اجتماعی

نحوه فعالیت پزشکان ایران در عمره ۱۴۰۲ / زائران بیمار داروهایشان را همراه داشته باشند

مدیر مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ضمن تشریح نحوه ارائه خدمات درمانی هلال احمر در حج عمره 1402 تاکید کرد: به زائران بیمار به مدت 10 روز دارو داده شود.

دکتر سید علی مرعشی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی درباره نحوه ارائه خدمات پزشکی و درمانی در مرکز پزشکی حج و هلال احمر در حج عمره 1402 گفت: سفر عمره پس از هشت سال همچنان ادامه دارد و هنوز نمی دانیم کشور مقصد به پزشکان کشورمان اجازه عمل می دهد یا کشورهای دیگر؟ در عمره، فعالیت های پزشکی و درمانی مشابه حج ممنوع است، بنابراین می توانیم درمانگاه و بیمارستان راه اندازی کنیم.

«بنابراین ما درمانگاهی نداریم که مجهز به امکانات کافی باشد، هرچند هیچ کشوری چنین مجوزی را ندارد. پزشکان در هتل ایستاده اند و مدیر کاروان و مسئولین عمره سازمان می دانند که پزشک در کدام هتل اقامت می کند و در صورت لزوم زائران توسط مدیر کاروان به پزشک معرفی می شوند.

به گفته وی، در جریان مذاکرات حج و حجاج با طرف سعودی اعلام کردند که هیچ کشوری اجازه ندارد کلینیک داشته باشد و برای احتیاط تعداد پزشکان اعزام می شود، بنابراین مشخص بود که طرف سعودی این را می پذیرد. به همین تعداد یا می گویند زائران به درمانگاه عربستان بروند.

مرعشی افزود: بر این اساس مقرر شد یک درمانگاه در مکه مکرمه و یک درمانگاه در مدینه راه اندازی شود تا شرایط مشخص شود و سپس تصمیمات بعدی اتخاذ شود.

وی با اشاره به اینکه تصمیم خاصی در این زمینه گرفته نشده است، گفت: البته درمانگاه نیست یعنی در حاج تمتع انجام می دهیم. دکتر قراره سه شیفت فعال باشه. در واقع سه پزشک و در مجموع شش پزشک به هر کلینیک معرفی خواهند شد.

وی تاکید کرد: پزشکان قبلا در سایت مرکز پزشکی حج ثبت نام کرده اند و با آنها تماس گرفته شده و کسانی که می خواهند به دوره اول بروند انتخاب شده اند و قرار است یک ماه قبل از اعزام بمانند و به گروه بعدی بروید. در حال حاضر همزمان با زائران فقط پزشکان عمومی اعزام می شوند.

مرعشی با اشاره به اینکه عربستان اجازه نمی دهد ایران و سایر کشورها داروخانه خود را برای عمره داشته باشند، گفت: ممکن است اجازه مصرف دارو را نداشته باشیم، اما اگر اجازه داده شود، همان پزشکی که ویزیت می کند می تواند به ما دارو بدهد. . بیماران می دهند اگر اجازه ندهیم دارو مصرف شود، باید دارو را از آنجا بخریم و توسط پزشک به بیمار بدهیم. ما عموما هیچ وسیله و دارویی برای حج عمره به عربستان نمی فرستیم.

وی به زائران عمره توصیه کرد: کسانی که برای عمره به مشرف می شوند، در صورت مصرف دارو، داروی خود را همراه داشته باشند. زیرا ممکن است اجازه ارسال دارو را نداشته باشیم و اگر بیماران به مدت 10 روز داروی کافی نداشته باشند دچار مشکل شوند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر همچنین گفت: سازمان بهداشت جهانی از سال گذشته الزام واکسن کرونا را برای مسافران حذف کرده و عربستان سعودی از زائران درخواستی نکرده است و چنین کارتی وجود ندارد.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا