اجتماعی

راهکارهای تغذیه‌ای طب ایرانی برای ماه رمضان

روزه علاوه بر کمال روح، فواید ارزنده ای برای بدن، اثرات روزه بر سلامت دستگاه گوارش، قلب، کاهش وزن، سلامت مغز، کاهش فشار خون، سم زدایی و سلامت کبد، کاهش روند التهابی و افزایش ایمنی آن دارد. . اما مشخص شده است که عادات بد غذایی در این ماه باعث می شود بسیاری از افراد نه تنها بهداشت و سلامت جسمی خود را از دست بدهند، بلکه چند روز بعد در این ماه دچار مشکلات گوارشی نیز می شوند.غذاهای دیگر مانند نفخ، اسید معده، یبوست. و…

به گزارش سلام آنلاین. تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان نکته مهمی است که باید برای پیشگیری از عوارض جسمی یا عصبی در نظر گرفته شود، بنابراین رعایت راهکارهای ساده تغذیه در افطار و سحر می تواند به شما کمک کند تا برای دریافت فواید جسمانی و بهره مندی از فواید معنوی اردیبهشت ماه روزه بگیرید. این ماه مبارک کمک می کند.

طب ایرانی برای پیشگیری از این مشکلات راه حل هایی ارائه می دهد:

اگر مشکلات گوارشی دارید حتما قبل از شروع ماه مبارک با پزشک خود در مورد امکان روزه داری مشورت کنید. در برخی بیماری ها مانند زخم اثنی عشر، روزه داری نادرست می تواند بیماری را بدتر کند.

غذاهای مختلف کیفیت و ویژگی های متفاوتی دارند و در نتیجه متابولیسم آنها یکسان نخواهد بود. هنگامی که دو یا چند غذای مختلف با هم خورده شوند، معده و روده به طور کامل هضم نمی شوند و منجر به سوء هاضمه می شود.

از وعده های غذایی مختلف و سفره های رنگارنگ افطار و سحر خودداری کنید.

به سالاد و مخلفات افطاری «نه» بگویید.

این مواد باعث سوء هاضمه، نفخ، ترشی یا درد شکم می شوند، به خصوص اگر به مقدار زیاد همراه افطار یا با غذای اصلی مصرف شوند.

حلیم و آش رشته تابستانی; تا به حال هرگز حلیم و سوپ، رشته و سایر غذاها سنگین و یک وعده غذایی تابستانی محسوب نمی شد. پس آنها را از سفره افطار تابستانی بردارید و اگر بیشتر می خواهید از مقدار کمی لذت ببرید.

افطار و شام جدا.

– از آنجایی که معده برای مدت طولانی خالی است، نمی تواند مقدار زیادی مواد را هضم کند، بنابراین خوردن در هنگام افطار و در صورت تمایل و نیاز حدود یک ساعت بعد از شام توصیه می شود.

اجتناب از نوشیدن آب و نوشیدنی همراه با غذا؛ این اصل همیشه صادق است، اما در ماه رمضان که معده در طول روز کمی ضعیف می شود، بارزتر می شود و باعث هضم شدید، نفخ و… می شود.

مقداری غذا را فراموش کنید؛ خوردن برخی مواد غذایی مانند ماکارونی، سوپ، رشته فرنگی، ماهی، سالاد، زیتون به ویژه در اوایل صبح این ماه علاوه بر احساس سنگینی می تواند باعث افزایش تشنگی در طول روز شود. غذاهای تند و شور نیز باعث افزایش دمای بدن و افزایش تشنگی می شوند.

بر اساس اعلام دفتر پزشکی ایرانیان وزارت بهداشت، برای پیشگیری از یبوست می توان به جای مصرف میوه های ترش و خام که باعث درد شکم می شود، از هلو، آلو، انجیر و برگ بخارا استفاده کرد. دانه ها را در آب گرم خیس کرده یا به مدت 1 ساعت می جوشانند و سپس قورت می دهند. بهتر است این ترکیب را یک یا دو ساعت بعد از شام مصرف کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا