فرهنگ و هنر

با همین منوال، شاهد نابودی زبان کهن فارسی خواهیم بود

سلام آنلاین / خوزستان شهید چمران ، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اهواز در اهواز زیاد نیست ، اگر وضعیت به زودی ادامه یابد ، شاهد از بین رفتن این زبان باستانی خواهیم بود.

نادر کریمی راد در مصاحبه با سلام آنلاین گفت که فارسی یکی از بزرگترین و قدیمی ترین زبانها در جهان و زبانهای رسمی ایران ، تاجیکستان و افغانستان است. علاوه بر این کشورها ، پاکستان به همراه ازبکستان یکی از کشورهای فارسی زبان جهان با بیش از 1.7 میلیون نفر جمعیت است و بیش از 40 کشور به طور موقت و منطقه ای به زبان فارسی کم و بیش صحبت می کنند.

به گفته وی: آغاز انتقال زبان فارسی باید از مدرسه آغاز شود ، زیرا آموزش زبان فارسی ، به ویژه برای کودکان در ایران ، همیشه کم است.

کریمیراد خاطرنشان می کند: از طرف دیگر معلمانی هستند که به روش های سنتی و قدیمی در سیستم آموزش کشور عادت دارند و از طرف دیگر خانواده هایی هستند که یادگیری زبان های دوم و سوم را در بچه ها. اهمیت نده.

وی گفت بسیاری از والدین این مهم را برای رفتن به مدرسه رها کرده اند و حتی معتقدند که کودکان در جامعه به تنهایی فارسی می آموزند. “بدترین و فاجعه بارترین چیز این است که کودکان همانهایی هستند که در منطقه خود غوطه ور هستند. گویش مهارت زبان فارسی ندارند.

یک استاد دانشگاه یک مثال می زند: کودک پنج یا شش ساله ای که به ترکی ، لری ، کردی و عربی صحبت می کند به گونه ای که فراموش می کند در یک کشور فارسی زبان زندگی می کند.

وی افزود: “من به یاد می آورم که وقتی ما در دبیرستان در کتاب فارسی خود بودیم ، یک درخت تناور بزرگ رنگ آمیزی شده بود و زیر آن درخت” فارسی “نوشته شده بود. بوته های کوچکی با زبانهای کردی ، ترکی ، کیکی و … کشیده شده و نوشته شده است که این درختان کوچک نباید قطع شوند ، اما نباید آنقدر رشد کنند که زبان فارسی را پوشش دهند.

کریمیراد گفت: “متأسفانه ، ما شاهد رشد این درختان هستیم و رشد آنها می تواند برای فارسی باستان و زبان اصلی مشکل ایجاد کند.”

نویسنده مجموعه چند جلدی “شاهد شكرافشان” (مرور و شرح اشعار ، اشعار ، اشعار سدیع) راهكارهای زیر را برای تقویت زبان فارسی پیشنهاد داد:

نقش مسلم خانواده و آموزش صحیح زبان فارسی به فرزندان آنها از همان ابتدا و سرگرم کننده برای یادگیری زبان رسمی کشور است.

با ایجاد مهارت برای کودکان در سنین مختلف ، محیط مناسبی را برای یادگیری کودکان ایجاد کنید.

در خانواده ، اقوام ، مهمانی ها و … با هدف کمک به کودکان در کسب مهارت های زبان فارسی صحبت کنید.

نویسنده کتاب درسی “General Persia” همچنین نقش معلمان و مسئولان در این زمینه را به شرح زیر ذکر کرده است:

محیط مناسبی را برای دانش آموزان ایجاد کنید تا مهارت های لازم در خواندن ، نوشتن ، گوش دادن و گفتار را کسب کنند.

در کتاب درسی از دبستان تا دبیرستان با تمرکز بر اهداف تغییرات اساسی ایجاد کنید.

روش های یادگیری و یادگیری خود را تغییر دهید.

درک متقابل زبان فارسی را اصلاح کنید و سعی کنید آن را پرورش دهید و به کودکان منتقل کنید.

تأکید بر مهارت فارسی نویسی و جلوگیری از هجی ، به ویژه در مکاتبات اداری.

سعی کنید کلمات مناسب را انتخاب کنید و شامل زبان و دستور زبان باشید.

تعامل م institutionsسسات با فرهنگستان.

تأسیس شورای توسعه زبان فارسی.

ist مقامات کشور را ترغیب می کند که حتی در مناطق دور افتاده کشور به فارسی صحبت کنند و بنویسند.

در پایان ، نویسنده ابراز امیدواری کرد: ما از زبان فارسی بیشتر قدردانی می کنیم و برای حفظ و بهبود آن بیشتر تلاش می کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا