علمی و پزشکی

خواص درمانی «خارخاسَک» از دیدگاه طب سنتی

خار مریم گیاهی است گرم و خشک پاک کننده، ادرارآور، تسکین درد مثانه، شکستن سنگ های ریز، کاهش قوام مخلوط ها و ملین ها و رفع سیاه سرفه و در فضای باز مصرف می شود.رسمی در درمان سرفه. سردرد و سنگ کلیه استفاده می شود.

به گزارش سلام آنلاینTribulus terrestris L. گیاهی است علفی و چند ساله با شاخه های وسیع در سطح. برگ های مقابل اغلب ناهموار و دارای دمبرگ های کوچک هستند. گلهای زرد کوچک، منفرد، دارای 5 گل و 5 گل هستند. میوه های این گیاه گرد، چند وجهی، زرد مایل به سبز، خوشه ای از دانه های آبی تیره است.

این گیاه به طور گسترده در مناطق مختلف جهان پراکنده است به طوری که در اکثر مناطق می توان آن را دید.

میوه های این گیاه بیش از هر قسمت دیگری مصارف دارویی دارد. عصاره میوه آبدار آنزیم های تبدیل کننده آنژیوتانسین را مهار کرده و فشار خون را کاهش می دهد و همچنین دارای اثر ادرارآور بوده و انقباضات ماهیچه های صاف را افزایش می دهد. این عصاره باعث تکثیر ملانوسیت ها (سلول های رنگدانه پوست) می شود و به نظر می رسد در درمان جذام موثر باشد.

عصاره الکلی میوه دارای اثر مهار آنزیم هایی است که در تولید عوامل التهابی موثر هستند. ترکیبات موجود در میوه نیز از تخریب سلول های کبدی جلوگیری می کند. بخشی از این گیاه همچنین باعث بهبود آنژین صدری (کمبود اکسیژن به بافت ماهیچه قلب) در بیماران می شود. همچنین به طور غیر رسمی برای درمان سرفه، سردرد، سنگ کلیه و بی اختیاری استفاده می شود.

بر اساس اعلام سازمان نظام پزشکی ایران و اضافه شدن وزارت بهداشت. ترکیب خارخاسک و خشکی آن برجسته و طبیعت آن گرم و خشک محسوب می شود. پاک کننده ادرار آور است، درد مثانه را تسکین می دهد، سنگ های کوچک را می شکند، قوام مخلوط ها و ملین ها را آسان می کند و گرگرفتگی را برطرف می کند. با عسل برای زخم های عفونی و جویدن عصاره آن با عسل برای برفک (نوعی زخم دهان)، عفونت های دهان، تورم عضلات حلق و درد و عفونت لثه مفید است.

نوشیدن آب برگ و ریشه و میوه های تازه لثه برای زخم های چرکی مجاری ادرار مفید است، نیروی جنسی را تقویت می کند، سنگ ها و قولنج ها را از بین می برد. برای بادام و روغن کنجد مفید است.

مورینگا قابل پردازش است. مصرف 3 تا 6 گرم در روز بی خطر است.

مصرف گیاهان می تواند باعث حساسیت به نور شود. افرادی که از این محصول گیاهی استفاده می کنند باید از قرار گرفتن طولانی مدت و مداوم در معرض نور خورشید و لامپ های دارای نور ماوراء بنفش خودداری کنند و در این گونه موارد از ضد آفتاب با SPF بالای 30 استفاده کنند. مواد «هارمن» و «نورهارمان» که به مقدار بسیار کم در دانه‌های میوه خولان دریایی وجود دارند، با احتمال کم می‌توانند عوارض عصبی ایجاد کنند. از آنجایی که مطالعات کافی در مورد مصرف دارو در افراد زیر 12 سال انجام نشده است، مصرف آن در این گروه توصیه نمی شود.

انتهای پیام/

نشر مطالب پزشکی

به طور خلاقانه و منسجم، مفاهیم علمی پزشکی را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه تبدیل می‌کنم. هدفم این است که هر کسی بتواند به سرعت به دانش پزشکی دسترسی داشته باشد.
دکمه بازگشت به بالا