اجتماعی

بیش از ۵۰ درصد اخطاریه‌های محیط زیستی تهران متعلق به وضعیت «پساب‌»

رئیس اداره حفاظت محیط زیست استان تهران به تشریح وضعیت شبکه فاضلاب و تکمیل شبکه فاضلاب شهر تهران پرداخت.

علیرضا رحمتی در گفت وگو با سلام آنلاین وی در خصوص تمایل به سیستم های تصفیه فاضلاب به ویژه در واحدهای صنعتی شهر تهران گفت: تمامی واحدهای دارای زهکش مرکزی زمانی که به استانداردهای قابل قبول زیست محیطی برسند یعنی به خوبی جذب می شوند. می توان از فضای سبز کشاورزی یا سطح آب استفاده مجدد کرد و در اشیایی مانند فضا از فرآیندهای سبز، کشاورزی و شستشوی واحدها استفاده کرد.

وی گفت: آمار دقیقی از تعداد محصولات صنعتی بازیافتی و بازیافتی نداریم. این موضوع نیاز به مطالعه دارد.

رحمتی افزود: طبق قانون، واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ باید استانداردهای زیست محیطی را رعایت کنند، زیرا در غیر این صورت واحدهای آلاینده محسوب می شوند، در حالی که برخی با سیستم های قدیمی دارای راندمان پایین تر و سطح فاضلاب بالاتری هستند، بالا، با این استاندارد مشکل دارند اما تعداد محدودی نیز با این استاندارد مشکل دارند. این استاندارد را داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تایید اینکه بیش از 50 درصد واحدهای صنعتی دارای استانداردهای زیست محیطی هستند، افزود: برخی واحدهای کوچک مانند لوازم خانگی، کارواش و رستوران در درکه و دربند به طور معمول از استانداردهای زیست محیطی برخوردار نیستند. به عنوان مثال فاضلاب این رستوران ها مستقیما وارد رودخانه می شود و در برخی موارد به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه کنترل آلودگی، آلودگی ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه فاضلاب به رودخانه باعث نفوذ آن به آب های سطحی می شود، گفت: با برنامه هایی مانند بازدیدهای دوره ای کارشناسی این موضوع را ادامه می دهیم تا به راهکارهای جمع آوری آب برسیم، بوی بد از رستورانی در بالای تهران می آید. بنابراین می توان یک سیستم تصفیه خانه مرکزی برای آنها راه اندازی کرد و یا سیستم های آب و فاضلاب شهری (سیستم های فاضلاب مختلط شهری) را در خود جای داد.

رحمتی درباره میزان پلمب ها و اطلاعیه های مربوط به سیستم های تصفیه فاضلاب توضیح می دهد: تقریبا 50 درصد ابلاغیه های سازمان محیط زیست استان تهران مربوط به پساب صنایع تولیدی و بعضاً واحدهای خدماتی است که با استانداردهای زیست محیطی مطابقت ندارد. این امر تهدیدی برای سلامت عمومی تلقی می شود و طبق ماده 88 قانون مجازات اسلامی تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. این امر منجر به اقدامات قانونی مانند صدور اخطاریه و در نهایت اقدام می شود پلمب قانونی و دارویی.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست استان تهران درباره آخرین رایزنی برای تکمیل شبکه فاضلاب شهر تهران بیان کرد: سیستم فاضلاب شهر تهران به خوبی توسعه یافته است. در برخی مناطق به طور کامل اجرا می شود اما در برخی مناطق مانند منطقه 22 به دلیل مسائل منطقه عملیاتی هنوز اجرایی نشده است. بافت زمین و ساختار جغرافیایی منطقه 22 تهران به گونه ای است که امکان منیت شهری وجود ندارد. مشکل اصلی ما در حوزه فاضلاب مسکونی به همین دلیل و در همین حوزه است.

وی افزود: به طور معمول واحدهای مسکونی باید با توجه به میزان پساب تولیدی، سیستم تصفیه مرکزی بسازند، اما همچنان در این زمینه مشکل داریم.

رحمتی در پایان تاکید کرد: در مناطق مرکزی و شمالی تهران، شبکه فاضلاب شهری برقرار شده است، در حالی که لوازم برقی، کارواش، واحدهای غیرمجاز و رستوران‌ها در شمال تهران وجود دارد و تهران همچنان می‌تواند به این شبکه متصل شود زیرا آنها خارج از شهر هستند. از زمینه آنها در شهر فاضلاب ندارند و باید این مشکل حل شود.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا