اجتماعی

چگونه در زمان روزه‌داری، اختلالات گوارشی را کاهش دهیم؟

با رعایت رویکرد صحیح تغذیه می توان بسیاری از مشکلات گوارشی را کاهش داد و حتی از بروز علائم برخی بیماری های دستگاه گوارش پیشگیری کرد.

به گزارش سلام آنلاین. رعایت رژیم غذایی مناسب نقش مهمی در کنترل بسیاری از مشکلات گوارشی دارد. از آنجایی که الگوی غذا خوردن (زمان غذا و ترکیب آن) اغلب در ماه رمضان تغییر می کند، این امر می تواند بر علائم و عوارض برخی از اختلالات گوارشی تأثیر بگذارد. لازم به ذکر است که در صورت عدم رعایت رژیم غذایی مناسب در ماه رمضان ممکن است عوارضی مانند خشکی دهان، سوزش سر دل، نفخ، سوزش سر دل، سوزش سر دل، حالت تهوع، یبوست و تغییر در اشتها را تجربه کنید.

– چرا روزه باعث خشکی دهان می شود؟

در زمان روزه داری به دلیل کاهش مقدار غذا، مصرف مایعات کاهش می یابد که باعث کاهش میزان آب در بدن و احساس تشنگی می شود. از طرفی بدن برای هضم و جذب غذاهای چرب به آب بیشتری نیاز دارد. خوردن این غذاها تشنگی را تحریک می کند.

توصیه هایی برای کاهش تشنگی و خشکی دهان در روزه داری

با توجه به اینکه مصرف غذا و مایعات در ماه رمضان محدود است، روزه داران باید از طلوع آفتاب تا صبح به میزان کافی مایعات مصرف کنند. بنابراین مصرف میوه و سبزی به مقدار کافی همراه با افطار و سحری و همچنین فواصل آن توصیه می شود. زیرا این غذاها به حفظ مایعات در بدن کمک می کنند. مقدار توصیه شده مصرف روزانه میوه و سبزیجات 500 گرم در روز است. روزه داران باید مصرف غذاهایی که تشنگی را افزایش می دهند محدود کنند. همچنین توصیه می شود روزه داران از نوشیدن چای و قهوه به مقدار زیاد خودداری کنند که با افزایش ادرار باعث کم آبی بدن می شود.

چه غذاهایی باعث افزایش احساس تشنگی و خشکی دهان می شود؟

غذاهای چرب و سرخ شده به خصوص در صبح باعث تشنگی در طول روز می شود. خوردن نمک زیاد، غذاهای شور و تند نیز تشنگی شما را افزایش می دهد و باید از مصرف آنها پرهیز کرد.

چه غذاهایی باعث سوء هاضمه و نفخ می شود؟

خوردن زیاد، مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ کردنی، غذاهای تند و غذاهایی که باعث نفخ می شوند مانند کلم، نوشابه های گازدار، سیر، پیاز، فلفل مخصوصا فلفل، غلات کامل مانند لوبیا، نخود، عدس و قند بالا، شیرین ، زولبیا و بامیه نوشیدن آب با غذا خوردن زیاد غذاهای به اصطلاح سنگین مانند رشته و آب غلیظ باعث نفخ و مشکلات گوارشی می شود.

– علل دل درد در ماه رمضان چیست؟

در ماه رمضان پرخوری و پرخوری به خصوص در وعده های افطار باعث بازگشت محتویات معده به مری و سوزش معده می شود.

چه غذاهایی باعث سوزش سر دل می شود؟

غذاهای چرب و سرخ شده که معده را پشت سر می گذارند، غذاهای تند، قهوه و چای غلیظ، نوشابه های گازدار، موادی مانند نعناع، ​​شکلات، ادویه جات و سیگار می توانند باعث سوزش معده در روزه داران شوند.

– چگونه در روزه داری از دل درد جلوگیری کنیم؟

روزه داران برای پیشگیری از سوزش معده باید از پرخوری و پرخوری خودداری کنند. این افراد باید تا حد امکان میزان غذای خود را افزایش دهند تا در هر وعده غذایی به مقدار کم غذا بخورند و حداقل تا سه ساعت بعد از غذا نخوابند.

علل یبوست و راههای پیشگیری از یبوست در روزه داری

گرسنگی باعث کاهش مصرف مایعات و کاهش فعالیت بدنی می شود و خطر یبوست را در افراد روزه دار افزایش می دهد. از طرفی تغییر رژیم غذایی و خواب در ماه رمضان باعث کاهش حرکات روده می شود و به همین دلیل سرعت اجابت مزاج کاهش می یابد. در نتیجه بدن آب بیشتری از دست می دهد و باعث یبوست می شود.

با نوشیدن آب و مایعات کافی و افزایش مصرف منابع فیبر مانند میوه ها و سالادها در سحری، افطار و بعد از افطار، می توانید به حفظ هیدراتاسیون و حرکات طبیعی روده در ماه رمضان برای کاهش زمان مورد نیاز کمک کنید. موادی که از دستگاه گوارش عبور می کنند، یبوست و نفخ را تشخیص داده و از آن جلوگیری می کنند.

برای درمان یبوست باید مصرف آب، غلات کامل، پودر قهوه ای، انجیر و آلو را به خصوص با پوست و سبزیجات افزایش دهید. افراد مبتلا به یبوست باید مصرف چای خود را کاهش دهند. افزایش فعالیت بدنی و تحرک نیز به درمان یبوست کمک می کند. در صورت یبوست شدید، روزه دار می تواند با سحری یا افطار یک قاشق شربت لاکتولوز بخورد.

بر اساس اعلام موسسه غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، لذا با رعایت روش صحیح تغذیه، تمامی گروه های غذایی را متناسب با میزان دریافت سبزیجات و میوه های تازه در رژیم غذایی، مصرف کافی آب مصرف نمایید. و مایعات بین وعده های غذایی، حفظ تحرک و فعالیت بدنی و خودداری از خوردن غذاهای حجیم و چرب و شیرینی ها می تواند بسیاری از مشکلات گوارشی مانند یبوست، نفخ، دل درد و سوزش سر دل را کاهش دهد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا