اجتماعی

از رشد روزافزون کم‌شنوایی تا علل پیرگوشی‌های زودهنگام

شنوایی مناسب و برقراری ارتباط موثر در تمام مراحل زندگی انسان بسیار مهم است و این شرایطی است که آلودگی صوتی، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها، بروز عفونت ها و استفاده زیاد از بلندگوها مهمترین عامل است. باعث ناشنوایی و کم شنوایی می شود در دنیای امروزی شنوایی …

به گزارش سلام آنلاین. هشتم مهرماه هر سال معادل 30 شهریور ماه به عنوان روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است و بدون شک ترویج فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، اهمیت زبان اشاره و همچنین درک است. هدف از نامگذاری امروز دولت و عموم مردم درباره مشکلات این افراد است.

ناشنوایی نوعی بیماری است که در آن فرد به حدی از کم شنوایی رسیده است که نمی تواند از سمعک و سایر سمعک ها مانند کاشت حلزون استفاده کند. ناشنوایان از روش های دیگری مانند لب خوانی، زبان اشاره برای برقراری ارتباط و آموزش استفاده می کنند. در عین حال، افراد دارای اختلالات شنوایی توانایی محدودی در استفاده از سمعک مانند سمعک و کاشت حلزون دارند.

افزایش تعداد ناشنوایی ها و ناشنوایی ها در سراسر جهان

در حال حاضر بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، 466 میلیون نفر در سراسر جهان دچار کم شنوایی هستند (کم شنوایی که باعث ناتوانی یک نفر می شود). از نظر بار کلی بیماری، این بیماری 6.8 درصد بار بیماری را تشکیل می دهد و بر اساس آخرین برآوردهای منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی، نزدیک به 900 میلیون نفر در سراسر جهان از کم شنوایی رنج خواهند برد.2050.

از دست دادن شنوایی؛ سومین علت ناتوانی

یک شاخص جهانی مهم به نام YLD (سالهای سپری شده با ناتوانی) وجود دارد که به مقیاس فیزیکی، اقتصادی و روانی کاهش شنوایی می پردازد. در این رتبه بندی شاخص، کم شنوایی سومین علت ناتوانی است. آمارهای رسمی منتشر شده توسط این سازمان حاکی از افزایش کم شنوایی در سال گذشته به ویژه در پنج سال اخیر است و از سال 2010 بر اساس یک گزارش جهانی، این بیماری در رتبه 3 از 13 قرار دارد. افزایش این بیماری را در کشور نشان می دهد. این در حالی است که با اجرای برنامه های پیشگیری و مراقبت در نظام سلامت می توان از بیش از 50 درصد کم شنوایی و ناشنوایی در بزرگسالان و 60 درصد کم شنوایی و ناشنوایی در کودکان پیشگیری کرد. همچنین دو سوم افراد کم شنوا در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.

شیوع ناشنوایی و ناشنوایی در ایران

در کشور ما تعداد نوزادان کم شنوایی حدود 2.7 در هر 1000 تولد است. اما در برخی ولایات، این رقم به حدود شش در هر 1000 تولد زنده رسیده است. به گفته دکتر سعید محمودیان، مدیر اداره سلامت گوش و گوش استان های کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، فارس، سیستان و بلوچستان، شیوع ناشنوایی و کم شنوایی بالاست که یکی از آمار فزاینده کم شنوایی است. و ناشنوایی ازدواج خانوادگی است.

زیر یک ماه؛ بهترین زمان برای تست شنوایی

کارشناسان تاکید می کنند که این نوزادان باید در اسرع وقت شناسایی شوند تا تحت مراقبت های پزشکی و تشخیص به موقع قرار گیرند. بهترین زمان برای غربالگری و شناسایی زیر یک ماهگی است و والدین باید به این موضوع توجه داشته باشند. به گفته رئیس فعلی اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت غربالگری شنوایی نوزادان برای همه نوزادان انجام می شود تا تشخیص قطعی کم شنوایی یا ناشنوایی در سن کمتر از 3 سال انجام شود. ماه ها تا قبل از شش ماهگی بتوانیم درمان را شروع کنیم.

هدفون و هدفون داخل گوش

اما علاوه بر عوامل خطر ناشنوایی مادرزادی، یکی از عوامل خطری که جوانان را هدف قرار می دهد، استفاده از صداهای بسیار خطرناک است که مورد توجه قرار نمی گیرد. به خصوص برای کودکان و نوجوانانی که از هندفری یا هدفون استفاده می کنند و ساعت های زیادی به صداهای مختلف در سطوح بالا گوش می دهند. می تواند عواقبی برای آنها داشته باشد. باید به کودکان یاد بدهیم که از هدفون طوری استفاده کنند که صدا آنقدر بلند نباشد که صدای اطراف را نشنوند.

استفاده از هندزفری یا هدفون با صدای بلند نیز می تواند منجر به پیری زودرس و مقداری کاهش شنوایی در این افراد شود که قابل جبران نیست. بنابراین والدین دقت داشته باشند که اولاً استفاده از دست از 15 دقیقه بیشتر نشود و ثانیاً حجم آن از 50 یا 60 درصد بیشتر نشود. از سوی دیگر، جداسازی صدا باید به دفعات بیشتری انجام شود تا آسیب در بخش به حداقل برسد.

این در حالی است که با اقدامات پیشگیرانه مناسب مانند محافظت از شنوایی در برابر صداهای بلند، اجرای اقدامات بهداشتی گوش و شنوایی و ایمن سازی در برابر بیماری های عفونی می تواند از کم شنوایی و بیماری گوش های مرتبط با آن جلوگیری کند.

بیش از 15000 پیوند حلزون در ایران

به گفته وزارت بهداشت، سمعک کاشت حلزونی است که به صورت جراحی برای افراد دارای کم شنوایی شدید یا عمیق استفاده می شود. در ایران تا کنون بیش از 15000 عمل جراحی به صورت میدانی انجام شده است و بیش از 14 مرکز کاشت حلزون در کشور در حال فعالیت هستند که به مردم خدمات رسانی می کنند، بنابراین سالانه حدود 1000 کاشت حلزون حلزون انجام می شود.

چگونه از مشکلات شنوایی پیشگیری کنیم؟

به موسیقی با صدای بلند گوش ندهید.

بیایید در سطح ایمن گوش کنیم.

با هم به سلامتی گوش کنیم.

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند با هدفون و هندزفری یا استفاده طولانی مدت می تواند باعث کاهش شنوایی برگشت ناپذیر شود.

وقتی شنوایی آسیب دیده باشد، قابل ترمیم نیست.

آسیب شنوایی ناشی از صداهای بلند غیر قابل برگشت است.

برای تمیز کردن مجرای گوش از گوش گیر یا سایر اجسام خارجی استفاده نکنید.

در آبی که مشکوک به آلودگی است شنا نکنید.

در صورت احساس درد در گوش، از درمان هایی مانند تزریق روغن یا مایعات استریل یا دمیدن دود (سیگار) در گوش خودداری کنید.

افراد کم شنوایی می توانند از خدمات کمکی مانند سمعک، کاشت حلزون، روش های توانبخشی زبان اشاره و غیره بهره مند شوند.

از طریق ارزیابی و غربالگری شنوایی به موقع در نوزادان و کودکان 3 تا 5 ساله از شنوایی نوزاد خود مراقبت کنیم.

زمان طلایی برای غربالگری به موقع تا یک ماه پس از تولد، حداکثر تا 3 ماه برای آزمایش های تشخیصی اولیه و تا 6 ماه مداخله بالینی است.

اگر کودک شما در هنگام ترخیص از نظر کم شنوایی غربالگری نمی شود، حداکثر تا 30 روز پس از تولد به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی یا مرکز بهداشت جامع مراجعه کنید تا وضعیت شنوایی خود را ارزیابی کنید.

لطفا توجه داشته باشید که افراد ناشنوا هنگام استفاده از ماسک نمی توانند لب بخوانند و پیام دریافت کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا