علمی و پزشکی

لزوم استفاده از فارغ‌التحصیلان حوزه سالمندی در مراکز نگهداری سالمندان

یکی از اعضای هیات علمی گروه آموزش و مرکز تحقیقات پیر دانشگاه علوم ، توانبخشی و سلامت اجتماعی اعلام می کند: در سیستم پزشکی کشور امکان پذیر است.

به گزارش سلام آنلاین. دکتر یدالله ابوالفتحی ممتاز، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم، توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: پنج سال پیش بینی می شود که جمعیت سالمندان کشور به بیش از 10 درصد کل جمعیت افزایش یابد. همچنین تخمین زده می شود که تا سال 2050، جمعیت زیر 30 سال بالای 60 سال 32.1 درصد از کل جمعیت را تشکیل دهد.

وی افزود: افزایش آتی جمعیت سالمندان مستلزم مدیریت و تامین امکانات لازم برای رفع نیازهای این قشر از جامعه است و مهمترین نیاز این افراد “آگاهی جاده ای” است. خدمات روانپزشکی و توانبخشی اجتماعی. آموزش خانواده ها و مراقبین این امر تنها با تربیت افراد متخصص در زمینه سالمندان امکان پذیر است زیرا برنامه درسی دانشجویان این رشته فارغ التحصیلان این رشته را آماده می کند تا کلیه خدمات مورد نیاز سالمندان در دوران تحصیل و مدارکی که دریافت می کنند

دکتر ممتاز افزود: بر اساس مطالعه انجام شده، کمتر از 8 درصد از دانشجویان پزشکی و کمتر از 4 درصد از دانشجویان پزشکی تمایل به کار با سالمندان دارند، در حالی که سالمندان فارغ التحصیل از دانشگاه توانبخشی. بهداشت و برخی از دانشگاه های بزرگ در کشورها برای ارائه خدمات توانبخشی روانی و اجتماعی و خدمات مشاوره به خانواده ها و مراقبین آموزش دیده اند.

وی گفت: “علیرغم توانایی فارغ التحصیلان مسن و نیاز کشور به این فارغ التحصیلان برای مدیریت سالمندان ، فقدان فضای مشخص در نظام سلامت کشور دلگیر و دلسرد کننده است.” تعداد داوطلبانی که این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی به فعالیت کمیته اطفال و زنان در وزارت بهداشت اشاره کرد و تاکید کرد: مهمترین فعالیت این هیئت در شرایط فعلی که کشور نیازمند تربیت کادر متخصص در این زمینه است، کشور است.

دکتر ممتاس در خصوص تاثیر جایگاه یابی متخصصان این حوزه بر شرایط کاری و رفع نیازهای سالمندان گفت: سالمندان باید از پزشکان متخصص زنان استفاده کنند، اما متأسفانه توان علمی و عملیاتی این افراد مشخص نیست و به گفته سازمان های بهزیستی جایی برای این متخصصان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم، توانبخشی و سلامت اجتماعی در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) و MPH متخصص تربیت می کند، تصریح کرد: علیرغم تلاش های انجام شده در زمینه تربیت نیروی متخصص در زمینه سالمندی جسمی و روحی و روانی پرداخت شود. نیازهای سالمندان و آمادگی فارغ التحصیلان این رشته برای همکاری با سالمندان و رفع نیازهای آنان. متاسفانه حتی از منظر سازمان های بهزیستی نیز در راه اندازی این مراکز جایگاهی ندارند.

این استاد دانشگاه که سردبیر مجله تخصصی سالمندان دانشگاه علوم، توانبخشی و سلامت اجتماعی است، از شوراهای تخصصی وزارت بهداشت و کلیه مسئولین بهداشتی از فارغ التحصیلان ارشد در تعیین آنها حمایت می کند. موقعیت ها. در نظام پزشکی برای حفظ سلامت و کنترل می داند که سالمندان در حال افزایش هستند.

بر اساس اعلام روابط عمومی علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر ممتاز در نهایت بر استفاده بهینه از این مهارت در کشور و همچنین افزایش انگیزه کارکنان برای تحصیل چهره به چهره تاکید دارند.این تخصص و نیز فارغ التحصیلان. “اجرای این سیاست ، همانطور که در کشورهای توسعه یافته جهان در کشور ما در نظر گرفته شده است ، می تواند بسیاری از مشکلات سالمندان و خانواده های آنها را حل کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا