است فواید آن برای سلامتی باشد. انواع چای، ترکیبی به نام تانن دارند. برخی مطالعات نشان داده است که تانن می‌تواند باکتری‌هایی را که باعث درد و می‌شوند از بین برده و درد شما را تا حدودی تسکین دهد.
از چای‌هایی که دارای خاصیت قابض هستند مانند چای سبز، چای گیاهی هیبسکوس و چای سیاه استفاده کنید. این چای‌ها سرشار از تانن هستند که می‌توانند به تسکین درد کمک کنند. چای‌های بابونه و زنجبیل نیز گزینه‌های خوبی هستند.
کیسه‌ی چای را همان‌طور که طبق معمول دم می‌کنید به مدت ۵ دقیقه درون آب داغ قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید تا کیسه‌ی چای کمی خنک شود. در حالی‌که هنوز کمی گرم است، آن را به مدت چند دقیقه بر روی منطقه آسیب‌­دیده قرار دهید.

شستشو با آب نمک برای کاهش درد لثه

آب نمک روش درمان برای بسیاری از افرادی است که با درد لثه یا سایر مشکلات سلامتی غیرمنتظره (مثل گلودرد) مواجه می‌شوند. شستشو با آب نمک می‌تواند مواد غذایی را که بین دندان‌ها گیر کرده و باعث درد لثه می‌شود، از بین ببرد.
آب نمک همچنین یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی است که می‌تواند میکروب‌ها را از بین برده و تورم همراه با درد را کاهش دهد. ابتدا با مخلوط کردن نیم‌قاشق چای‌خوری نمک در یک لیوان آب گرم شروع کنید. آب را در دهان خود بچرخانید و حدود یک دقیقه خوب قرقره کنید، سپس مخلوط را بیرون بریزید. برای مقابله با درد و کاهش تورم، این عمل شستشو با آب نمک را دو بار در روز تکرار کنید.

سیر

سیر یکی دیگر از مواد غذایی فوق العاده‌ای است، که اگر به این می‌اندیشد که در مورد لثه‌های دردناک چه کاری انجام دهید، استفاده از آن مفید است. سیر حاوی آلیسین است که دارای خواص ضد باکتری و ضد درد می‌باشد و به درمان درد و تورم لثه کمک می کند. همچنین برای از بین بردن باکتری‌هایی که می‌توانند در عفونت‌های دهانی نقش داشته باشند نیز مفید است.
یک حبه سیر را خرد کرده و به ناحیه آسیب‌دیده بمالید تا درد شما تسکین یابد. در روش دیگر، می‌توانید یک حبه سیر را بجوید تا مواد شیمیایی آن آزاد شده و از این طریق به ناحیه آسیب‌دیده برسد. برای دوست‌داران سیر، این روش یک انتخاب خوب است.

کمپرس گرم یا سرد برای درد لثه

ورزشکارانی که قبلاً آسیب دیده‌اند ممکن است به شما بگویند، کمپرس گرم و سرد یک درمان عالی برای تسکین درد و کاهش تورم است. هنگام استفاده از کمپرس گرم، ابتدا مقداری آب را گرم کنید. اطمینان حاصل کنید که آب، جوش نیست، باید تا حدی گرم باشد که بتوانید تحمل کنید. یک تکه پارچه تمیز برداشته، آن را در آب گرم فرو ببرید. آب اضافی را گرفته و پارچه را به ناحیه‌ی گونه یا لب که لثه‌ی مبتلا در زیر آن قرار گرفته بمالید.
همانند کمپرس گرم، در کمپرس سرد نیز، کیسه‌ی یخی را که با پارچه پیچیده شده است، به محل آسیب‌دیده بمالید. می‌توانید از هر یک از این دو روش یا هر دو کمپرس سرد و گرم به طور متناوب استفاده کنید تا درد و تورم فروکش کند.

روغن‌های ضروری

با وجودی که روغن‌های ضروری اغلب با رایحه‌ درمانی در ارتباط هستند، اما می‌توان از آن‌ها برای درمان برخی از مشکلات بیماری لثه نیز استفاده نمود. روغن‌های گل میخک، پونه کوهی و نعنافلفلی دارای خواصی هستند که باعث تسکین درد، کاهش التهاب و بهبود گردش خون می‌شوند.
روغن ضروری مورد نظر خود را به این طریق با آب مخلوط کنید: ۴ یا ۵ قطره را در حدود ۳۰ میلی‌لیتر آب ریخته و آن‌ها را در یک بطری اسپری تمیز مخلوط کنید. مخلوط را روی ناحیه آسیب‌دیده اسپری کنید و قبل از این‌که آن را بیرون بریزید در دهان خود بچرخانید.
به‌عنوان یک امتیاز بیشتر می‌توان گفت که روغن‌های ضروری همچنین انتخاب مناسبی برای مقابله با دندان‌درد هستند. ۲ یا ۳ قطره بر روی انگشت خود زده و دندان‌های دردناک را با آن ماساژ دهید تا درد شما تسکین یابد. فراموش نکنید حتماً در اولین فرصت به مراجعه کنید تا علت درد دندان مشخص و نسبت به درمان آن اقدام شود.

تغذیه‌ی مناسب برای جلوگیری از درد لثه

در حالت ایده‌آل، ترجیح ما بر پیشگیری از ایجاد درد لثه است. حفظ تغذیه‌ی مناسب یکی دیگر از راه‌های مهم برای حفظ سلامتی و جلوگیری از بسیاری از مشکلات بهداشت دهان است. برای تقویت لثه‌ها، ویتامین c، کلسیم و اسید فولیک بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید. به‌طور کلی ویتامین c، در کلم بروکلی، مرکبات و کلم پیچ یافت می‌شود. با خوردن بیشتر محصولات لبنی و ماهی ساردین کلسیم بیشتری دریافت کرده و برای دریافت اسید فولیک بیشتر، لوبیا، عدس و آواکادو مصرف کنید. اما استفاده‌ی سریع از درمان‌های خانگی فقط به‌عنوان یک اقدام موقت در برابر درد لثه است. درد لثه ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل بزرگ‌تر باشد. در مواقعی که درد شما علائم زیر را دارد بسیار دقت کنید:

  • مدام یا شدید است،
  • در خوردن یا خوابیدن اختلال ایجاد می‌کند،
  • همزمان با سایر علائم (به عنوان مثال تورم و ) رخ می‌دهد.

وقتی دردی غیر عادی به نظر می‌رسد، بلافاصله با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید تا نظر حرفه‌ای وی را جویا شوید. هنگامی‌که مشکوک به داشتن مشکل در سلامتی خود هستید، اقدام سریع بسیار کلیدی و مهم است. هر چه زودتر بتوانید به یک دندانپزشک مراجعه کنید، به‌راحتی کمک‌های لازم برای بهتر شدن را دریافت خواهید کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

لثه‌ها بافت‌ّهای فیبری هستند که فک‌ها را پوشش می‌دهند و زیربنای دندان‌ها را می‌سازند. بیماری‌های لثه، وقتی درمان نشوند، می‌توانند مشکلات جدی به بار بیاورند. کمبود بهداشت دهان و دندان به رشد باکتری‌ها در دهان دامن می‌زند. این امر به شکل گیری پلاک‌ها بر روی دندان‌ها می‌انجامد و در نتیجه باعث التهاب لثه می‌شود. علاوه بر سوء تغذیه، تغییرات هورمونی در طول بارداری، مسواک زدن نادرست، مصرف توتون و تنباکو، شیمی درمانی، نخ دندان کشیدن نادرست، دیابت، استرس، پروتزهای دندانی بد، جراحات دهانی و سیستم ایمنی ضعیف نیز می‌توانند به درد لثه منجر شوند. هرچند، تشخیص رشد باکتری در مراحل اولیه کار راحتی نیست، اما وقتی کسی با عفونت لثه روبرو می‌شود، ممکن است علائم شایعی را تجربه کند. این علائم شامل درد تحمل‌ناپذیر، بوی بد دهان، آبسه‌ی لثه، و دشواری در جویدن و بلعیدن غذا می‌شوند. بنابراین، وقتی متوجه هر یک از این علائم شدید، آن‌ها را با استفاده از چند روش درمان درد لثه خانگی فهرست شده تا از درد لثه نجات پیدا کنید.

جهت مشاهده سوالات رایج و متداول ایمپلنت دندان روی لینک زیر کلیک کنید.

۱. کیسه‌های چای

برای خلاص شدن از درد و التهاب لثه، باید یک چای کیسه‌ای را در آب جوش بخیسانید. بگذارید خنک شود. سپس، کیسه‌ی چای را روی ناحیه‌ی آسیب دیده قرار دهید و بگذارید ۵ دقیقه بماند. تانیک اسید موجود در چای به مبارزه با عفونت لثه کمک می‌کند.

۲. محلول نمک دریا

نمک دریا در درمان درد لثه اثرات شگفت انگیزی دارد، چون باکتری‌ّهای عامل عفونت را نابود می‌کند. خیلی ساده است؛ کمی نمک دریا را در یک لیوان آب بریزید. این محلول را خوب هم بزنید و در دهان‌تان حدود ۳۰ ثانیه بچرخانید. بعد، محلول را به بیرون تف کنید. با انجام این روش برای چندین مرتبه در روز می‌توانید ورم و درد لثه را کاهش دهید.

۳. عسل

عسل یکی از درمان‌های خانگی موثر برای معالجه‌ی لثه‌های عفونی شده است.  عسل با داشتن خواص ضد عفونی و ضد باکتریایی باعث سلامت لثه‌های‌تان می‌شود. وقتی مسواک زد‌ن‌تان تمام می‌شود، کمی عسل روی لثه‌ی آسیب دیده بمالید.

۴. آب کرنبری

غنی بودن آب کرنبری از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها به پیشگیری از آلودگی دهان‌تان به باکتری‌ها کمک می‌کند. برای خلاص شدن از درد لثه، به طور منظم دست کم ۱۲۰ گرم آب کرنبری شیرین نشده در روز بنوشید.

 ۵. لیمو

لیمو سرشار از اسید سیتریک است و وقتی با نمک مخلوط می‌شود، در برابر میکروب های مضری که باعث عفونت می‌شوند یک سپر دفاعی به وجود می‌آورد. تمام کاری که لازم است انجام بدهید، آن است که با افزودن آب لیمو به کمی نمک خمیر درست کنید. خوب آن‌ها را مخلوط کنید، و آن را به آرامی روی دندان‌ها و لثه‌های‌تان بمالید. بعد از مدتی، دهان تان را با آب گرم بشویید.

۶. جوش شیرین

جوش شیرین به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل و به از بین بردن باکتری‌ها کمک می‌کند. این ماده اسیدهای موجود در دهان را خنثی و از پوسیدگی دندان و عفونت لثه پیشگیری می‌کند. برای درمان عفونت لثه، با مخلوط کردن مقدار کمی آب گرم و جوش شیرین خمیر درست کنید. حالا با آن دندان‌های‌تان را مسواک کنید.

۷. میخک

میخک بهترین درمان خانگی برای آبسه لثه و تسکین درد لثه است. خیلی راحت، یک قاشق غذاخوری میخک را در یک لیوان آب بجوشانید. بعد از جوشیدن، شعله را خاموش کنید و بگذارید به مدت دو ساعت خیس بخورد. وقتی خنک شد، آن را درون یک بطری تیره رنگ بریزید. از این آب برای شستشوی دهان‌تان استفاده کنید.

– یا اینکه، برای رهایی از درد لثه می‌توانید از روغن میخک استفاده کنید.

۸. آب اکسیژنه

برای درمان عفونت لثه، از آب اکسیژنه استفاده کنید. نصف قاشق چایخوری آب اکسیژنه را در یک فنجان آب بریزید. این محلول را خوب هم بزنید و از آن برای شستن دهان‌تان استفاده کنید. آب اکسیژنه از باکتری‌هایی که باعث اختلالات لثه، مشکلات دندان و … می‌شوند جلوگیری می‌کند.

۹. سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید مالیک است که به دور نگه داشتن باکتری‌ها از دهان کمک می‌کند، باره دندان را از بین می‌برد و آن‌ها را به خوبی سفید می‌کند. جهت استفاده به این منظور، یک قاشق چایخوری سرکه‌ی سیب را در یک لیوان آب بریزید. از این محلول هر روز برای شستن دهان‌تان استفاده کنید.

– به علاوه می‌توانید با افزودن مقدار کمی سرکه‌ی سیب به نمک  خمیر درست کنید. دندان‌های‌تان را با آن مسواک کنید تا دهان‌تان از میکروب‌ها مصون بماند.

۱۰. زنجبیل

عفونت لثه یکی از مشکلات شایع این روزها است. زنجبیل به عنوان یک سپر محافظتی در برابر بیماری‌های دهانی و دندانی عمل می‌کند. برای کاهش ورم لثه یک فنجان چای زنجبیل بنوشید.

– یا اینکه، کمی زنجبیل را آسیاب کنید تا از آن خمیری نرم درست کنید. کمی نمک به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. آن را مستقیما روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید تا درد لثه را تسکین بدهد.

۱۱. روغن ارگانو (پونه کوهی)

روغن ارگانو تسکینی بسیار سریع از درد لثه فراهم می‌آورد. آنچه باید انجام دهید این است که روغن ارگانو و روغن زیتون را به نسبت ۳:۱ با هم مخلوط کنید. آن را خوب هم بزنید. یک گلوله‌ی پنبه را در این محلول فرو کنید و روی قسمتی از لثه که درد می‌کند بگذارید.

نکته: اگر دندان‌های حساسی دارید، از روغن رقیق نشده استفاده نکنید.

۱۲. روغن کرچک

برای درمان درد لثه روغن کرچک را به روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. می‌توانید خیلی ساده چند قطره روغن کرچک را روی خمیر دندان‌تان بریزید و با آن دندان‌های‌تان را مسواک کنید.

– یا اینکه، ۲۰۰ میلی‌لیتر روغن کرچک را در ۱۰۰ میلی لیتر عسل مخلوط کنید. ۵ گرم کافور به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. این محلول را به آرامی روی دندان‌ها ولثه‌تان بمالید.

۱۳. لیزین

لیزین یک آمینو اسید است که نبود آن در بدن باعث چندین اختلال لثه می‌شود. از آنجایی که لیزین توسط بدن تولید نمی‌شود، پس باید میوه‌های خانواده‌ی مرکبات مثل لیمو، هسته‌ی انگور، مصرف کنید تا این نقص بر طرف شود. همچین می‌توانید خوراکی‌هایی مانن هندوانه، گوجه فرنگی، بروکلی، توت

۱۴. پودر زردچوبه

خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد میکروبی موجود در زردچوبه در برابر باکتری‌های عفونی زا از بدن محافظت می‌کند. کمی پودر زردچوبه را به آب اضافه کنید. یک گلوله‌ی پنبه را در آن فرو کنید و مستقیما روی آبسه‌ی لثه بگذارید.

– یا اینکه با اضافه کردن نمک و پودر زردچوبه به آب خمیر محلول درست کنید و یکی دو دقیقه دهان‌تان را با آن ستشو دهید.

8 درمان خانگی برای درد لثه - کلینیک دندانپزشکی دکتر رضا افتخار آشتیانی

۱۵. روغن دارچین

اثبات شده است روغن دارچین یکی از موثرترین درمان‌ها برای عفونت لثه است. برای خلاص شدن از درد لثه، کمی روغن دارچین خالص را مستقیما روی ناحیه‌ی ملتهب بمالید. برای استفاده از روغن دارچین، لازم است که آن را با روغن جوجوبا به نسبت ۲۰:۱ رقیق کنید.

– یا اینکه، کمی پودر دارچین را همراه با روغن نارگیل به خمیر دندان‌تان اضافه کنید.

۱۶. سیر

سیر یک مسکن طبیعی به حساب می‌آید که درد شدید لثه را کاهش می‌دهد. ابتدا، چند حبه سیر را بکوبید و کمی نمک به آن اضافه کنید. آن را خوب هم بزنید و از آن برای درمان درد لثه استفاده کنید.

– یا اینکه، چند حبه سیر را آسیاب و چند قطره روغن آرگانو به آن اضافه کنید. آن را خوب هم بزنید و روی لثه‌ی آسیب دیده بمالید.

۱۷. سیب

برای بازیافتن سلامتی لثه‌ها، خوردن سیب بهترین گزینه به شمار می‌آید. این میوه سرشار از مواد مغذی فراوان است، که به دور نگه داشتن باکتری‌ها و درمان مشکلات لثه کمک می‌کند. سوای این، سیب لثه‌ها را قوی‌تر می‌کند. بنابراین، برای جلوگیری از امراض لثوی روزی یک عدد سیب بخورید.

۱۸. نقره‌ی کلوئیدی

کافی است کمی نقره‌ی کلوئیدی را روی لثه‌ی ملتهب‌تان بمالید. نقره‌ی کلوئیدی برای درمان درد لثه مفید است. به علاوه، می‌توانید از نقره‌ی کلوئیدی به عنوان یک دهانشویه نیز استفاده کنید. آن را به مدت ده دقیقه درون دهان‌تان بگردانید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا فرایند درمان تسریع شود.

۱۹. ادرار درمانی

خیلی عجیب به نظر می‌رسد که ادرار می‌تواند برای مشکلات مختلف مربوط به دندان و لثه مفید باشد. از ادرار صبحگاهی استفاده کنید چون بی‌خطر و حاوی خواص درمانگری بسیار زیادی است. دهان‌تان را با ادرار تازه پر کنید و بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه بماند، تا اینکه لثه‌ها بتوانند ماده‌ی درمانی آن را جذب کنند.

۲۰. شنبلیله

شنبلیله برای درمان درد لثه به وفور استفاده می‌شود. تخم شنبلیله را در آب جوش بخیسانید تا دهانشویه‌ای کارآمد به دست بیاید. یا اینکه یک گلوله‌ی پنبه را در چای شنبلیله فرو کنید و مستقیما روی ناحیه‌ی دچار مشکل بمالید.

– شنلیله را بکوبید و به صورت پودر درآورید و کمی آب به آن اضافه کنید. این مخلوط را روی لثه‌تان بگذارید تا آبسه را درمان کند.

۲۱. پیاز

پیاز سرشار از خواص ضد التهابی است. یک عدد پیاز را خرد کنید و مستقیما روی ناحیه‌ی آسیب دیده قرار بدهید. شما همچنین می‌توانید کمی پیاز را بکوبید و آب آن را بگیرید. یک گلوله‌ی پنبه‌ را در آن بزنید و روی قسمتی از لثه‌تان که درد دارد بمالید تا از درد آزانده‌ی دندان راحت شوید.

۲۲. زاج سفید

زاج سفید در درمان درد لثه موثر و مفید است. سوای این، شایع است که این ماده خونریزی و ورم لثه‌ّها را کاهش می‌دهد. کافی است با استفاده از یک هاون زاج را بکوبید تا پودر نرمی از آن به دست بیاید. کمی آب به آن اضافه کنید و آن را به آرامی یک بار در روز روی لثه‌های‌تان بمالید.

۲۳. کافور

کافور با خواص ضد التهابی‌اش، به عنوان درمانی مفید برای بر طرف کردن درد لثه عمل می‌کند. کافور را به روغن کرچک اضافه کنید تا خمیری به دست بیاید. این مخلوط را مستقیما دو بار در روز روی ناحیه‌ی آسیب دیده قرار بدهید. همچنین می‌توانید کافور را به تنهایی روی لثه‌ها بمالید تا درد و ورم آن کاهش پیدا کند.

۲۴. آب کلم

آب برگ‌های کلم را با استفاده از یک آبمیوه‌گیری استخراج کنید. این آب را مستقیما روی لثه‌ی آسیب دیده‌تان بمالید. خواص ضد التهابی کلم به نحو موثری درد لثه را درمان خواهد کرد.

۲۵. زغال چوب فعال

زغال چوب فعال در بیرون کشیدن مواد سمی از دهان بسیار مفید و کارساز است. با اضافه کردن یک قاشق چایخوری زغال چوب فعال شده به کمی آب خمیر درست کنید. این خمیر را روی جایی که دچار عفونت شده است بگذارید. اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه بماند. سپس دهان‌تان را با آب بشویید.

۲۶. روغن بادام هندی

اسید آناکاردیک‌های موجود در بادام هندی از لثه‌ها در برابر باکتری‌ّای مضر محافظت می‌کند و هر آبسه‌ای را درمان می‌کند. روغن بادام هندی را مستقیما روی ناحیه‌ی عفونی شده قرار دهید تا درد لثه درمان شود.

۲۷. آنغوزه

صمغ آنغوزه را حرارت دهید و کمی آب لیمو به آن اضافه کنید. آن را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید تا از درد لثه راحت شوید.

۲۸. روغن اسطوخودوس

خواص ضد قارچی، ضد میکروبی، و ضد عفونی کننده‌ی روغن اسطوخودوس به درمان تمام مشکلات لثوی کمک می‌کند. کمی روغن اسطوخودوس را با یک روغن حامل ترکیب کنید. یک گلوله‌ی پنبه را در آن بزنید و روغن را روی لثه‌ّ بگذارید تا درد آن را فروبنشاند.

– یا اینکه، چند قطره روغن اسطوخودوس را با یک لیوان آب قاطی کنید. پارچه‌ی تمیزی را در  محلول فوق فرو کنید و آن را روی ناحیه‌ی مبتلا شده بگذارید.

۲۹. برگ بارهنگ

۳-۴ عدد برگ بارهنگ را بکوبید و به آن کمی آب اضافه کنید تا خمیری به دست بیاید. این خمیر را مستقیما روی دندان یا لثه‌ای که درد می‌کند قرار دهید. این کار به درمان و تسکین درد کمک می‌کند. برای افزایش تاثیر این درمان، کمی نمک به خمیر گیاهی فوق اضافه کنید.

۳۰. چای میخک قرمز

چای میخک قرمز می‌تواند کمک بسیار بزرگی به درمان آبسه‌ی لثه بکند. یک قاشق چایخوری روغن میخک قرمز را در یک فنجان آب جوش بریدزید. بگارید ۵ دقیقه خیس بخورد. آن را صاف کنید و دوبار در ورز از آن بنوشید.

۳۱. آب جوانه گندم

برای حفظ سلامت لثه و دهان، باید به طور منظم از آب جوانه‌ی گندم استفاده کرد. این ماده مواد سمی را از لثه‌ها بیرون می‌کشد و از رشد باکتری‌ها پیشگیری می‌کند. می‌توانید از آن به عنوان یک دهانشویه استفاده کنید. برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن، بیشتر این آب را روی قسمتی بچرخانید که در آن احساس درد می‌کنید.

۳۲. اکالیپتوس

اکالیپتوس گیاهی دارویی است که به تسکین درد لثه‌ها کمک می‌کند. ساده‌ترین روش استفاده آن مالید چند عدد برگ اکالیپتوس روی لثه‌ها است. یا اینکه، می‌توانید با کوبیدن برگ‌های اکالیپتوس خمیر درست کنید. این خمیر را مستقیما روی ورم لثه قرار دهید.

۳۳. اکیناسه

اکیناسه بهترین درمان برای معالجه‌ی چند بیماری دهان و دندان است. خواص ضد التهابی این گل به کشتن باکتری‌ها و از بین بردن میکروب‌هایی  که باعث عفونت می‌شوند کمک می‌کند. برای کاهش درد و ورم لثه‌ها، یک گلوله‌ی پنبه را در تنتور اکیناسه فرو کنید. حالا، آن را مستقیما روی ناحیه‌ی مبتلا شده قرار دهید تا شاهد نتایج آنی آن باشید.

۳۴. روغن نعناع فلفلی

برای خلاص شدن از درد لثه، از روغن نعناع فلفلی استفاده کنید. این روغن یک مسکن طبیعی است. چند قطره از این روغن معطر را درون آب بریزید و با آن دهان‌تان را شستشو دهید. این درمان از دهان شما در برابر عفونت لثه محافظت می کند و بوی بد دهان را نیز از بین می‌برد.

توجه!

– این درمان برای کودکان کم سن و سال توصیه نمی‌شود.

– نباید آن را قورت داد.

۳۵. مریم گلی

بیماری‌های لثه مثل ورم لثه را می‌توان با کمک مریم گلی درمان کرد. با کمک برگ‌های مریم گلی جوشانده‌ی گیاهی درست کنید و کمی نمک به آن اضافه نمایید. از این دهانشویه برای درمان خونریزی لثه استفاده کنید.

– یا اینکه، با کوبیدن چند برگ مریم گلی خمیر درست کنید. کمی نمک و براندی به آن اضافه نمایید. این مواد را خوب مخلوط و از آن بر روی لثه‌تان استفاده کنید. اثرات تسکین دهنده‌ی مریم گلی شما را از درد تحمل ناپذیر لثه خلاص می‌کند.

– یا، از خمیر دندان سرشار از مریم گلی برای مسواک کردن دندان‌های‌تان استفاده کنید.

۳۶. جوانه گندم

خواص ضد التهابی جوانه گندم به درمان درد لثه کمک می‌کند. این گیاه سیستم ایمنی‌تان را تقویت و با باکتری‌ها مبارزه می‌کند. یک قاشق چایخوری جوانه گندم خشک شده را در یک لیوان آب بریزید. بگذارید مدتی خیس بخورد. وقتی تا به سطح دمای اتاق خنک شد، دهان‌تان را با این آب بشویید.

۳۷. ریحان

ریحان مقدس گیاهی بسیار تاثیرگذار است که از درد لثه پیشگیری می‌کند. با اضافه کردن برگ‌های ریحان به آب داغ چای دم کنید و به طور منظم از آن بنوشید. این سبزی به پیشگیری از رشد باکتری‌های مضر و همچنین کاهش ورم لصه کمک می‌کند.

یا اینکه می‌توانید از خمیر دندان سرشار از عصاره‌ی ریحان نیز استفاده کنید.

۳۸. چای بابونه

خواص ضد باکتریایی چای بابونه به درمان درد لثه کمک می‌کند. با اضافه کردن گل‌های بابونه به یک فنجان آب جوش چای درست کنید. بگذارید مدت زمانی خیس بخورد. آن را صاف کنید و از آن جهت غرغره استفاده کنید. این کار را بر مبنایی منظم تکرار کنید.

۳۹. روغن گالتریا

روغن گالتریا به خاطر خواص ضد درد و ضد عفونی کننده‌اش معروف است. به علاوه، نیش مار، نیش عقرب، جای زخم، زخم‌های عفونی را درمان و عفونت لثه را نیز بر طرف می‌کند. آن را به صورت موضعی روی ناحیه‌ی ملتهب بمالید، اما در مقدار استفاده زیاده‌روی نکنید. همچنین می‌توانید آدامس‌هایی بجوید که حاوی روغن گالتریا هستند.

هشدار!

– مصرف بیش از حد ممکن است اثرات بدی به همراه داشته باشد.

– نباید آن را قورت داد.

۴۰. روغن درخت چای

از روغن درخت چای برای مشکلات سلامتی مختلفی از جمله ناراحتی‌های پوستی استفاده می‌شود. سوای این، برای لثه‌های عفونی شده نیز مفید است. این روغن گیاهی باکتری‌هایی را که باعث عفونت می‌شوند از بین می‌برد. با خمیردندان های معمولی و چکاندن چند قطره روغن درخت چای روی آن دندان‌های‌تان را مسواک کنید.

– به علاوه، می‌توانید از عصاره‌های روغن درخت چای نیز برای مسواک کردن استفاده کنید.

هشدار!

– روغن درخت چای را قورت ندهید چون می‌تواند باعث مشکلات معده از جمله اسهال بشود.

۴۱. چریش

این گیاه دارویی در درمان التهاب لثه فوق‌العاده مفید است. چریش باکتری‌ها و میکروب‌هایی که لثه‌های‌تان را عفونی می‌کنند از بین می‌برد. از قدرت برگ‌های آن برای مسواک کردن دندان‌های‌تان استفاده کنید. این گیاه به شما کمک می‌کند ورم لثه و مشکلات دندانی را درمان کنید.

۴۲. چای پوست درخت بید

چای پوست درخت بید می‌تواند درمانی مفید برای معالجه ورم لثه باشد. از پوست درخت بید چای درست کنید و با آن غرغره کنید. این کار به کاهش ناراحتی و ورم ناشی از عفونت لثه کمک خواهد کرد. برای افزایش کارایی و اثربخشی این درمان می‌توانید خود چای را نیز بنوشید.

۴۳. ژل آلوئه ورا

استفاده از ژل آلوئه ورا برای درمان درد لثه بسیار موثر است. یک قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا را از این گیاه استخراج کنید. چند قطره روغن میخک داخل آن بریزید و خوب هم بزنید. حالا، با استفاده از یک گوش پاک این ژل گیاهی را روی ناحیه‌ی دچار درد یا التهاب بمالید. همچنین می‌توانید ژل آلوئه ورا را مستقیما نیز روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید یا از خمیردندانی استفاده کنید که عصاره‌ی آلوئه ورا داشته باشد.

۴۴. خوک طلايي

برای سالم سازی لثه‌های‌تان از خوک طلایی استفاده کنید. خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی این گیاه به محافظت از لثه‌ها در برابر عفونت کمک می‌کند. خیلی راحت، یک کپسول خوک طلایی را باز کنید و آن را قبل از مسواک زدن با خمیردندان همیشگی‌تان مخلوط کنید. ریختن چند قطره عصاره‌ی خوک طلایی روی یک تکه پارچه‌ی تمیز و مستقیما گذاشتن آن بر روی لثه‌ی آسیب دیده نیز می‌تواند تسکین بخش باشد.

۴۵. گل سرخ

برای آنکه مدتی از درد و التهاب لثه خلاص شوید، می‌توانید در منزل دهانشویه درست کنید. ۵۰ میلی‌گرم اسانس گل سرخ را با چند قطره آبلیموی تازه مخلوط کنید. حالا، این محلول را در دهان‌تان بچرخانید. برای تجربه‌ی نتایج بهتر، این کار را ۳-۴ بار در روز انجام دهید.

۴۶. گل همیشه بهار

گل همیشه بهار حاوی خواص ضد باکتریایی است، که برای تسکین درد تحمل‌ناپذیر لثه مفید هستند. از دهانشویه‌ی گل همیشه بهار برای درمان خونریزی لثه استفاده کنید.

۴۷. برگ بو

برگ بو را خرد کنید و به آن سرکه اضافه کنید تا خمیر درست شود. این خمیر را روی ورم لثه بمالید. برای درمان درد لثه، همین کار را یک بار در هفته انجام دهید.

۴۸. پوست درخت عربیکا

کمی آب به پوست درخت عربیکا اضافه کنید. آن را تا زمانی که به نصف کاهش پیدا کند بجوشانید. از این جوشانده برای غرغره کردن جهت درمان درد لثه استفاده کنید.

۴۹. حنا

یک مشت برگ حنا را در یک لیوان آب به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. دو بار در روز با این جوشانده غرغره کنید تا از دست التهاب لثه خلاص شوید.

۵۰. صمغ عربی

پوست این درخت دارویی را می‌توان جوید تا لثه‌ّها تقویت شوند. این کار را هر روز صبح انجام دهید تا دهان‌تان عاری از جرم و میکروب بشود.

بایدها

– مسواک زدن و نخ دندان کشیدان را مرتب و منظم انجام دهید.

– آب زیادی بنوشید تا باکتری‌های مضر را بشویید و از بین ببرید.

– خوراکی‌های سرشار از ویتامین C، D، و کلسیم مصرف کنید.

– از استرس‌تان کم کنید.

– از چوب مسواک‌هایی با موی نرم استفاده کنید.

– سیگار کشیدن را ترک کنید.

– سبزیجات بخارپز و سوپ بخورید.

– حتما خمیردندان‌تان حاوی فلوراید باشد.

– در شرایط وخیم به دندانپزشک مراجعه کنید.

– دو بار در روز مسواک کنید.

– مرتبا چای گیاهی مصرف کنید.

نبایدها

– از جویدن تنباکو پرهیز کنید.

– نوشیدنی‌های بسیار داغ یا بسیار سرد مصرف نکنید.

– به خوارکی‌ها و غذاهای فراوری شده نه بگویید تا همیشه از ناراحتی لثه دور باشید.

 

دکمه بازگشت به بالا