بین الملل

سفر امیر قطر به تهران؛ پنجره‌ای برای گسترش مناسبات با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

به گزارش گروه سیاست خارجی فارس، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امپراتور قطر ظهر پنجشنبه (21 اردیبهشت) در پاسخ به دعوت آیت الله سید ابراهیم رئیسی برای یک نفر وارد تهران شد. یک سفر یک روزه به معاون اول در فرودگاه مهرآباد است. امیر قطر در این دیدار از تسهیل روند صدور روادید برای تماشاگران ایرانی علاقه مند به حضور در جام جهانی قطر خبر داد و گفت: از پیشنهاد همکاری ایران در برگزاری جام جهانی 2022 استقبال می کنیم.

او بلافاصله به سعدآباد رفت و مورد استقبال رئیس جمهور ایران قرار گرفت.

آیت الله رئیسی در نشست خبری مشترک با امیر قطر گفت: هرگونه مداخله خارجی و غربی نه تنها باعث ایجاد امنیت نمی شود، بلکه منطقه را به خطر می اندازد. آنچه می تواند مشکلات محلی را حل کند در دست مدیران شایسته در این حوزه است. (اینجا بخوانید)

امیر قطر در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: «روابط ایران و قطر قوی و باثبات است و مبتنی بر حسن همجواری است.» بحث و گفتگو ما تاکید کرده‌ایم که حل مناقشات در منطقه تنها از طریق گفت‌وگو امکان‌پذیر است.

به گزارش فارس، این سفر در حالی انجام شد که انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره کننده در وین نیز روز چهارشنبه برای گفت و گو با علی باقری در تهران حضور داشت.

* بدون نیاز به واسطه

پس از انتشار خبر سفر امیر قطر به تهران، خبرگزاری رویترز در 18 اردیبهشت ماه گزارش داد که هدف امیر قطر از سفر به تهران تلاش برای احیا و انرژی بخشیدن به برجام است.جنگ روسیه و اوکراین. (اینجا را بخوانید).

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست خبری هفتگی روز دوشنبه 20 اردیبهشت ماه با تایید این سفر به میانجیگری امیر قطر بین ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: این سفر در دستور کار قرار دارد و به زودی آماده خواهد شد. او گفت. دکتر رئیسی آمادگی دارد روابط نزدیک ایران و همسایگانش را برجسته کند و این دیدارها نشان دهنده سیاست حسن همجواری ایران است. دستور کار امیر قطر قطعا یک دستور کار دوجانبه و منطقه ای و رایزنی در مورد مسائل بین المللی است. ایران و 1+5 در یک طرف جو و ایالات متحده در طرف دیگر جو قرار دارند و ممکن است نیازی به سازش بین ایران و 1+5 نداشته باشند. این در حالی است که قطر در احقاق حقوق خود همواره در کنار جمهوری اسلامی ایران بوده است.

یادآور می‌شود، پس از پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخاب «تمیم بن حمد آل ثانی» رئیس‌جمهور قطر، امپراتور قطر در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور منتخب در 23 تیر 1400 پیروزی وی را تبریک گفت. در انتخابات ریاست جمهوری و قبل از آن یک پیام در داستان. برای رئیس جمهور دولت سیزدهم ارسال شد.

اسفندماه سال گذشته آیت الله رئیسی و امیر قطر در دوحه دیدار کردند و آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به دعوت امیر قطر به دوحه سفر کرد. وی همچنین در نشست گازی اوپک در دوحه با امیر قطر دیدار کرد.

امپراتور قطر در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور ایران با بیان اینکه امیدواریم این سفر فصل جدیدی در روابط ایران و قطر باشد، گفت: این کشور امیدوار است در وین به توافقی دست یابد که مورد رضایت دو طرف باشد. همه.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی نیز در توئیتی درباره این سفر نوشت: «ما منافع مشترک داریم – بررسی کردم. علاوه بر مهم ترین تحولات منطقه و جهان، راه های حفظ امنیت و ثبات منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که رئیس جمهور را در سفر به دوحه همراهی می کرد، در 24 مارس در توییتر نوشت که تقویت روابط با کشورهای همسایه به ویژه امارات متحده عربی اولویت اصلی است. همسایه های ما.”

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 3 اسفند 96 مصادف با سفر آیت الله رئیسی در دوحه با همتای قطری خود دیداری دوجانبه داشت.

همزمان با سفر آیت الله رئیسی به قطر، روزنامه الشرق در گزارشی به تاریخچه و روند روابط دوجانبه ایران و قطر پرداخت و نوشت: رابطه دولت قطر با جمهوری اسلامی ایران ریشه در پیوندهای خونی تاریخی و فرهنگی دارد. . پیوندهای مذهبی و سیاسی تقویت شد. روابط دو کشور در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های محسوسی در تمامی زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، انرژی و مرزی بوده است. این نتیجه توجه مقامات دو کشور است که برای گسترش و توسعه روابط دوجانبه تلاش می کنند و برای ارتقای همکاری ها به بالاترین سطح تلاش می کنند. (اینجا بخوانید)

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز روز 13 اسفند با اشاره به سفر موفقیت آمیز آیت الله سید ابراهیم رئیسی به کشور قطر با حسین امیرعبداللهیان تماس تلفنی داشت. روابط دوجانبه امیر عبداللهیان همچنین از امیر قطر برای استقبال و میزبانی از آیت الله رئیسی در این بازدید تشکر کرد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر روز پنجشنبه 18 شهریور 1400 برای دیدار با حسین امیرعبداللهیان که مورد گفتگوی جمهوری اسلامی ایران و روابط دوجانبه و توسعه منطقه بود به تهران سفر کرد.

حسین امیرعبداللهیان 21 دی ماه به عنوان دومین مقصد سفر خود به خلیج فارس پس از عمان وارد قطر شد و با امیر قطر و معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه دیدار کرد. امیر قطر در دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت روابط دوجانبه و گسترش همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای و دوجانبه تاکید کرد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز در 11 فروردین 1401 با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفتگوی تلفنی داشت و در مورد روابط دوجانبه گفتگو کرد. توسعه منطقه ای و بین المللی و همچنین مذاکرات در وین.

پیش از سفر امیر قطر به تهران، نخستین نشست کمیته مشترک سیاسی ایران و قطر به ریاست علی باقری و «احمد بن حسن الحمادی» دبیرکل وزارت امور خارجه قطر برگزار شد. سه شنبه 19 اردیبهشت ماه در تهران برگزار شد. حمیدرضا دهقانی پوده، سفیر ایران در دوحه روز قبل نوشت: پس از امضای توافقنامه همکاری سیاسی مشترک بین وزارتخانه های خارجه ایران و قطر در سفر رئیس جمهور به این شهر، دوحه اخیرا اولین نشست مشترک سیاسی را برگزار کرد. کمیته به ریاست دکتر علی فردا برگزار می شود. باقری معاون وزیر امور خارجه و دکتر احمد حسن الحمادی دبیرکل وزارت امور خارجه قطر در تهران حضور خواهند داشت.

حمیدرضا دهقانی پوده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه در توییتر خود نوشت. در یک ماه گذشته مشغول تهیه پرونده و جلب رضایت زندانیان برای انتقال بودیم.

یکی دیگر از اتفاقات پس از سفر آیت الله رئیسی لغو ممنوعیت کشتیرانی ایران در بندر قطر بود. با کمک وزیر حمل و نقل و بهداشت قطر، ممنوعیت ورود گاراژهای سنتی ایرانی به بندر قطر لغو شد. رعایت کلیه مقررات و به خصوص دستورالعمل های بهداشت عروقی، تداوم آن را تضمین می کند.

* روابط با کشورها کامپیوترها در حال پاسخگویی هستند

در این داستان “صدرا صدرالحسینی” این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت وگو با فارس، سفر امیر قطر به تهران را «همسایگان مسلمان و غیرمسلمان» توصیف کرد که در حال پاسخگویی است. امروز

وی افزود: ما در حوزه امنیت عمومی و گسترش روابط اقتصادی با همسایگان خلیج فارس کار زیادی داریم و به نظر می رسد در موقعیتی هستیم که بتوانیم این روابط را با قطر برقرار کنیم. در برخی از کشورهای آفریقایی این میزان در حال افزایش است.

صدر الحسینی یادآور شد: در واقع یکی از مهم ترین موضوعات مربوط به گسترش روابط با قطر، مناقشه ای است که از قبل بین شورای همکاری خلیج فارس رخ داده است و این سفر واقعا می تواند وسیله یا دریچه ای برای گسترش روابط باشد. بین دو کشور. «کشورهای عربی و جمهوری اسلامی ایران».

وی به مذاکرات ایران و عربستان سعودی اشاره کرد و افزود: با توجه به مذاکرات ایران و عربستان، برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری پیدا کرده اند تا جایگاه ویژه ای در سیاست داشته باشند. جمهوری اسلامی ایران.

به گفته تحلیلگران غرب آسیا، در حوزه اقتصادی و انرژی می توانیم روابط خوب و خوبی با قطر داشته باشیم و با توجه به ظرفیت های اقتصادی قطر، گسترش روابط تجاری و بانکی موضوعی است که می تواند بین دو کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی محوریت سفر منطقه ای و روابط سیاسی و اقتصادی مناطق جمهوری اسلامی ایران را موازنه ای دانست که جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی به ویژه با کشورهای همسایه مدنظر قرار خواهد داد.

انتهای پیام/ص/16


دکمه بازگشت به بالا