علمی و پزشکی

“مکمل‌ها” و “ویتامین‌ها” جایگزین مواد غذایی نیستند

بر اساس گزارش شفافیتدکتر غزاله اسلامیان گفت: افرادی که از سوء تغذیه یا آلرژی غذایی رنج نمی برند و از رژیم غذایی سالم پیروی می کنند، نیازی به دریافت ویتامین ها و مواد معدنی زیادی ندارند.

به گفته وی، در برخی افراد بنا به نظر پزشک ممکن است نیاز به تجویز یک یا چند ماده غذایی خاص و یا حتی مولتی ویتامین باشد.

نوزادان، کودکان و زنان باردار از بیماری‌های مزمن (دیابت، نارسایی کلیوی و غیره)، آلرژی‌های غذایی، سوءتغذیه، برخی گیاهخواران، برخی ورزشکاران، افرادی که در مراکز نگهداری هستند، رنج می‌برند. تجویز پزشک ممکن است مصرف مکمل ها در آنها ضروری باشد.

مسلمانان کاهش ویتامین A و D را اولین مکمل تجویز شده برای نوزادان پس از تولد بر اساس دستورالعمل های کشور می دانند و خاطرنشان کردند که کاهش آهن نیز با شروع تغذیه نوزاد آغاز می شود.

وی گفت: مکمل های ویتامین D تنها مکملی است که برای اکثر افراد جامعه (پس از آزمایش و اندازه گیری سطح سرمی آنها) تجویز می شود زیرا منبع این ویتامین بسیار محدود است.

به گفته وی، میزان و مدت مصرف این ویتامین را پزشک بر اساس غلظت سرمی آن و سن فرد (کودک یا بزرگسال) تعیین می کند.

مسلمانان همچنان استفاده از مکمل های اسید فولیک در زنان باردار را برای جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان ضروری می دانند و می گویند که زنان باید حداقل یک ماه قبل از اقدام به بارداری، مصرف مکمل های اسید فولیک را به صورت روزانه شروع کنند.

وی با توجه به اینکه اسید فولیک کافی از طریق رژیم غذایی تامین می شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه اکثر خانم ها رژیم غذایی غنی از اسید فولیک ندارند، حتما قبل و در دوران بارداری اسید فولیک مصرف کنند.

مسلمانان ضمن هشدار در مورد استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی، هشدار داده اند که مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا ممکن است منجر به عوارض جانبی برخی داروها یا بروز عوارض جانبی شود. به عنوان مثال، سطوح بالای ویتامین C می تواند منجر به سنگ کلیه شود یا مصرف بیش از حد ویتامین C محلول در چربی می تواند منجر به مسمومیت در فرد شود.

وی با توجه به حدود مجاز دریافت بیشتر مواد مغذی، خاطرنشان کرد: دریافت مقادیر زیاد می تواند منجر به مسمومیت شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در پایان گفت: برخی مطالعات نشان داده است که مصرف طولانی مدت مولتی ویتامین ها و مواد معدنی ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد.

دکمه بازگشت به بالا