فرهنگ و هنر

مضامین فکری مشترک نزد عطار و خیام

در آغاز قرائت خاطرات آیرا و خیام نیشابوری ، مباحث کلی فکری این دو شاعر مطرح می شود.

به گزارش سلام آنلاین ، اولین سمینار علمی – علمی “از هفت شهر عشق تا هزار وادی آند او” (به افتخار AirAsia و خیام نیشابوری) توسط گروه زبانشناسی و ادبیات دانشگاه حکیم دانشگاه سبزواری ایران ، انجمن انجمن ترویج زبان و ادبیات (شعبه کراسان) و مرکز بین المللی کتاب و فرهنگ شهر کتاب با سخنرانی رضا اشرف زاده و رجبعلی لباف خانیکی و برخی از محققان و دانشجویان علاقه مند سازمان یافته بودند.

علی صادقی منش ، دبیر جلسه ، عطار را “نماد آزادی و رمز و راز” توصیف کرد.

به گفته یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری ، رهایی از بن بست قدرت و قدرت مسلط بر زمان و جلوگیری از آلوده شدن شعر به ستایش و ریا ، عطار نیشابوری را تنها فریدی در جهان ستاره قرار داد. ادبیات فارسی.

محمد جعفر یاحقی ، رئیس انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی (شعبه کاراسان) به طور خلاصه هدف از این سلسله جلسات را ارتقا language هرچه بیشتر زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: امروز یک ماه و نیم مه ، برجسته ترین چهره های فرهنگی و ادبی کشور را بخاطر بسپاریم و آنها را همیشه بخاطر بسپاریم.

رضا اشرف زاده همچنین با اشاره به “ایده های خیامی در اعتبارنامه عطار” اظهار داشت که “درباره ایرا و ایده های برجسته وی در زمینه شعر و مصاحبه های فارسی چیزهای زیادی گفته و شنیده شده است ، اما در مورد شباهت های او و خیام.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با بیان اینکه فرم رباعی ایرانی و مختص خراسانیان است ، گفت: من شواهد و مستندات زیادی غیر از روایت شمس قیس رازی در کتاب دارم. تحقیقات گسترده المعجم از آکادمی علوم و ادبیات تاجیکستان پشتیبانی می کند.

وی سپس نمونه هایی از رباعیات مأموریت عطار را خواند و آنها را با برخی از طرح های حکومتی عمر خیام مقایسه کرد و اظهار داشت:

رجبعلی لباف خانیکی همچنین درباره “نیشابور در دوره عطار نیشابور” بحث کرد.

طبق گفته باستان شناسان و محققان ، منطقه نیشابور و به ویژه نیشابور حداقل پنج هزار سال در تاریخ حضور چشمگیری داشته است ، اما تصمیم عطار برای نیشابور تصمیم بزرگی است.

وی افزود: از نظر تاریخی ، شهرت نیچهاپ به طور پیوسته افزایش می یافت تا اواسط قرن 6 ق. آ. اما شاید از بدبختی ایر که او در زمانی متولد و بزرگ شده است که این شهر با فاجعه ها و فجایع زیادی روبرو است.

Kanki An با خواندن نمونه هایی از بناهای تاریخی و اسناد باستانی ، تحریکات در غزه و وقوع بلایایی مانند قحطی ، وبا و زلزله را به عنوان بخشی از وقایع تاریخی دوران عطار ذکر می کند. “اما بزرگترین و ویران کننده ترین واقعه تاریخی این عصر حمله مغول به نیهوا بود. ” دارالعلم سرانجام جهان اسلام را به زانو درآورد و شیخ فریدالدین عطار درگذشت و نام وی در میان مقدسین بزرگ نسب ثبت شد.

علاقه مندان می توانند این جلسات هفتگی را بصورت آنلاین از طریق: https://meeting5.hsu.ac.ir/b/hak-ktd-vwg دنبال کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا