اجتماعی

غربالگری رایگان دمانس و آلزایمر سالمندان/ابتلای ۵درصد جمعیت بالای ۶۵سال به دمانس

معاون مرکز توسعه پیشگیری، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان می کند: حدود 5 درصد افراد بالای 65 سال به دلیل تدوین طرح غربالگری اختلالات شناختی دچار زوال عقل متوسط ​​تا شدید می شوند. (زوال عقل و بیماری آلزایمر) در سالمندان 60 تا 75 ساله اطلاع رسانی می شود.

افروز صفری فرد در گفت وگو با سلام آنلاین. نرخ رشد جمعیت سالمند در ایران به حدی است که در 43 سال (از سال 1355 تا 2018)، جمعیت سالمندان از 5 به 10 درصد دو برابر شده است. او گفت که دو برابر شدن باید ظرف 100 سال اتفاق بیفتد. پیش بینی می شود این جمعیت تا سال 1420 به 20 درصد برسد. این روند جمعیتی حاکی از آن است که باید برنامه ریزی کنیم، در غیر این صورت پیری جمعیت که موفقیتی در زندگی انسان است، به یک چالش بزرگ تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی دبیرخانه سالمندان کشور بود و همچنین سند ملی سالمندی را تدوین کرد، گفت: یکی از اهداف این سند حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و عاطفی سالمندان است. بر اساس این بند علت افت عملکرد سالمندان باید بررسی شود.

به گفته معاون مرکز پیشگیری و توسعه معلولیت، مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد مؤسسه ملی بهداشت، در بین سالمندان بیمه شده، یکی از علل اختلال عملکردی، زوال عقل است که می تواند منجر به از دست دادن حافظه شود. بیماری ها در نتیجه حافظه، جهت گیری و زوال شناختی فرد بدتر شد و در نهایت کارکردهای خانوادگی و اجتماعی وی مختل شد و نیاز به مراقبت طولانی مدت داشت.

صفری فرد با توجه به اینکه در بین افراد بالای 65 سال، حدود 5 درصد از زوال عقل متوسط ​​و شدید رنج می برند، معتقد است که تشخیص به موقع زوال عقل و آلزایمر می تواند از کاهش آن جلوگیری کند. هر سال که این بیماری زودتر تشخیص داده شود، کاهش عملکرد فرد می تواند تا پنج سال به تعویق بیفتد. به این معنا، پس از جلسات متعدد با کارشناسان و متخصصان در زمینه غربالگری اختلالات شناختی (زوال عقل و زوال عقل) در سالمندان 60 تا 75 سال، در تابستان سال جاری تأسیس شد.

وی با بیان اینکه طرح پیشنهادی دارای چهار مرحله درک، معاینه، تشخیص و درمان و توانبخشی است، گفت: بازرسان آموزش های لازم را دیده اند و آزمایش های غربالگری برای آنها در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه با توجه به تعاملات موجود بین این نهادها و ادارات مانند سازمان های بازنشستگی و شهرداری ها، مراجعه سالمندان رایگان خواهد بود. پس از معاینه افراد مشکوک به زوال عقل و زوال عقل به پزشک متخصص ارجاع و در صورت نیاز اقدام به عمل پاراکلینیکی ارجاع داده شد. اگر فردی مبتلا به زوال عقل یا آلزایمر تشخیص داده شود، به واحد درمانی ارجاع داده می شود.

به گفته معاون پیشگیری از معلولیت مرکز توسعه توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور هزینه درمان زوال عقل و زوال عقل فردی است. البته افرادی که به وضوح مبتلا به زوال عقل هستند، می توانند از صندوق حمایت از بیماران خاص نیز در زمینه درمان و توانبخشی کمک بگیرند.

معاون پیشگیری از معلولیت مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: اجرای طرح از اوایل بهمن ماه سال 1401 در دو استان یزد و قزوین و در تمامی مراحل آغاز شد. این طرح به صورت رایگان و با همکاری انجمن دمانس ایران و دستگاه های اجرایی فعال در دو استان انجام می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا