اجتماعی

غذارسانی به حیوانات؛ آسیب به چرخه طبیعت

پرورش حیات وحش موضوعی است که امروزه مورد توجه کارشناسان حیات وحش قرار گرفته است. در حالی که غذا دادن به حیوانات در کوچه و خیابان و گاهی با پوست روی استخوان کاری دلسوزانه و دوست داشتنی تلقی می شود، کارشناسان معتقدند که این فعالیت باعث افزایش تعداد این حیوانات می شود.

به گزارش سلام آنلاین. در حالی که در طول سال به خصوص در روزهای سرد با افزایش تغذیه دستی حیوانات شهری مانند سگ و گربه مواجه هستیم که به گفته برخی کارشناسان این کار نه تنها به دلیل عدم تغییر رفتار اکولوژیکی و اغراق آمیز خطرناک است. افزایش جمعیت آنها و همچنین به دلیل تغذیه بیش از حد، باعث ایجاد مشکلات سلامتی برای این گونه ها می شود.

مطابق با محمد درویش – فعال محیط زیست پرورش بیش از حد حیوانات در شهرها سلامت آنها را به خطر می اندازد زیرا از طرف دیگر هر حیوانی غذای خاص خود را دارد و چاقی باعث کوتاه شدن عمر می شود.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ حیوانی غیر از سگ در کوه های اطراف تهران دیده نمی شود، تصریح کرد: این امر به دلیل پرورش بیش از حد سگ توسط برخی افراد است که باعث افزایش جمعیت آنها شده و در نتیجه حیوانات دیگر نیز افزایش یافته است. مرد، از جمله بره.

بر اساس گرفتن ایمان معماریان – دامپزشک – تغذیه دستی نیز برای پرندگان مهاجر بسیار خطرناک است و باعث مسمومیت غذایی در آنها می شود.

مهدی نبیان – کارشناس ارشد تنوع زیستی و پژوهشگر حیات وحش – همچنین بیان می کند که تغذیه انسان به حیوان عاملی برای جذب حیات وحش به شهرها است، بنابراین در بسیاری از کشورها پروتکل هایی مبنی بر ممنوعیت تغذیه حیات وحش وضع شده است و برای افراد بدسرپرست شهر جریمه هایی در نظر گرفته شده است. و به حیوانات روستا غذا ندهید زیرا غذا دادن به حیوانات رفتار گونه را تغییر می دهد و پس از آن نیز وارد شهرها و روستاها می شوند تا منابع غذایی برای تغذیه انسان را تامین کنند.

وی افزود: در ایران پروتکل‌ها و اعلامیه‌های رسمی منطبق بر ممنوعیت خوراک حیات‌وحش در این کشور نداریم، بنابراین از طریق ایجاد محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های قانونی برای حیات وحش از ورود به شهر جلوگیری کنید.

به گفته نبیان، تغذیه به هر شکلی که باشد نوعی حیوان آزاری است.

وی در ادامه ضمن اشاره به کشورهای هند، ترکیه و میانمار در جهان نهضت های تغذیه ولگرد، گفت: در سایر کشورها غذا دادن به حیوانات ولگرد در تمام نقاط کشور ممنوع است. فقط در چند باغ وحش دربسته افرادی با مجوز وزارت محیط زیست یا سازمان های ذیربط مانند شهرداری که زیر نظر دامپزشکان و سازمان های مرتبط است گاهی گربه های عقیم شده پرورش می دهند. جایی که نمی توانستند منطقه را ترک کنند.

بیشتر بخوانید: پرورش گرگ “ظالمانه” است.

غلامرضا ابدالی – مدیر دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش – در گفت وگو با سلام آنلاین وی درباره پرورش حیوانات با دست می گوید: ما اصلاً روش پرورش حیوانات را با دست قبول نداریم زیرا حیات وحش با این کار «وحشی» خود را از دست می دهد. در نتیجه با این اقدام حیات وحش مردم هنوز نمی توانند صید کنند، مهارت های شکار خود را از دست داده و تنبل می شوند. از چرخه طبیعت نیز خارج می شود و برای او بسیار مشکل ساز خواهد بود.

به گفته وی، حیوانات وحشی با نزدیک شدن به مراکز انسانی به حضور انسان عادت می کنند، اما باید توجه داشت که طبیعت آنها وحشی است و بالقوه توسط آنها برای انسان مضر است.

ابدالی مشکل فعلی را تعرض انسان به پناهگاه های حیات وحش می داند و توضیح می دهد: با ساخت و ایجاد دفن زباله در زیستگاه های طبیعی باعث انتقال بیماری مشترک بین انسان و حیوان خواهیم شد. از طرفی با این کار ما تهدیدی برای حیات وحش و انسان خواهیم بود.

به گفته حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، یکی دیگر از انواع حیات وحش آشفته امروزه در حال رونق است و آن پرورش دستی است. ترشحات موجود در طبیعت نیز گونه های زیادی مانند شغال و خرس را به سمت خود جذب می کند که علاوه بر انتقال بیماری های حیات وحش، کارشناسان محیط زیست را با مشکل مواجه می کند.

ابدالی به فرهنگ پرورش حیوانات وحشی با دست اشاره می کند و بیان می کند: افرادی که عاشق حیوانات و طبیعت هستند این کار را انجام می دهند، به همین دلیل باید آنها را آگاه کنیم که دوستی آنها گاهی از دست دادن حیات وحش است.

مدیر دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش توصیه کرد و گفت: مردم تا حد امکان به حیات وحش نزدیک نشوند. در صورت مشاهده نزدیک شدن حیات وحش به مرکز انسانی، حضور آن را به مسئولین مربوطه اطلاع دهید. بگذارید حیوانات زندگی عادی و طبیعی خود را طی کنند و آنها را از چرخه طبیعت خارج نکنید.

اکبری همچنین تاکید کرد: مردم باید در عرصه حیات وحش با وجدان عمل کنند و با دلسوزی ناخودآگاه برای حیات وحش و زیستگاه آنها مشکل ایجاد نکنند.

به گزارش امروز سلام آنلاین، تغذیه حیوانات محلی و حیات وحش در شهرها و زیستگاه های طبیعی به معضلی جدی هم برای مردم در زندگی شهری و هم برای حیات وحش تبدیل شده است. این موضوع علاوه بر مسائل زیست محیطی، سلامت مردم را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در مواردی شاهد مرگ کودکان و گاه جراحات جدی بزرگسالان بر اثر حمله سگ ها بوده ایم و این در حالی است که برخی افراد با بزرگ کردن حیواناتی مانند سگ بر تعداد آنها افزوده می شوند. مقامات و شهروندان باید برای یافتن راه حل هایی با یکدیگر همکاری کنند تا از آسیب احتمالی به جان و اموال انسان در حین نگهداری جلوگیری کنند.حیات وحش را حفظ کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا