علمی و پزشکی

کمبود این ویتامین باعث یبوست می‌شود

اطلاعات تکمیلی:

بسیاری از عادات بد یا شرایط پزشکی مانند ننوشیدن آب کافی، ورزش نکردن، استرس زیاد، انسداد روده، بیماری های روده ای مانند کولیت، سرطان روده بزرگ، سرطان مقعد و … در ایجاد یبوست موثر هستند. اما چگونه می توان این مشکل را کاهش داد؟

مصرف چندین ویتامین همراه با داروهای بدون نسخه می تواند این عارضه را تا حد زیادی از بین ببرد. البته قبل از مصرف هر نوع ویتامین یا خرید آن باید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است بسیاری از ویتامین ها برای نوزادان، مبتلایان به اختلالات گوارشی، افراد مبتلا به بیماری های مزمن و غیره مفید نباشد.

به گفته وزارت بهداشت، درمان و ارتقای سلامت، با مصرف پنج ویتامین می توانید از مشکلات گوارشی پیشگیری کنید:

اسید فولیک: همچنین به عنوان فولات یا ویتامین B9 شناخته می شود. کمبود اسید فولیک گاهی اوقات باعث یبوست می شود. در صورت امکان به جای مکمل های اسید فولیک از غذاهای غنی از اسید فولیک استفاده کنید. غذاهای غنی از فولات عبارتند از اسفناج، نخود، غلات، غلات صبحانه و برنج غنی شده با فولات. حد بالایی اسید فولیک که اکثر بزرگسالان می توانند تحمل کنند 1000 میکروگرم است.

ویتامین B12: کمبود این ویتامین می تواند باعث یبوست شود. اگر یبوست شما به دلیل کمبود ویتامین B12 است، افزایش مصرف روزانه ممکن است به کاهش علائم کمک کند. غذاهای غنی از ویتامین B12 علاوه بر مواد مغذی عبارتند از جگر، گوشت گاو، ماهی قزل آلا و ماهی تن. بیشتر بزرگسالان باید روزانه 2.4 میکروگرم ویتامین B12 دریافت کنند.

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است. از آنجایی که بدن می تواند مقادیر مشخصی ویتامین C را مصرف کند، دوزهای بالای آن می تواند باعث اسهال شود. اما این اثر فقط بزاق شما را سیر می کند مگر اینکه یبوست داشته باشید. مصرف 1000 میلی گرم از این ویتامین سه بار در روز برای افزایش حرکات روده توصیه می شود. با این حال، پرخوری خطرناک است و باعث تهوع و گرفتگی معده می شود.

ویتامین B5: یا اسید پانتوتنیک باعث افزایش انقباضات ماهیچه ای در دستگاه گوارش می شود و به اجابت مزاج کمک می کند. مصرف روزانه توصیه شده ویتامین B5 برای اکثر بزرگسالان 5 میلی گرم است. اکثر زنان شیرده باید روزانه 7 میلی گرم از این ویتامین را دریافت کنند.

ویتامین B1: یا تیامین هضم را بهبود می بخشد و سطوح پایین آن با علائمی مانند یبوست همراه است. اکثر زنان باید روزانه 1.1 میلی گرم و مردان 1.2 میلی گرم ویتامین B1 مصرف کنند.

نشر مطالب پزشکی

به طور خلاقانه و منسجم، مفاهیم علمی پزشکی را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه تبدیل می‌کنم. هدفم این است که هر کسی بتواند به سرعت به دانش پزشکی دسترسی داشته باشد.
دکمه بازگشت به بالا