اجتماعی

تمهیدات بیمه‌ای تامین‌اجتماعی در پی اصلاح نظام ارزی/ تغییرات قیمت داروها را بیمه‌ها می‌پردازند

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از اقدامات سازمان تامین اجتماعی برای جبران افزایش قیمت دارو پس از اصلاح نظام ارزی دارو خبر داد.

میرهاشم موسوی در گفت وگو با سلام آنلاینوی در همین راستا تصریح کرد: البته نحوه پرداخت یارانه داروها مابه التفاوت پیش خواهد آمد و مردم مجبور نیستند برای این افزایش مبلغی از جیب خود پرداخت کنند. آنها دو رویکرد را برای این منظور در نظر گرفتند که هر کدام عملیات زیرساختی خاص خود را در تامین اجتماعی داشت.

وی افزود: از ابتدای اجرای این طرح جلسات متعددی با سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و بیمه و همچنین جلسات متعددی با معاون اول رئیس جمهور برگزار شده است. یک مبنای فنی برای لیست داروهایی که باید ارائه و به بیمه گر ارسال شود موجود است. در روزهای گذشته جلساتی در این زمینه برگزار شده است که با ارسال این لیست این فعالیت در تامین اجتماعی انجام می شود.

انجمن فنی آماده برای برنامه ریزی ارز دارویی

مدیر اجرایی تامین اجتماعی که در دو سال گذشته بر روی نوشتن نسخه های الکترونیکی متمرکز شده است که اجرای این طرح های انتقالی را آسان تر می کند، گفت: آنها مسیری را پیش بینی می کنند که فکر می کنم ما طی خواهیم کرد. مخصوصا با تکنیک پلتفرم های موجود تمهیدات لازم در وزارت بهداشت دیده می شود و ما به عنوان بیمه گر از هم اکنون پایه فنی این موضوع را در دست داریم و در تمامی طرح هایی که منجر به کاهش می شود از ابتدا 100 درصد آماده و حمایت کرده ایم. -پرداخت های جیبی .. همچنین از این نظر مشکلی نخواهد بود.

موسوی گفت: برآورد هزینه اجرای کل پروژه حدود 90 هزار میلیارد تومان است که حدود 70 هزار میلیارد تومان آن مربوط به دارو و مابقی مربوط به تجهیزات است. البته از آنجایی که قرار است در چند مرحله اتفاق بیفتد، باید به طور دقیق مشخص شود که در مرحله اول چه مقدار از دارو تزریق شود و بار مالی فاز اول چقدر خواهد بود.

وی با بیان اینکه فاز اول طرح ارز دارویی برای داروهای تولید داخل اجرا شد، گفت: از نظر تامین مالی آمادگی داریم و مشکل خاصی در زمینه بیمه سلامت وجود ندارد. برای شرکت ها و شرکت های دارویی در کارگروه ها ترتیبی داده می شود که سرمایه در گردش افزایش یابد تا از طریق تامین منابع برای تامین مواد اولیه و سایر موارد دچار مشکل نشوند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه مهم ترین بخش این طرح این بود که مابه التفاوت ناشی از تعدیل قیمت ها از جیب مردم پرداخت نشود، گفت: این تفاوت از طریق سازمان های بیمه گر یا سایر سازمان ها انجام می شود. روش های الکترونیکی که ممکن است در زمینه یارانه ها رخ دهد. اگر این اتفاق بیفتد پیگیری می کنند. در هر صورت پیش بینی خوبی شده است که مردم داروی خود را با قیمت قبلی تهیه کنند و مابه التفاوت از طریق بیمه هدفمندی و یارانه مستقیماً به داروخانه پرداخت شود.

بیمه دارویی OTC

موسوی همچنین اعلام کرد که برخی از داروهای بدون نسخه یا بدون نسخه که در سال های اخیر استفاده می شود نیز در این طرح گنجانده می شود. هزینه آن بیش از 1500 میلیارد تومان برآورد شده است و بیمه با غرامتی که از منابع عمومی دولت برای این داروها انجام می شود، پوشش این داروها را بر عهده گرفته است.

وی افزود: در کنار این طرح، رویکرد خوبی آغاز شده و در حال کار بر روی توسعه تعهدات بیمه ای در شورای عالی بیمه هستیم. ما در حال حاضر 47 نوع دارو را برای بیماران خاص پوشش می دهیم. برخی از خدمات برای بیماران اوتیستیک نیز تحت پوشش قرار می گیرد. آنها به مراکز دولتی برای کاردرمانی و غیره دسترسی ندارند. و این خدمات در مراکز غیر دولتی تحت پوشش قرار می گیرد. برخی از خدمات بیماران پروانه ای نیز تحت پوشش قرار می گیرد. رویکرد توسعه خدمات یکی از اولویت های تامین اجتماعی است و این دولت به خوبی از آن حمایت می کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا