علمی و پزشکی

از عوارض نوشیدنی‌های انرژی‌زا چه می‌دانید؟

شما باید در شب امتحان یا زمانی که به انرژی اضافی نیاز دارید نوشیدنی انرژی زا بنوشید، اما آیا می دانید نوشیدن این نوشیدنی چه تاثیری دارد؟

به گزارش سلام آنلاین. یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در بین جوانان و نوجوانان، نوشیدنی های انرژی زا است و بهتر است از مواد تشکیل دهنده این نوشیدنی ها اطلاعاتی داشته باشید زیرا چندان سالم نیستند.

نوشیدنی های انرژی زا به کسانی فروخته می شود که در طول روز به انرژی اضافی نیاز دارند. اگرچه گاهی اوقات تونیک ها با نوشیدنی های ورزشی اشتباه گرفته می شوند، اما تونیک ها محصولی کاملا متفاوت هستند. آنها برای افزایش سطح هوشیاری و انرژی به بازار عرضه می شوند و حاوی مقادیر زیادی کافئین و قند هستند.

بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا حاوی آب گازدار، حدود 40 گرم قند (از ساکارز و گلوکز)، شیرین کننده های مصنوعی، حدود 200 میلی گرم کافئین، همان مقدار کافئین موجود در دو فنجان قهوه و مواد دیگری مانند ویتامین های گروه B هستند. و گیاهانی مانند جینسینگ و گانادیا تقویت کننده انرژی هستند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف انواع نوشیدنی های پر قند می تواند منجر به افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و نقرس شود. با توجه به میزان قند و مواد محرک موجود در نوشیدنی های انرژی زا، این نگرانی وجود دارد که این نوشیدنی ها نه تنها مضر هستند، بلکه برای نوجوانان و برخی از افراد دارای مشکلات سلامتی خاص مضر هستند.

طبق اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، جوانان بیشترین مصرف کنندگان این نوشیدنی ها هستند. نوشابه‌های انرژی‌زا را می‌توان توسط نوجوانان یا دانش‌آموزانی که شب‌ها برای امتحان می‌مانند یا ورزشکاران جوان قبل از یک مسابقه بزرگ مصرف کرد. در حالی که این نوشیدنی ها علاوه بر افزایش موقت انرژی، اثرات مضری بر بدن مانند افزایش استرس، ایجاد رفتارهای تهاجمی مانند دعوا، افزایش فشار خون، افزایش خطر چاقی و دیابت نوع 2، کیفیت پایین خواب دارند. و معده ملتهب .

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا