عمومی

شش روش کاربردی برای خانه‌تکانی ذهن و کاهش استرس

اگر لیست کارهای شما بی پایان به نظر می رسد، می توانید به راحتی در بسیاری از کارهای مختلف که دوست دارید انجام دهید گیر کنید. واقعیت این است که مغز ما برای این کار ساخته نشده است و حتی اگر این کار را انجام دهیم در درازمدت آسیب زیادی خواهد دید.

به گزارش سلام آنلاین. عصر ایران او می نویسد: «تعریف فرهنگ لغت خانه تکانی، حذف اشیاء غیر ضروری از مکان هایی است که آشفته یا شلوغ هستند. این فرآیند را می توان برای وسایل کاربردی خانه یا محل کارتان مانند کتاب، مبلمان و لباس اعمال کرد. سردرگمی را می توان در مورد چیزهای غیر فیزیکی مانند افکار منفی، نگرانی ها و مسئولیت هایی که همیشه در ذهن هستند نیز اعمال کرد. تقویم‌های پر از تعهد بیش از حد یا افرادی که نیازهای غیرضروری به زمان و توجه شما دارند، می‌توانند طاقت‌فرسا و استرس‌زا باشند. در اینجا چند راه ساده برای حفظ حرکت ذهن و کاهش استرس آورده شده است.

بیماری روانی

بسیاری از ما در مورد ترسیم تصویری از خود، نگرش آرامی داریم. فکر کردن به گذشته، آینده، کار، تحصیل، درآمد، ازدواج و … ذهن شما را پریشان می کند و طبیعتاً منجر به کاهش تمرکز و کارایی شما می شود. در نتیجه ممکن است از بی خوابی رنج ببرید که با افزایش خستگی مشکل را تشدید می کند. چند تکنیک ساده وجود دارد که می توانید برای کاهش استرس و آرامش ذهن خود از آنها استفاده کنید. اینها به شما کمک می کند تا احساس آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشید و به خواب و بهره وری بهتر منجر می شود.

1. حریم فضای فیزیکی

خانه یا محل کار نامرتب منجر به سردرگمی می شود. یک محیط پر هرج و مرج همیشه به مغز شما می گوید که کاری برای انجام دادن وجود دارد. مرتب کردن، تمیز کردن، مرتب کردن. مغز با این محرک ها منفجر می شود که باعث استرس و اضطراب می شود. محیط زندگی غیرمعمول اثر روانی آرام بخش دارد.

2. چندین کار را همزمان انجام دهید و آنها را اولویت بندی کنید.

اگر لیست کارهای شما بی پایان به نظر می رسد، می توانید به راحتی در بسیاری از کارهای مختلف که دوست دارید انجام دهید گیر کنید. واقعیت این است که مغز ما برای این کار ساخته نشده است و حتی اگر این کار را انجام دهیم در درازمدت آسیب زیادی خواهد دید. وقتی چیزهای زیادی توجه شما را به خود جلب می کند، نمی توانید به طور واضح در مورد یک کار در یک زمان فکر کنید. ممکن است وسوسه انگیز باشد که سعی کنید چندین کار را همزمان انجام دهید یا کارهای کوچکی را تنظیم کنید، اما نه لزوماً برای اینکه لیست شما کوتاهتر به نظر برسد. با انجام این کار شما با اولویت های اصلی خود مبارزه نمی کنید و همچنان احساس کسالت می کنید.

نسبت به لیست کارهای خود بی رحم باشید و انتظارات خود را از خودتان پایین بیاورید. هر روز کاری را برای انجام آن روز انتخاب کنید. روی فهرست کوتاهی از مهمترین وظایف خود تمرکز کنید و سعی کنید مطمئن شوید که اینها تنها اولویت هایی هستند که ذهن شما را به خود مشغول می کنند.

3. قوی باش و از نه گفتن پشیمان نباش

اگر تعداد قرارها و تعهدات در تقویم شما زیاد است، در نظر بگیرید که آیا همه آنها واقعاً ضروری هستند یا ممکن است برخی به تعویق بیفتند، تعیین تکلیف شوند یا به طور کلی لغو شوند. خودتان را مجبور به شرکت در رویدادهای اجتماعی نکنید زیرا احساس می کنید مجبور به انجام آن هستید. چیزی را انتخاب کنید که ارزش وقت و پول شما را داشته باشد.

وقت خود را با افرادی بگذرانید که به بهبود سلامت روان شما کمک می کنند. در فعالیت هایی شرکت کنید که به نفع شخصی یا حرفه ای شما باشد و اگر می توانید دیگران را به حال خود رها کنید. شاید گرفتن این تصمیمات دشوار یا صحبت با رئیس خود در مورد انتظارات شغلی نامشخص برای شما آسان نباشد. نه گفتن بدون پشیمانی می تواند کمک کننده باشد.

4. جلوگیری از سیل روزانه

حجم عظیمی از اطلاعاتی که ما هر روز از منابع مختلف در معرض آن هستیم در ذهن ما وجود دارد. مغز ما توسط اخبار، رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها، تلویزیون، پیام های متنی، ایمیل ها، مرور اینترنت مورد حمله قرار می گیرد. برای کاهش استرس و فشار، مطمئن شوید که به طور منظم زمانی را صرف خواندن یا مشاهده اطلاعات، استفاده از رسانه های اجتماعی، تماشای تلویزیون، یا گشت و گذار بی هدف در اینترنت می کنید.

زمانی را برای خود تعیین کنید و به آن پایبند باشید. برای انجام این کار، اکثر گوشی ها بخش زمانی خاصی برای استفاده از رسانه های اجتماعی دارند. با آن می توانید محدودیت هایی برای خود تعیین کنید. دوباره در مورد منبع اطلاعاتی که برای خواندن یا تعامل با آن انتخاب کرده اید فکر کنید. اگر قرار گرفتن منظم در معرض این منابع اطلاعاتی بر سلامت روان شما تأثیر منفی می گذارد، از آنها دوری کنید.

5. مقداری کار را در دستگاه ذخیره کنید

اگر خودتان همه چیز را حفظ کنید، فشار زیادی به ذهن خود وارد می کنید. در عوض، برخی از کارها را می توان با استفاده از فناوری یا ابزار ساده انجام داد. امروزه ابزارهای زیادی برای مدیریت وظایف وجود دارد. از ابزارهای ساده قدیمی مانند دفترچه یادداشت گرفته تا زمانبندی ها و یادآورها. برای کاهش استرس، می توانید برخی از وظایف را فهرست کرده و یادداشت کنید. یا می توانید از یادآوری تلفن استفاده کنید. کتاب راهنمای برنامه ریزان و برنامه ریزان در این زمینه مفید است.

6. استراحت کنید

آرامش نه تنها برای بدن خسته بلکه برای مغز پرمشغله شفابخش است و استرس را کاهش می دهد. برخی از فعالیت ها و تکنیک هایی وجود دارد که می توانید امتحان کنید که ذهن شما را از افکار تهاجمی و آشفتگی ذهنی پاک می کند. مراقبه و هوشیاری احتمالاً قوی‌ترین ابزار برای کمک به بازیابی وضوح ذهنی هستند. این شامل یادگیری تمرکز بر لحظه حال بر روی بدن و احساسات شما می شود.

نتیجه

برای دستاوردهای زندگی ارزش قائل باشیم، باید برای ذهن و جسم خود ارزش قائل شویم. در هر صورت همه این دستاوردها با کمک ذهن و جسم ما به دست می آید، وجود شما فراتر از دستاوردهای شماست و شما توسط آنها توصیف نمی شوید. بیماری روانی بیش از حد می تواند بر زندگی شما به شکل اضطراب، بی خوابی و غرق شدن تأثیر منفی بگذارد. با استفاده از تکنیک های موجود در این صفحه به شما کمک می کند تا ذهن و زندگی خود را از نگرانی ها و افکار غیر ضروری پاک کنید، استرس را کاهش دهید و آرامش را دوباره به دست آورید.

منبع: سایت جعبه ابزار روانشناسی

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا