فرهنگ و هنر

تخریب لایه‌های تاریخی با احداث گذر کمر زرین در اصفهان

سلام آنلاین / اصفهان باستان شناسان از تخریب لایه تاریخی پروژه تقاطع کمر زرین با میدان جلوخان در جاده کمر زرین اصفهان خبر دادند.

دو روز پیش، نهم آذرماه، در جریان بازدید شهردار اصفهان برای آغاز عملیات احداث جاده کمر زارین، بخشدار «یکی از پروژه‌های بزرگ منطقه» گفت. تسطیح جاده کمر زارین با میدان جلوخان است که باعث ایجاد ترافیک و ازدحام ترافیکی در این منطقه می شود. اما باستان شناسان تاکید کرده اند که تخلف از قانون مصوب شهرداری در این فعالیت مشهود است.

عقیل عقیلی در این باره به سلام آنلاین گفت: این مکان از نظر باستان شناسی در اصفهان بسیار حائز اهمیت است زیرا نزدیک به کوهی است که مسجد جامع اصفهان در آن قرار دارد.

این باستان شناس افزود: این محوطه در فاصله کمتر از 300 متری شمال شرقی مسجد جامع عتیق اصفهان و روبروی آرامگاه پیر پیندوز قرار داشت.

تخریب لایه تاریخی با ساخت گردنه طلا در اصفهان

وی تصریح کرد: بر اساس قانون، تمامی اماکن ساخت و ساز در اماکن باستانی باید تحت نظارت اداره کل میراث، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان باشد و در صورت استقرار در لایه باستانی و کانسار، متوقف شود.تا مشخص شدن ابعاد پرونده. بر اساس این موضوع و مربوط به اقدام اخیر شهرداری، قانون به وضوح نقض می شود.

باستان شناس با ورود به محل پروژه و بررسی لایه مخروبه متوجه وجود بقایای استخوان از تدفین انسان و تخریب اشیاء تاریخی مانند آجر در اندازه های مختلف، سفال و کنده کاری شد.انواع گلدان و طبل معمولی، سفال و به زودی. به اسلام و حتی آثار هنری مظنونین از دوران قبل از اسلام گزارش می دادند.

تخریب لایه تاریخی با ساخت گردنه طلا در اصفهان

عقیلی افزود: با نگاهی به آثار مورخانی چون حافظ ابونعیم می توان دریافت که تأخیر در ساخت معبد جامع اصفهان به اواسط قرن دوم هجری می رسد.

وی گفت: پیش از این کاوش ها و تحقیقاتی از سال 1350 تا 1363 توسط پروفسور گالدیری از گروه باستان شناسی موسسه ایزمائو در مسجد جامع اصفهان انجام شده بود. پس از آن فعالیت ها و از سال 1377، تیم باستان شناسی ایتالیایی به سرپرستی پروفسور برونو جنیتو فصل جدیدی از مطالعات خود را در کلیسای جامع عتیق آغاز کردند.

این باستان شناس افزود: به گفته پروفسور برونو جنیتو، احتمالاً قبل از ساخت، در تپه زیر محل مسجد فعلی، آثاری از پیش از اسلام وجود داشته است.

تخریب لایه تاریخی با ساخت گردنه طلا در اصفهان

عقیلی ادامه داد: بررسی مربوط به سال 1384 توسط دکتر محسن جاوری در اطراف مسجد جامع اصفهان انجام شد که نتایج این برآوردها حاکی از تاخیر در اطراف مسجد است. در سال 1384 محسن جاوری در اطراف مسجد جامع و خیابان مجلسی گودال‌هایی حفر کرد و حاصل این سنگرها و مرتب‌سازی آنها کشف نخستین ذخایر اسلام بود.

وی با بیان اینکه بر اساس یافته های به دست آمده در محل تقاطع پروژه کمر زرین با میدان جلوخان در جاده کمر زرین، افزود: این بار اما کمی دورتر و جایی در جاده کمر زرین و روبروی آرامگاه پیر پینه‌دوز. واقع در شمال شرقی مسجد جامع و پشته اصفهان. در محوطه باستانی که معبد در آن قرار دارد، آثار هنری ارزشمندی از جمله استخوان، سفال و ظروف به چشم می خورد.

تخریب لایه تاریخی با ساخت گردنه طلا در اصفهان

وی تاکید کرد: آغاز فصل جدید کاوش سیستماتیک، گمانه زنی و کاوش های دقیق باستان شناسی در این منطقه پاسخگوی بسیاری از سوالات باستان شناسان در زمینه تاریخ و باستان شناسی، سکونتگاه های قدیمی اصفهان است.

آقای عقیلی گفت که اقدامات اخیر شهرداری اصفهان بر خلاف موازین قانونی “خطرناک و مخرب” است. ادامه این فعالیت های غیرقانونی هویت تاریخی اصفهان را از بین می برد و آن را از شهری باستانی به شهری بی هویت تبدیل می کند.

تخریب لایه تاریخی با ساخت گردنه طلا در اصفهان

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا