علمی و پزشکی

«ریواس»؛ خواص و عوارض آن

ریواس یکی از گیاهان باستانی و قدیمی ایران است و در طب سنتی به عنوان یک گیاه دارویی شناخته می شود.

به گزارش سلام آنلاین. ظاهر ریواس شبیه کرفس است اما صورتی رنگ و طعم آن ترش و شیرین یا شیرین است. ریواس حاوی مواد معدنی، ویتامین ها، فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی است که به عنوان آنتی اکسیدان شناخته می شوند.

همچنین ریواس حاوی ترکیباتی است که به عنوان ضد التهاب و ضد عفونی کننده شناخته می شوند. این خواص دارویی باعث شده است که گیاه ریواس در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف ریواس می تواند فشار خون را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود بخشد.

لازم به ذکر است که ریواس حاوی مواد مغذی مانند فیبر، پروتئین، ویتامین K، کلسیم، ویتامین C، پتاسیم، فولات و غیره است.

همچنین گیاه ریواس خواص دیگری نیز دارد که می تواند برای سلامتی مفید باشد. مثال:

کنترل قند خون: برخی مطالعات نشان داده اند که مومیایی می تواند به کنترل سطح قند خون در بیماران دیابتی کمک کند.

تقویت حافظه و تمرکز: برخی تحقیقات نشان داده است که گیاه ریواس می تواند در بهبود حافظه و تمرکز انسان مفید باشد.

کاهش التهاب: برخی تحقیقات نشان داده اند که جای زخم می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند. این خاصیت ممکن است در کاهش خطر بیماری های التهابی مانند آرتریت، بیماری های التهابی روده و بیماری های قلبی عروقی مفید باشد.

تقویت سیستم ایمنی: برخی تحقیقات نشان داده اند که مومیایی می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند که می تواند در پیشگیری و درمان برخی عفونت ها مفید باشد.

در عین حال با وجود مقدار مناسب کلسیم ریواس، به صورت اگزالات کلسیم است. این شکل از کلسیم به طور موثر جذب نمی شود. ریواس تنها سبزی برای پخت و پز است. البته از آنجایی که اگزالات ریواس می تواند زیاد باشد، بهتر است از مصرف زیاد آن خودداری کنید. همچنین برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف زیاد ریواس می تواند علائم ناخوشایندی مانند اضطراب، بی خوابی، سردرد و حالت تهوع ایجاد کند. بنابراین مصرف این گیاه باید با دقت انجام شود.

بر این اساس، مصرف ریواس در برخی از گروه ها توصیه نمی شود:

زنان باردار و شیرده: تحقیقات نشان داده است که خوردن کدو تنبل در دوران بارداری و شیردهی می تواند برای نوزاد و نوزاد مضر باشد.

افراد مبتلا به بیماری کبد: گیاهان مورینگا می توانند خطری جدی برای افراد مبتلا به بیماری کبدی باشند.

افرادی که از برخی داروها استفاده می کنند: استفاده از ریواس ممکن است در برخی از افراد مصرف کننده برخی داروها مانند داروهای ضد اضطراب، ضد افسردگی، آرام بخش و سایر داروهایی که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد منع شود.

در ایران مصرف دارویی گیاه ریواس ممنوع است، زیرا می تواند عوارض ناخواسته ای داشته باشد و توصیه می شود هر گونه درمان دارویی با این گیاه را زیر نظر پزشک انجام دهید.

به گفته دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با این حال، دوز معمول توصیه شده برای عصاره ریشه ریواس 3 تا 9 گرم در روز است که به دوزهای جداگانه تقسیم می شود. همچنین از گیاه ریواس می توان به عنوان چای استفاده کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا