عمومی

با خواص «علف طلایی» آشنا شوید

تا به حال در مورد چمن طلایی چیزی شنیده اید؟ بسیاری از مردم این گیاه را به‌عنوان گل وحشی زرد می‌شناسند، اما علف طلایی قطعاً یک ماده محبوب در گروه مکمل‌های گیاهی و البته به شکل چای است.

به گزارش سلام آنلاین، همانطور که «عصرایران» در ادامه می نویسد: نام لاتین این گیاه Solidago به معنای شفابخش یا کامل است. علف طلایی اغلب به عنوان مکمل برای بهبود سلامت ادرار و کاهش التهاب استفاده می شود.

علف طلایی در بیشتر نقاط اروپا، آسیا، آمریکای شمالی و جنوبی رشد می کند. گل های زرد این گیاه در اواخر تابستان و اوایل پاییز رشد می کنند و دارای بیش از صد گونه مختلف علف طلایی هستند. تصور می شود که بسیاری از این گونه ها دارای خواص بهداشتی مشابهی هستند.

Solidago virgaurea، که گاهی اوقات چمن طلایی اروپایی نامیده می شود، احتمالاً بهترین گونه مورد مطالعه از نظر مزایای سلامتی است. این گیاه در طب سنتی چینی نیز کاربرد فراوانی دارد.

برای استفاده از آن، مردم محلی از قسمت هایی از گیاهانی که در بالای زمین رشد می کنند استفاده می کنند. از جمله مهم ترین این بخش ها می توان به گل و برگ اشاره کرد.

امروزه می توان از علف طلایی به عنوان چای یا مکمل استفاده کرد. بسیاری از مکمل ها را می توان از طریق داروخانه های سراسر کشور و چای را از عطرها خریداری کرد. البته چای این گیاه طعم تلخی دارد و ممکن است همه طعم ها را دوست نداشته باشد.

محتوای گیاهی

طبق انتشارات Sage، علف طلایی بسیاری از ترکیبات گیاهی مفید از جمله ساپونین ها و آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی مانند کورستین و کایمفرول را فراهم می کند.

ساپونین ها گروهی از ترکیبات گیاهی هستند که با انواع فواید سلامتی مرتبط هستند. آنها می توانند در مهار رشد باکتری ها و قارچ های مضر مانند کاندیدا آلبیکنس موثر باشند. کاندیدا قارچی است که باعث عفونت قارچی واژن و همچنین عفونت در سایر قسمت های بدن می شود. ساپونین ها همچنین در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی اثرات ضد سرطانی و ضد التهابی دارند.

از سوی دیگر، آنتی اکسیدان های فلاونوئید کورستین و کایمفرول موجود در علف طلایی به محافظت از سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد کمک می کند.

قابل ذکر است که فعالیت آنتی اکسیدانی این گیاه بیشتر از چای سبز و ویتامین C است. آنتی اکسیدان های فلاونوئید و سایر ترکیبات گیاهی علف طلایی نیز دارای فواید ضد التهابی قوی هستند.

برای مزایای علف طلایی، طبق مطالعه منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی ایالات متحده:

کاهش التهاب

در طب سنتی از علف طلایی برای مبارزه با التهاب استفاده می شود که در کاهش درد و تورم موثر خواهد بود.

در یک مطالعه آزمایشگاهی تایید شده روی جوندگان، عصاره برگ طلا به شکل درمانی تورم بافت های آسیب دیده را تا 60 درصد کاهش داد. همچنین نشان داده شده است که این گیاه می تواند التهاب مرتبط با آرتریت را 12 تا 45 درصد در جوندگان کاهش دهد، و حتی در دوزهای بالاتر موثرتر است، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

از سلامت سیستم ادراری حمایت می کند

آژانس دارویی اروپا (EMA)، مخفف EMA (سازمان دولتی تنظیم کننده داروها)، علف طلایی را به عنوان یک راه حل بالقوه برای افزایش اثربخشی درمان های استاندارد برای مشکلات جزئی ادراری شناسایی می کند.

این بدان معناست که چمن طلایی می تواند اثربخشی داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها را بر عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) افزایش داده یا افزایش دهد. اما باید توجه داشت که این گیاه را نباید به تنهایی به عنوان یک درمان برای این گونه بیماری ها استفاده کرد. در عین حال، ترکیب این گیاه با سایر گیاهان دارویی مانند دم اسب باعث افزایش اثربخشی آن شده است.

مدیریت وزن

تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده است که علف طلایی می تواند با تنظیم ژن هایی که سنتز چربی و اندازه سلول های چربی را کنترل می کنند، با چاقی مبارزه کند. به همین دلیل از این گیاه در برخی دمنوش های کاهش وزن استفاده می شود.

موارد احتیاط

علف طلایی به طور کلی توسط بدن به خوبی تحمل می شود و عوارض جانبی خاصی ندارد. با این حال، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشت: شرایط آلرژیک و تداخلات در بیماران با شرایط پزشکی خاص.

آلرژی

در حالی که بسیاری بر این باورند که چمن طلایی یکی از مقصران اصلی آلرژی های فصلی است، این گیاه مقصر نیست، زیرا گرده های سنگین آن به راحتی توسط باد جابه جا نمی شوند.

با این حال، این گیاه می تواند باعث تعدادی از واکنش های آلرژیک، از جمله بثورات پوستی و آسم شود. اگر به گیاهان مشابهی مانند گل همیشه بهار حساسیت دارید، علف طلایی می تواند باعث ایجاد حساسیت در بدن شما شود.

وضعیت پزشکی

از آنجایی که گیاه طلایی می تواند اثر مدر داشته باشد، نباید آن را همراه با دیورتیک ها استفاده کرد زیرا می تواند باعث کم آبی بیش از حد شود.

بنابراین در شرایط پزشکی با محدودیت مایعات، از جمله برخی موارد نارسایی قلبی و بیماری کلیوی، مصرف این گیاه توصیه نمی شود.

قبل از استفاده از هر گونه مواد شیمیایی یا دارویی حتما با متخصص خود مشورت کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا