علمی و پزشکی

آلزایمر خاموش چگونه کنترل می‌شود؟

به گزارش شفاف، آلزایمر نوعی اختلال در عملکرد سلول های مغزی است که به تدریج و در نهایت توانایی ذهنی فرد را از دست می دهد، حتی به خاطر خاطرات قدیمی و یادآوری برخی رویدادهای مهم، زندگی برای او سخت است. یک بیمار زوال عقل پاسخ سوالی را که چند دقیقه پیش پرسیده فراموش می کند و بارها و بارها همان سوال را می پرسد. وسایلش را گم کرده بود و نمی دانست کجا بگذارد. در موارد شدیدتر، آنها حتی در علامت گذاری مسیر اتاق خواب، آشپزخانه، حمام و توالت خانه خود با مشکل مواجه می شوند.

*** هیچ درمان روشنی وجود ندارد.

گزارش انجمن دمانس ایران نشان می دهد که در حال حاضر 50 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری آلزایمر مبتلا هستند و طبق آمار سالمندان و جهانی بیش از 700 هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا هستند و بخش بزرگی از بیماری آلزایمر در ایران مربوط می شود. پنهان شده است. حدود 80 درصد موارد آلزایمر مربوط به مراقبت از این بیماران است و 50 درصد از افرادی که از این بیماران مراقبت می کنند از افسردگی رنج می برند. به همین دلیل توجه باید بین اعضای خانواده تقسیم شود. به گفته متخصصان، هیچ درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد، اما برخی اقدامات مانند ورزش در سالمندان می تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده یا از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

بیماری آلزایمر چگونه مدیریت می شود؟

دکتر حسین شیروانی، فیزیولوژیست ورزشی که سال‌ها با زوال عقل سروکار داشته است، می‌گوید: «بیماری آلزایمر نوعی اختلال عملکرد مغز است و پیری یکی از علل اصلی آن است. حدود یک هشتم جمعیت بالای 65 سال جهان به بیماری آلزایمر مبتلا هستند که جمعیت ایران را به یک میلیون نفر می رساند.

چند دقیقه ورزش برای افراد مسن مبتلا به آلزایمر مفید است؟

یکی از اعضای دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) می گوید: برای پیشگیری از زوال عقل، افراد بالای 60 سال یک سری تمرینات به نام ورزش هوازی انجام می دهند: این ورزش ها شامل پیاده روی سریع برای افزایش ضربان قلب می شود.دویدن و شنا هستند. البته به شرطی که به طور منظم انجام شود و مردم برنامه های بلندمدت داشته باشند. یعنی حداقل سه جلسه در هفته به مدت 30 تا 45 دقیقه با شدت های متفاوت.

تمرینات مقاومتی نیز در مدیریت و پیشگیری از زوال عقل در سالمندان بسیار موثر است. این تمرینات با وزنه و وسایل تمرین با وزنه بدن و کشش انجام می شود و یا در این دسته تمرینات کاتسو بسیار مفید است.

بیماری آلزایمر چگونه مدیریت می شود؟

تمرینات تاب آوری سیستم عصبی، ناحیه ای که بیماری آلزایمر در آن رخ می دهد را در بر می گیرد و هماهنگی اعصاب و ماهیچه ها را بهبود می بخشد تا در دراز مدت بتوان آن را کنترل کرد. تمرینات مقاومتی نیز باید به طور منظم انجام شود و هر جلسه تمرین استقامتی باید بین 20 تا 30 دقیقه طول بکشد. این تمرینات بهتر است زیر نظر مربی انجام شود و در مراحل اولیه ورزش نیاز به مراقبت در حین ورزش برای سالمندان دارد. یکی دیگر از تمرینات مفید برای پیشگیری و مدیریت بیماری آلزایمر «ورزش ترکیبی» است. در این تمرینات در یک جلسه تمرینی هم اجزای هوازی و هم اجزای مقاوم وجود دارد. مثلاً در یک جلسه هم دویدن روی تردمیل و هم تمرین با وزنه داشتیم.

* پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری؛ فراموش نکن

فیزیوتراپیست ورزشی: «تمرینات کششی به مدت 5 تا 10 دقیقه برای افراد مبتلا به آلزایمر مفید است. خنک کردن بعد از تمرین نیز مهم است که مثلاً شامل ده دقیقه پیاده روی ملایم و حرکات کششی مناسب است. در مجموع هر جلسه تمرینی برای سالمندان مبتلا به زوال عقل حدود یک ساعت طول می کشد.

بیماری آلزایمر چگونه مدیریت می شود؟

پیاده روی برای افراد مسن با علائم زوال عقل، مانند اختلال در گفتار، تصمیم گیری و زوال عقل عالی است. دوچرخه سواری در صورت ابتلا به بیماری آلزایمر بسیار مفید است، اما افراد مبتلا به آلزایمر شدید معمولا تعادل خود را از دست می دهند و دیگر نمی توانند دوچرخه سواری کنند. شنا برای افراد مبتلا به زوال عقل بسیار مفید است، اما توصیه می شود که یک ناظر با افراد مبتلا به زوال عقل داشته باشید. ورزش های دیگری مانند شطرنج و مکعب روبیک نیز به دلیل فعالیت مغز بسیار مفید هستند.

* تایچی و کاتسو؛ تمرینات ورزشی جدید

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با اشاره به اینکه برخی ورزش های جدید نیز ممکن است نقش مهمی در پیشگیری از زوال عقل ایفا کنند، می گوید: ورزش دیگری به نام تای چی وجود دارد که ریشه چینی دارد و یک هنر رزمی است و حرکت ذهن و بدن در آن وجود دارد. ترکیب شده. تایچی یک مکمل درمانی استاندارد برای پیشگیری و توانبخشی بسیاری از بیماری های مرتبط با افزایش سن است. مکمل تایچی به این معنی است که این ورزش همراه با سایر درمان های پزشکی برای بیماران تجویز می شود. علاوه بر این، یک سری تمرینات برای افراد مسن مبتلا به زوال عقل به نام تمرینات سطحی ناهموار وجود دارد که به ایجاد تعادل در این افراد کمک زیادی می کند. تمرینات «کاتسو» نیز ریشه ژاپنی دارد که با ایجاد وسایلی مانند صندلی و ویلچر به ورزش های بدنی مثلاً هنگام تماشای تلویزیون کمک می کند. به عنوان مثال، به افراد مسن گفته می شود که هنگام تماشای تلویزیون وزن خود را بلند کرده و وزن خود را کاهش دهند.

بیماری آلزایمر چگونه مدیریت می شود؟

کارهای خانه، خرید، باغبانی نیز برای افراد مبتلا به آلزایمر بسیار مفید است. در تحقیقات نشان داده شده است که تمرکز بر روی افراد مسن و ورزش “باغ وحش یا کبد” تأثیر قابل توجهی بر سلامت مغز دارد.

توصیه هایی برای سالمندان مبتلا به بیماری آلزایمر و شرایط زمینه ای آن

فیزیوتراپیست این تمرین برای سالمندان با شرایط زیر دستورات ویژه ای دارد: «وقتی یک فرد مسن آلزایمری می خواهد ورزش کند و همچنین مشکل قلبی عروقی دارد باید تحت نظر متخصص قلب و عروق باشد. مربی این فرد باید مراقب کنترل فشار خون این فرد نیز باشد. اگر فردی علاوه بر زوال عقل، دیابت هم دارد، در حین ورزش باید قند خون او را مدام کنترل کرد و زمان ورزش خود را در حد نرمال تنظیم کنیم. توجه داشته باشید که قند خون او ممکن است پایین بیاید و هر زمان که علائم هیپوگلیسمی را دیدیم باید ورزش او را کاهش دهیم یا متوقف کنیم. وی ادامه داد: افراد مبتلا به زوال عقل در صورت بیرون رفتن برای پیاده روی یا ورزش باید با یک نفر کمک و تحت نظر داشته باشند تا زوال عقل برای آنها مشکل ایجاد نکند.

بیماری آلزایمر چگونه مدیریت می شود؟

* بهترین زمان ورزش برای سالمندان

دکتر شیروانی با تاکید بر اینکه برخی از افراد مسن مبتلا به آلزایمر ممکن است مشکلات تعادلی داشته باشند، می گوید: این همان چیزی است که باعث می شود آنها دچار مشکلاتی مانند شکستگی شوند. در حین تمرین، هر زمان که احساس سرگیجه، درد و سرگیجه داشتند، باید تمرین را قطع کرده و تحت نظر پزشک باشند.»

به گفته این کارشناس، بهترین زمان برای ورزش سالمندان مبتلا به آلزایمر، عصرها است: «از این نظر باید به اصل تفاوت های فردی توجه کرد، اما به گفته کارشناسان ورزش بعد از ظهر (ساعت 16 تا 18) ورزش کنید. ) “از نظر فیزیولوژیکی بیشتر از ورزش صبحگاهی موثر است. علاوه بر ورزش، رژیم غذایی سالم، خواب کافی، مدیریت استرس و حافظه” یعنی یادگیری تقلید می تواند در پیشگیری و مدیریت زوال عقل بسیار موثر باشد.

منبع: ایرنا

دکمه بازگشت به بالا