اجتماعی

کارنامه محیط زیستی دولت سیزدهم از دیپلماسی گردوغبار تا کشیدن ترمز پتروشیمی میانکاله

این در حالی است که دولت سیزدهم هفته اول مدیریت خود را سپری می کند که شامل اقدامات زیست محیطی از جمله لایروبی خلیج گرگان، دیپلماسی و رایزنی با کشورهای منطقه برای کاهش ریزگردها و ترمزگیری در صنعت پتروشیمی است.میانکالا. .

به گزارش سلام آنلاین. حفاظت از محیط زیست از اولویت های دولت سیزدهم است و رئیس جمهور حفاظت از محیط زیست را جزو اولویت های اصلی کشور قرار داده است. در سال گذشته فعالیت هایی در حوزه محیط زیست در دستور کار دولت قرار گرفته است. به عنوان مثال در بخش داخلی، اجرای عملیات کنترل گرد و غبار در استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان و نگهداری ایستگاه های گرد و غبار، بررسی بیشتر و شناسایی آلودگی فیزیکی و شیمیایی و ذرات گرد و غبار در استان های خراسان رضوی و اصفهان، قم، تهران، البرز، سمنان، یزد، مرکازی، گلستان و قزوین و اجرای آئین نامه هماهنگی پیشگیری و مقابله با گرد و غبار از عمده فعالیت های سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته بود.

در خصوص منشأ فرامرزی گرد و غبار در میادین خارجی، پس از رایزنی و سفر رئیس سازمان محیط زیست به برخی کشورهای همسایه در 30 تیر 1401، یکی از مقامات ارشد کشور همسایه در قالب «جلسه منطقه ای» به ایران آمد. وزیران محیط زیست». در این نشست وزرای محیط زیست 11 کشور غرب آسیا، ارمنستان، عراق، سوریه، عمان، قطر و امارات و معاونان محیط زیست جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و هیئتی از ترکیه و ازبکستان حضور داشتند. . و نهادهای بین المللی از جمله FAO، APDIM، WMO، یونسکو، ESCAP، UNEPT و UNDP برگزار شد.

سیزدهمین رکورد زیست محیطی دولت از دیپلماسی گرد و غبار تا ترمز پتروشیمی میانکاله

نشست منطقه ای وزیر همکاری های محیط زیست

یکی از اهداف این نشست بین المللی یافتن راه حلی مشترک برای رسیدگی به مسائل زیست محیطی به ویژه گرد و غبار خوب و کاهش اثرات منفی آن است. در این راستا پنج یادداشت تفاهم با کشورهای امارات، عراق، سوریه، ترکمنستان و ارمنستان برای انجام عملیات میدانی برای مقابله با پدیده گرد و غبار به امضا رسیده است و همچنین ایران در تلاش است تا سازمانی برای همکاری های زیست محیطی در غرب ایجاد کند. . . آسیا.

در این نشست علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معضل گرد و غبار را خطری برای همه کشورهای منطقه عنوان کرد و گفت: می توانیم تصمیماتی را که در جلسه امروز گرفته شده در قالب کنوانسیون منطقه ای اجرا کنیم.

بیشتر بخوانید: تشکیل سازمان محیط زیست محلی در دستور کار است

ایجاد اعتبار برای اولین آلودگی هوا

بر اساس آخرین تحقیقات بین المللی، آلودگی هوا در سال 2019 باعث مرگ 67.6 میلیون نفر در سراسر جهان شده است که این رقم در کشور ما حدود 41 هزار نفر است. بر این اساس قوانینی برای کاهش آلودگی در دنیا از جمله کشور ما وضع شده است. در ایران نیز قانون هوای پاک در سال 1396 به تصویب رسید و اجرای آن را به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرد. تلاش دولت سیزدهم بر اساس قانون کاهش آلودگی است.

یکی از اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی، تهیه لیست سیاه آلاینده های شهری است که در آن سناریوهای مبتنی بر ارزیابی های فنی، اقتصادی و کارایی به دولت و مجلس ارائه می شود. بر این اساس برای اولین بار در بودجه 1401 بخشی برای طرح های کاهش آلایندگی در نظر گرفته شد. در این فهرست انواع آلودگی و منابع آلودگی شهر تفکیک شده و راهکارها مشخص شده است.

تعیین اعتبار اجرای قانون هوای تازه در 62 دستور

یکی از نگرانی‌هایی که در اجرای قانون هوای پاک وجود دارد کمبود منابع مالی برای اجرای مفاد این قانون است. بر این اساس با همکاری این وزارتخانه 62 مصوبه در خصوص قانون هوای پاک در دولت پیشنهاد شد که 28 مصوبه برای منابع سیار، 8 مصوبه مربوط به منابع ثابت و 26 مصوبه مربوط به برنامه های عمومی است. از این حیث تقسیم کار انجام شده، تعداد اعتبار این تصمیمات و زمان اجرا نیز تایید شده و تاکنون 35 تصمیم نهایی شده است. در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، حذف خودروها و موتورسیکلت های آسیب دیده و ارتقاء تمامی سوخت ها نیازمند اعتبار است که در قطعنامه 62 به آن پرداخته شده است.

استفاده از خودروها و موتورسیکلت ها از اوایل سال 1401 ممنوع شد

کاربراتورها 5 درصد ذرات معلق و کثیفی را در شکم خود دارند، از طرفی به دلیل داشتن کاربراتور نمی توانند معاینه فنی بگیرند و از موتورسیکلت مراقبت می کنند.

بر اساس ماده 8 قانون هوای پاک مصوب هیات وزیران از ابتدای سال 1401 تردد تاکسی و موتور در شهرهای تهران، کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، اراک، تبریز و اهواز ممنوع شد. بر اساس این مصوبه، تردد کلیه خودروها در مناطق دارای آلایندگی کم LEZ (طرح کاهش آلودگی هوا) در این شهرها ممنوع است.

لغو طرح گردشگری آشوراده تا تصویب دستورالعمل اجرایی کاهش مصرف پلاستیک

پرهیز از کشیدن، لغو پروژه های گردشگری آشوراده، لایروبی خلیج گرگان، تصویب آیین نامه اجرایی، کاهش استفاده از کیسه های پلاستیکی در دولت، تهیه و تدوین سه آیین نامه زیست محیطی برای ایجاد و تولید محصولات دوستدار محیط زیست. مواد شوینده لباسشویی جرایم زیست محیطی تخلیه فاضلاب، سوزاندن چاه های نفت و چاه های نفت و گاز پیش نویس و مفاد ارتباطات ماده 15 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند فهرست مواد زاید خطرناک و روش های مدیریت آن پیش نویس و تصویب آیین نامه عملیاتی واردات ، صادرات و حمل زباله بر اساس کنوانسیون بازل، بازدید و بازرسی از محل های دفن زباله و بررسی وضعیت زباله در استان های شمالی کشور، ایجاد سامانه جامع واردات. صادرات و مدیریت ذخیره سازی پسماند و اجرای بخشنامه «شرایط احداث تصفیه خانه های مرکزی فاضلاب شهرک ها و نواحی صنعتی» از دیگر اقدامات مهم دولت سیزدهم است.

سازمان بنادر و دریانوردی مجری تخصصی عملیات لایروبی در خلیج گرگان است. در همین راستا مجتبی ذوالجودی – معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست – درباره چالش های سواحل گرگان و اهمیت و ارزش این اکوسیستم می گوید: توجه به نقش و نقش سازمان های حفاظت محیط زیست و حاکمیت در این حوزه. تالاب ها و با توجه به چالش های فراوان خلیج گرگان و اهمیت و ارزش این اکوسیستم، برنامه و مطالعه جامعی با حضور تمامی نهادها در حوزه آبخیز از سه سال پیش آغاز شد و در نهایت طرح در تاریخ 31 تیر 1398 و در سومین جلسه دفتر هماهنگی و مدیریت تالاب های کشور کار هر واحد از سوی معاون رئیس جمهور اعلام شد اولین بار که در صورت انجام این وظایف. این پورت بازیابی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تاکید سازمان محیط زیست بر اهمیت لایروبی خلیج گرگان

سیزدهمین رکورد زیست محیطی دولت از دیپلماسی گرد و غبار تا ترمز پتروشیمی میانکاله

لایروبی شنی خلیج گرگان

یکی دیگر از اقدامات انجام شده در حوزه محیط زیست جلوگیری از فعالیت پروژه های غیرمجاز است که مهمترین آنها پتروشیمی میانکاله است. در 29 اسفند 1400 پیکسل پروژه توسط احمد وحیدی – وزیر کشور روی زمین گذاشته شد، اما در 20 فروردین 1401 سلاجقه اعلام کرد که پتروشیمی میانکاله هنوز از سازمان محیط زیست مجوز نگرفته است.

ساخت پتروشیمی میانکاله در شرایطی آغاز شده است که ذخیره گاه تنوع زیستی میانکاله را با خطر حذف از فهرست ذخایر جهانی تنوع زیستی تهدید می کند.

به گفته محمود یزدان دوست – مدیرکل دفتر ارزیابی محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست – ذخیره گاه زیست کره میانکالا در سال 1355 مورد تایید یونسکو قرار گرفت. اگر صنعت پتروشیمی بخواهد در آنجا بسازد، این ذخیره‌گاه از ذخیره‌گاه جهانی بیوسفر حذف می‌شود.

سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، اجرای طرح 80 هزار میلیارد تومانی با دستور دادستان کل کشور در 31 فروردین متوقف شد.

بیشتر بخوانید: ماراتن 30 روزه پتروشیمی و محیط زیست در میانکالا

بیشتر بخوانید: پروژه ساخت پتروشیمی میانکالا به پایان رسید

بیشتر بخوانید: ساخت پتروشیمی در میانکالا خلاف قوانین بین المللی ذخایر زیست کره است

سیزدهمین رکورد زیست محیطی دولت از دیپلماسی گرد و غبار تا ترمز پتروشیمی میانکاله

پتروشیمی میانکاله

تعریف شاخص های ملی پایدار برای محیط زیست

آموزش بخش مهم و اساسی حفاظت از محیط زیست است. از این حیث یکی از برنامه های کلیدی در سال جاری، توسعه شاخص های زیست محیطی پایدار ملی است که تاکنون در کشور وجود نداشته است. بر این اساس تلاش می شود تا شاخص های پایداری ملی منطقه ای متناسب با شرایط جغرافیایی و محیطی کشور تدوین شود.

مجهز به 1200 موتور سیکلت برای رنجرها

با توجه به اهمیت تجهیزات روز سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از مناطق چهارگانه و برخورد با متخلفان، سازمان حفاظت محیط زیست تقویت بخش موتوری یگان پدافند را در دستور کار خود قرار داده است. در این راستا 1200 دستگاه موتورسیکلت توسط دوستداران محیط زیست در سراسر کشور خریداری و دفع می شود و برای سال آینده تغییراتی در حوزه خودرو نیز ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا