عمومی

آسیب‌هایی که گردشگران به جزایر جنوب می‌زنند

امروز همه راه ها به خلیج فارس ختم می شود. بیلبوردهای تهران مقاصد بوم گردی جنوب را نشان می دهند، شبکه های اجتماعی پر از عکس غذاهای پر از میگو و خرچنگ تازه در قشم، آتش بازی روی شن های جزیره هنگام، فیلم هایی از پرواز دلفین ها بر فراز آب و گوزن ها در صخره هایی که بازی می کنند.

به گزارش سلام آنلاین، روزنامه «ایران» افزود: سال هاست که جنوب بهشت ​​گردشگران داخلی به ویژه در اواسط فصل سرما بوده است. اما چگونه ممکن است این تعداد گردشگر توسط تورهای مختلف و مجریان تورهای مختلف آسیب ببینند و گاهی بدون درک – در صورت عدم آموزش و عدم آگاهی از محیط زیست جنوب کشور می تواند باعث آب و هوای منطقه شود. آیا سیاست مناسبی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ حیات وحش بومی منطقه وجود دارد؟

جنوب کشور را می توان به سه بخش تقسیم کرد. استان های جنوبی شامل جزایر قابل سکونت مانند قشم و هرمز و هنگام و جزایر کوچک و خالی از سکنه به عنوان پناهگاه حیات وحش یا پایگاه نظامی است. یکی از این جزایر که منطقه حفاظت شده است و دسترسی ندارد، «شیدور» نام دارد و در تبلیغات تورگردانان به «مالدیو ایران» معروف است. این جزیره دوباره به دلیل حضور غیرقانونی مسافران بسته شد. لاک پشت های پرورش دهنده مارماهی جزیره گونه ای در خطر انقراض است. این جزیره کوچک که دهه هاست به دلیل وجود پناهگاه های غیرمسکونی حیات وحش خالی از سکنه بوده و به دلیل ورود غیرقانونی گردشگران و کمپ گردشگران به پناهگاه بسیاری از گونه ها تبدیل شده است.ساحل سفید آن. ایمان ابراهیمی، مدیر انجمن حفاظت از پرندگان آوای بوم، از تغییراتی که حیات وحش جزیره دستخوش تغییراتی شده است می گوید. وی این مناطق را تنها نقاط باقی مانده از زمین برای این حیوانات می داند و می گوید: کشور ما این امکان را دارد که میزبان این حیوانات در جزایر خالی از سکنه باشد و بتوان به این جزایر اعتماد کرد. به ویژه مهم است. برای باغ وحش های کشور ما مهم است و بالعکس».

در سال جاری ایمان ابراهیمی با همکاری انجمن با قراردادی با اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان، برآورد و بررسی جمعیت پرندگان استان هرمزگان را بر عهده دارد. تابستان گذشته، آنها بررسی کاملی از جزیره شادور در خلیج فارس انجام دادند. آنها یک حلقه تحقیقاتی روی پای پرندگان راه اندازی کردند، لانه های پرندگان را مشاهده کردند و جزایر را از زوایای مختلف کاوش کردند: «آماری که ما دریافت می کنیم تفاوت فاحشی را نشان می دهد. مطالعه دیگری در سال 1994 توسط گروه دیگری انجام شد که در آن شاهد کاهش قابل توجهی در تولید مثل پرندگان بودیم. بر اساس بررسی ما، علت این کاهش جمعیت، آسیب هایی است که این جزیره به دلیل تردد گردشگران متحمل شده است. به دلیل این حرکات، قایق هایی که به این جزایر سفر می کردند، به طور ناخواسته گونه دیگری را وارد جزیره کردند و باعث فروپاشی اکوسیستم شدند. بخشی از خسارات ناشی از آوارهای باقی مانده در جزیره و خرچنگ هایی است که بطری ها یا اشیاء به جا مانده از گردشگران را مخفی کرده اند که غیر معمول نیست. گردشگران شب ها چراغ قوه ها را به دلیل کمپ در جزیره روشن می کنند که به لاک پشت های دریایی اجازه می دهد نور را ببینند و هنگام تخم ریزی برگردند. این باعث کاهش تعداد لاک پشت های پرورش یافته در آنجا شده است.»

شاید از خود بپرسید وقتی زباله جمع آوری می کنید یا سعی می کنید آرامش پناهگاه حیات وحش را به هم نزنید چه اتفاقی می افتد؟ بد نیست بدانید در محیط زیست گونه هایی داریم که تنها در مکان هایی که اثری از حضور پستانداران بزرگ وجود ندارد، تولید مثل می کنند، به خصوص انسان توسط انسان قابل مشاهده یا استشمام است. برخی از این گونه ها در جستجوی آثاری از پستانداران، دریاها و اقیانوس های جهان را کاوش کرده اند. این گونه ها وقتی احساس می کنند انسان یا پستانداران دیگر هستند منطقه را ترک نمی کنند.

یکی از این گونه ها پرستو است. همان پرندگانی که هنگام آفتاب گرفتن در ساحل جنوبی یا لذت بردن از طبیعت با بازی در اطراف ساحل در آسمان پرواز می کنند: این گونه ها به حضور انسان حساس هستند. این ماهی ها برای زنده ماندن باید توانایی تولید مثل داشته باشند. آنها فقط می توانند در این جزایر خالی از سکنه تولید مثل کنند و در هیچ جای دیگری نمی توانند تولید مثل کنند. اگر گردشگری در این جزایر ادامه پیدا کند، تولید مثل لاک پشت ها را از دست خواهیم داد و جمعیت جدیدی وجود نخواهد داشت و در سال های آینده اثری از آنها نخواهیم دید.»

اکنون از آبی دور جزایر خلوت خلیج فارس دور می شویم و به مکانی می رویم که هر ساله مقصد گردشگران محلی است. این جزیره مسکونی توسط طبیعت “گردشگری زنده” و حیوانات آن مورد حمله قرار می گیرد. محمدعلی یکتانیک، فعال محیط زیست معتقد است که طبیعت و حیات وحش این مناطق در معرض خطر جدی است: «به طور کامل توسط مسافران اشغال شده است».

افراد کمپینگ صبح ها از خواب بیدار می شوند تا زباله ها را مانند گردشگران مسئول جمع آوری کنند، اما از شاخه های خشک برای روشن کردن آتش استفاده می کنند، آتشی که در منطقه شکننده و سرشار از پوشش گیاهی بیابانی است. از دست دادن پوشش: “ما فصل خشک و فصل مرطوب را در آن عرض جغرافیایی داریم. این گیاهان در فصل بارندگی یعنی بهار و اواخر تابستان رشد می کنند و علاوه بر آن پوشش گیاهی در آنجا نیز رو به کاهش است، اما همچنان زنده است که پوشش گیاهی جزیره با هجوم گردشگران تغییر کرده و از بین رفته است. موریانه ها و گوزن های مصری در این جزیره از سبزیجاتی تغذیه می کنند که روزانه توسط گردشگران سوزانده می شود.

اگر فکر می کنید فهرست بلاهایی که محیط زیست جنوب در حال تحمل آن است به پایان رسیده است، در اشتباهید. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که وقتی فاصله بین قشم و در حالی که راننده قایق گله دلفین ها را دنبال می کند و شما تیراندازی می کنید، دلفین ها دوست دارند زندگی شما را دنبال کنند؟ یکتانیک می گوید: دلفین های دماغ بطری و دلفین های دماغ بطری به دلیل اینکه تمام روز توسط قایق ها تعقیب می شوند، وقت استراحت و شکار آسان ندارند. این دلفین‌ها دسته‌جمعی ماهیگیری می‌کنند و پرش‌ها برای افراد ضعیف نیست، بلکه در واقع تکنیک‌های شکار آنها و محیط زیستی است که می‌خواهند برای بقیه خانواده‌های پراکنده در دریا بفرستند تا به شکار بروند. باید برنامه ای باشد که هیچ قایق در چند ساعت از روز نتواند بیاید. این دلفین ها هر سال در حال کوچک شدن هستند، در حالی که 20 سال پیش 140 دلفین وجود داشت. اما اکنون نمی توانید 50 دلفین را ببینید.

به گزارش یکتانیک، یکی دیگر از مشکلات پیش روی دریای جنوب، تهیه غذاهای دریایی برای مسافرانی است که برای کباب کردن مرغ به جنوب سفر نکرده اند و به فکر غذاهای خرچنگ، میگو و ماهی هستند. دریا خالی است، دریا دیگر نمی تواند غذای این حجم از گردشگران را تامین کند و این مصداق عبارت «گردشگری نامناسب می تواند ویرانگر باشد» است. اگر فرزندان ما برای لذت بردن از زیبایی های جنوب کشور بروند بد نیست این آسیب ها را تشدید کنیم. گردشگری مسئولانه فقط جمع آوری زباله نیست.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا