عمومی

آتش سوزی ها جنگل‌ها اقلیم فارس را تغییر می دهد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها: استان فارس با بیش از 10 میلیون هکتار جنگل، 18 درصد از جنگل های کشور را پوشش می دهد و از نظر مساحت جنگلی رتبه نخست را دارد.

مساحت جنگلی این استان واحد برابر با مساحت جنگلی سه استان شمالی کشور است. وجود گونه های مختلف درختان جنگلی در کوه زاگرس در استان فارس بر اهمیت این منطقه افزوده است. جنگل بلوط زاگرس از منتهی الیه شمال غربی ایران امتداد یافته و به جنوب غربی ایران می رسد.

با وجود همه این قابلیت ها، فارس از حداقل فضای اطفای حریق محروم است.

531 چراغ

فارس که دارای چهار آتش سوزی و مساحت 30 هزار هکتار بود در شش ماهه نخست امسال از آتش سوزی های بهار، تابستان و تابستان جان سالم به در برد. 98 درصد این آتش سوزی ها ناشی از عوامل انسانی و 90 درصد این آتش سوزی ها عمدی بوده و تنها 2 درصد از این آتش سوزی ها ناشی از عوامل طبیعی است.

امسال تعداد آتش‌سوزی‌ها در 6 ماهه نخست امسال 531 مورد در کل استان بوده است و بیشترین تعداد آتش‌سوزی‌ها در ممسنی، فیروزآباد و شیراز با وسعت فیروزآباد، شیراز و مرودشت رخ داده است.

حدود 30 هزار و 900 هکتار از جنگل ها و مراتع فارس در شش ماهه نخست امسال با شدت 4 تا 2 درصد مربوط به آتش سوزی و آتش سوزی است که خسارت آتش سوزی بسته به شدت و پوشش گیاهی و تراکم منطقه متفاوت است.

آتش‌سوزی‌ها و جنگل‌ها آب و هوای ایران را تغییر می‌دهند

بر اساس اعلام اداره کل منابع طبیعی فارس، این آتش سوزی ها در مدت مشابه سال گذشته یک سوم و نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر از 10 درصد کاهش داشته است.

بر این اساس کارشناسان محیط زیست بر این باورند که در آینده از بین رفتن پوشش گیاهی در این آتش سوزی های فاش در مناطقی مانند تغییرات اقلیمی، اختلاف دمای شدید شبانه روزی، فرسایش و … او را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد.

با این حال، کارشناسان محیط زیست معتقدند که سال ها طول می کشد تا یک گیاه در یک منطقه آتش گرفته رشد کند.

با فرارسیدن فصل بهار خطر آتش سوزی جنگلی به فارس نیز سرایت کرده است، بنابراین به نظر می رسد باید هرچه سریعتر و همزمان با تجهیز آتش نشانان اقدامات مناسبی انجام شود که این تمهیدات لازم برای کاهش این معضل زیست محیطی انجام شود. بابا

یک کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار آنلاین گفت: متأسفانه بی توجهی مردم در تابستان امسال باعث گسترش آتش سوزی در سطح میدان شده است. جنگل‌های فارس به حدی نابود شدند که بسیاری از گیاهان و درختان در این آتش‌سوزی‌ها از بین رفتند. .

علمدار علمداری در تشریح بخشی از معضل از بین رفتن پوشش گیاهی استان گفت: گاهی سال ها طول می کشد تا رشد کند، بنابراین نباید اجازه دهیم درختان کهنسال به این راحتی از بین بروند.

جایگزین کردن نهال های جدید با نهال های سوخته ایده خوبی نیست.

وی با اشاره به سوختن تعداد زیادی از درختان کهنسال در فارس گفت: پس از آتش سوزی متأسفانه مسئولان مربوطه اقدام مناسبی برای جایگزینی نهال های دیگر انجام ندادند و یا اگر انجام دهند مهم نیست، می تواند جبران کند.

این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: البته در برخی موارد دستگاه های ذیربط گونه های غیربومی را در برخی مناطق کشت می کنند که متأسفانه مشکل علمی نیست و می تواند مشکل ساز باشد.

آتش‌سوزی‌ها و جنگل‌ها آب و هوای ایران را تغییر می‌دهند

علمداری افزود: کاشت نهال به جای آن ضروری نیست، بلکه با مراقبت از ریشه درختان دچار آتش سوزی می توان شرایط را برای احیای آنها فراهم کرد.

وی گفت: این جنگل ها خدمات زیادی را به مردم ارائه می کنند که از جمله آنها می توان به جلوگیری از رانش زمین، جلوگیری از ورود گرد و غبار خوب به استان، تامین اکسیژن اشاره کرد که البته نمونه ای از هدیه ژاک رز است. طعمه.

40 درصد آب کشور از طریق جنگل های زاگرس تامین می شود

یکی دیگر از کارشناسان محیط زیست به آنلاین گفت: 40 درصد آب کشور از طریق جنگل های زاگرس و رودخانه های اصلی کشور از جمله کارون، قره قج، کرخه و 4 علوفه زاگرس تامین می شود و آب برخی از استان ها به منطقه مرکزی می رسد. استان های غربی و جنوبی کشور از زاگرس تامین می شود.

علی اکبر کاظمینی با اشاره به اینکه صدها سال طول می کشد تا گونه ها و گیاهان جایگزین گونه های از دست رفته شوند، افزود: ایمنی برای زندگی. حیوانات.

آتش‌سوزی‌ها و جنگل‌ها آب و هوای ایران را تغییر می‌دهند

وی گفت: «این بدان معنا نیست که در آتش سوزی درختی به طور کامل از بین می رود، اینطور نیست. در این استان قطعاً در آینده مشکلات زیادی برای فارس به همراه خواهد داشت.

در سایر نقاط جهان، هنگامی که آتش سوزی رخ می دهد، سازمان های مربوطه برای احیای آنها و کاشت نهال تلاش می کنند. محیط زیست و منابع طبیعی باید پاسخگوی کارهایی باشند که برای جنگل های سوخته فارس انجام داده اند وی تصریح کرد: در حال حاضر تمامی دریاچه های فارس کاملا خشک هستند و شاهد تغییرات اقلیمی در استان هستیم و حتی ورود بیابان ها به استان نگران کننده است. آسان.» گیاهان را از بین ببرید.

کاظمینی گفت: در سایر نقاط دنیا وقتی جنگل ها وحشی می شوند، سازمان های مربوطه برای احیای آنها و کاشت نهال تلاش می کنند. محیط زیست و منابع طبیعی باید پاسخگوی کارهایی باشند که برای جنگل های سوخته فارس انجام داده اند.

به گزارش آنلاین، با توجه به شرایط استان فارس از نظر آتش سوزی، منابع طبیعی و عرصه های زیست محیطی، به نظر می رسد نهادهای متولی باید اقدامات جدی تری برای بهبود جنگل ها و عرصه های طبیعی استان انجام دهند.

بارندگی های ماه های اخیر مراتع استان فارس را برای روزهای بهاری سرسبز و فراوان کرده است تا آتش سوزی هایی که ممکن است در ماه آینده اتفاق بیفتد.

از سوی دیگر، نگرانی مسئولان برای احیای جنگل‌ها و درختان سوخته، شاید التیام زخم‌های مناطق طبیعی فارس باشد.

دکمه بازگشت به بالا