علمی و پزشکی

آیا اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا، محدودیت دارد؟

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به ممنوعیت اهدای خون پس از انجام تعدادی از واکسیناسیون‌ها، گفت: افرادی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا را دریافت کردند به مدت 14 روز و کسانی که واکسن‌های دیگر را دریافت کردند از اهدای خون معاف شدند. واکسن هایی مانند سینوفارم و برکات از اهدای خون مستثنی نیستند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

به گزارش سلام آنلاین. دکتر مصطفی جمالی گفت: هیچ مدرکی دال بر انتقال کرونا از طریق خون وجود ندارد زیرا ویروس کرونا یک ویروس تنفسی است و بیشتر دستگاه تنفسی یا دستگاه گوارش انسان را مورد حمله قرار می دهد.

وی افزود: در ابتدای ماه شیوع کرونا، به دلیل نگرانی هایی که اغلب به دلیل ناآگاهی و سوالاتی در ذهن انسان ایجاد می شود، شاهد کاهش تعداد اهدای خون در ایران و سایر کشورها بودیم.

جمالی تاکید کرد: پس از مدتی رفع بلاتکلیفی و اطلاع رسانی دقیق با کمک همیشگی اهداکنندگان خون و استفاده از شبکه سراسری خون رسانی، نیاز همه بیمارستان ها و مراکز درمانی و بیماران است که نیاز به تامین خون و فرآورده ها دارد. .

با شروع موج هفتم کرونا و تسریع واکسیناسیون علیه این بیماری، به دلیل افزایش جراحی و افزایش تقاضا، کرونا تا حدی کنترل شد. برای خون و فرآورده های آن، شهروندان عزیز باید اقبال بیشتری به اهدای خون داشته باشند و همه صاحبان گروه های خونی در این امر مهم سهیم باشند.

وی با توجه به اینکه برخی از اهداکنندگان خون به کرونا مبتلا هستند، یک ماه پس از بهبودی را بهترین زمان برای اهدای خون پس از ابتلا دانست، بنابراین تاثیری بر اهداکننده و گیرنده ندارد.

بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت، جمالی با اشاره به ممنوعیت اهدای خون پس از انجام برخی واکسیناسیون‌ها، دریافت‌کنندگان واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا به مدت ۱۴ روز از اهدای خون معاف شدند و سایر واکسن‌ها مانند سینوفارم و برکات واکسینه شدند و از اهدای خون معاف نیستند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

وی از مردم خواست تا با مراجعه به سایت سازمان اهدای خون به نشانی https://www.ibto.ir با دریافت نوبت اینترنتی در هر مرکز اهدای خون از تجمع در پایگاه اهدای خون و اتلاف وقت خودداری کنند. و هنگامی که خون می خواهید، آن را اهدا کنید

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا