اجتماعی

محیط زیست اعلام کرد: بررسی دقیق اثرات محیط زیستی سد چم‌شیر

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: بررسی دقیق پروژه سد چمشیر از نظر زیست محیطی با همکاری دستگاه های مسئول، نهاد نظارتی و بررسی گزارش تهیه شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است. شورای پژوهشی شورای اسلامی.

به گزارش سلام آنلاین به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، در پی بروز برخی ابهامات در خصوص پیامدهای زیست محیطی سد چمشیر استان کهگیلویه و بویراحمد معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص توضیحاتی را ارائه کرد:

رودخانه “زهره” رودخانه بزرگ جنوب کشور است که سرچشمه آن در غرب فارس و شرق کهگلویه بویراحمد قرار دارد. این رودخانه در طول جاده ای به طول 520 کیلومتر به خلیج فارس می ریزد و حوضه آن شامل استان های فارس، بوشهر، کهگلویه و بویراحمد و خوزستان است. آب انبار چمشیر در تنگه چمشیر بر روی رودخانه زهرا ساخته می شود.

ماهیت کیفیت رودخانه زهرا متفاوت است، به طوری که در ماه های مرطوب به طور معقولی خوب و قابل شرب است، اما در سایر ماه های سال به دلیل کاهش سطح آب رودخانه، غلظت نمک به حدی افزایش می یابد که برای کشاورزی مناسب نخواهد بود

نقش اصلی سد چمشیر ایجاد تعادل در کیفیت رودخانه در پایین دست و کاهش تنوع کیفیت جریان نسبت به شرایط طبیعی است. بنابراین لازم است حداقل حقوق زیست محیطی برای تنظیم کیفیت رودخانه زیر تضمین شود. هرگونه انحراف از آزادسازی حداقل حقوق اکولوژیکی سد چمشیر به دلیل وجود مناطق آب شور می تواند کیفیت رودخانه را با مشکل مواجه کند.

در این راستا گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی سد چمشیر در سال 1387 مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به زمان بر بودن ساخت سد، ملاحظات زیست محیطی در قالب 12 شرط شامل اجرای کامل روش های پیشگیری، کاهش و کنترل انجام شد. اثرات منفی زیست محیطی مربوط به پروژه ها و طرح های مدیریت زیست محیطی و کاهش و ارزیابی ریسک، اخذ مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست برای اجرای ساخت و سازهای جدید یا فعالیت های جدید و … در آنجا مطرح می شود.

از این رو، با توجه به اهمیت موضوعات و معرفی اصول نظارتی و نگرانی های عمومی، بررسی دقیق پروژه از منظر زیست محیطی با همکاری نهادهای مسئول و نظارتی و همچنین تصویب در حال انجام است. به گزارش شورای پژوهشی شورای اسلامی که اطلاعات تکمیلی را ارائه می کند. متعاقبا اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا