عمومی

رازهایی که احتمالا درباره «کم‌شنوایی» نمی‌دانید

“مشکلات شنوایی مانند اثر انگشت است و مختص هر فرد است. “اگر فردی دچار کم شنوایی باشد ، مانند اثر انگشت است و با شخص دیگری که کم شنوایی دارد و فرکانس خاص خود را دارد متفاوت است.”

“وقتی مردم متوجه می شوند که شنوایی آنها مانند یک اثر انگشت است ، دیگر برای خرید سمعک به داروخانه نمی روند زیرا داروخانه ها دارای یک مدل سمعک هستند که آن را در اختیار همه قرار می دهد در حالی که ما برای هر فرد 45 عدد سمعک تجویز می کنیم. صورتجلسه تنظیم سمعک. اینها سخنان متخصصان شنوایی ، سمعک و تعادل است و تاکید می کند که در روز جهانی سمعی و بصری مردم باید در این مورد مطلع و مطلع شوند.

سید ریحانه امینی به سلام آنلاین گفت: ازدحام شهرها و شهرک ها و آلودگی صوتی در این بخش باعث ایجاد مشکلات شنوایی در جوانان زیر 25 سال می شود ، بنابراین شاهد کاهش شنوایی در جوانان و افراد هستیم. همچنین لازم به ذکر است که استفاده از هدایای رایگان و هدفون باعث کم شنوایی جوانان شده است و من تقریباً هر روز با این مشکل روبرو هستم و فکر می کنم بهترین راه برای این کار استفاده از مجانی به جای موبایل است زیرا موبایل موج می زند. برای مغز ، خطرناک است ، بنابراین توصیه می شود بدون دست استفاده کنید و تا حد امکان حجم را کاهش دهید. صدا باید ملایم و آهسته باشد و افراد باید بدون استفاده از دست زمان را کاهش دهند.

وی بیشتر مراجعه به شنوایی شناسان را برای کار در محیط های پر سر و صدا و کارخانه ها در نظر می گیرد: «ما شرایطی داریم به نام کم شنوایی ، که باعث می شود افراد فرکانس شنوایی خود را از دست بدهند. باید به اداره کار گزارش شود که این افراد در محیطی پر سر و صدا کار می کنند و ساعت کار آنها کاهش می یابد ، در غیر این صورت غیرقانونی است. ارزیابی که سالانه در کارخانه انجام می شود بر این اساس است. کار دیگری که می توان در این ناحیه انجام داد ، ساختن قارچ ضد سوت است که باعث کاهش صدای گوش می شود. بسیاری از افرادی که در محیط های پر سر و صدا یا خانه های خود در خیابان ها و بزرگراه ها کار می کنند ، این قارچ ها را سفارش می دهند. بسیاری از کارخانه ها به دلیل هزینه بالا چنین قارچ هایی را ارائه نمی دهند ، زیرا هزینه هر قارچ برای گوش دو کارگر حدود 600 تا 800000 توماس است ، بنابراین بسیاری از کارخانه ها ترجیح می دهند از قارچ های آماده داروسازی که گران هستند استفاده کنند. ارزان “این کار نمی کند خوب. هر دو. “

بسیاری از مردم از واج شناسی به عنوان آوایی یاد می کنند. این رشته سالهاست که در سطح کاردانی تدریس می شود ، اما اکنون در دانشگاهها تا مقطع دکترا نیز تدریس می شود و خدمات گسترده ای دارد. به گفته متخصص شنوایی شناسی ، وظیفه شنوایی شناس فقط گوش دادن به ضبط صوت یا تجویز سمعک نیست ، بلکه هر فردی که دچار عدم تعادل یا سرگیجه است باید ابتدا به متخصص شنوایی شناسی مراجعه کند. بخش سمعی و بصری به سه بخش تشخیص صنعتی و توانبخشی تقسیم می شود. تشخیص شامل آزمایش عصب شنوایی و هرگونه کار تشخیصی است. جلسات صنعتی به افرادی که در کارخانه های پر سر و صدا کار می کنند و قارچ گوش ایجاد می کنند گوش می دهد. “جلسات توانبخشی همچنین کم شنوایی کودکان را تشخیص داده و سمعک هایی را برای آن تجویز می کند و به بازتوانی آنها کمک می کند.”

امینی به نادانی و بدبینی انسان در مورد سمعک اشاره می کند: «افرادی که از سمعک استفاده می کنند ، خاطرات خوشی از سمعک ندارند زیرا سوت می زند چون سمعک آنها به درستی تنظیم نشده است. برخی تصور می کنند که به محض نیاز به سمعک ، می توانند آن را از هر داروخانه یا فروشگاهی در خیابان جموری تهیه کنند ، در حالی که سمعک ها باید با دقت تنظیم شوند تا مزاحمتی برای گوش ها ایجاد نشود. این کار به صورت صوتی و تصویری انجام می شود کارشناس. تنظیم سمعک و شنوایی یک علم است و مردم باید آن را بدانند. سمعک ها بلندگوهایی نیستند که روشن یا خاموش شوند. سمعک ها باید متناسب با شنوایی فرد باشد. متأسفانه برخی از سمعک های قاچاق ارزان به کشور وارد می شوند و از آنجا که بسیاری از مردم آن را به دلیل ارزان بودن خریداری می کنند ، مشکل دارند و وقتی به ما مراجعه می کنند می دانند که این نوع سمعک برای همه گوش های آنها مناسب نیست. من یک بیمار دارم که دارای سمعک به ارزش 15 میلیون توماس است ، اما گوش او ملتهب است زیرا به درستی اصلاح نشده است. از طرفی بسیاری از افراد پس از احساس سرگیجه به جای متخصص شنوایی شناسی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می کنند و پس از ماه ها درمان بی فایده به ما مراجعه می کنند. تعداد کمی از مردم می دانند که سرگیجه می تواند مربوط به شنوایی باشد. همه چیز از نادانی مردم شروع می شود. “

او گفت: “مشکلات شنوایی را می توان از بدو تولد تشخیص داد ، بنابراین مادران باید بدانند که به محض تولد فرزندشان را ببینند.” گاهی مادران فرزندان خود را در دو سالگی نزد ما می آورند و می گویند فرزندانشان صحبت نمی کنند و ما می دانیم که پس از معاینه لازم ، کودک مشکلات شنوایی مادرزادی دارد و وقتی دیر شده است ، نزد ما بیاید. کودکان زمان طلایی برای سمعی و بصری دارند و کودکان برای آزمایش نیاز به همکاری ندارند و امتحانات را می توان با خواب آلودگی انجام داد. نتایج منفی تست شنوایی لزوماً مربوط به کاهش شنوایی کودک نیست و ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد و نیاز به آزمایشات خاصی داشته باشد. برخی از کودکان ناشنوا نیز به کاشت حلزون احتیاج دارند و مراقبت باید از 6 ماهگی آغاز شود تا از 3 سالگی عمل حلزون شنوایی انجام شود و کودک بتواند صحبت کند. کودکانی که خوب گوش می دهند می توانند خوب صحبت کنند. بیشتر مردم در حال آگاهی بیشتر از شنوایی و کم شنوایی هستند ، زیرا آزمایشات شنوایی در بیمارستان و بعد از زایمان ضروری شده است ، اما برخی از والدین نتایج آزمایش را نادیده می گیرند و از آنها استفاده نمی کنند. وقتی به شما می گویند که بعد از یک نوزاد بیاورید توجه کنید. سال برخی از والدین همچنین می گویند که کودکان به صدای در یا لمس ما واکنش نشان می دهند ، بنابراین ما فکر نمی کنیم اگر همه اینها می تواند ناشی از ارتعاش صدا باشد ، مشکلی ایجاد نمی کند. همه نوزادان باید قبل از یک ماهگی از نظر شنوایی آزمایش شوند. “

متخصص شنوایی و تعادل در مورد سمعی و بصری سالمندان نیز به سلام آنلاین توضیح داد: «شنوایی باید از 60 سالگی شروع شود. بهتر است افرادی که سابقه کم شنوایی خانوادگی دارند از سن 50 سالگی به متخصص شنوایی سنجی مراجعه کنند. بیماری آلزایمر اولین عارضه کم شنوایی در افراد مسن است زیرا مغز غیر فعال می شود و مجرای شنوایی به حافظه نزدیک است. وقتی به فردی گفته می شود که کم شنوایی دارد ، نباید 10 سال بعد به سمعک مراجعه کند زیرا شنوایی او ضعیف است و دیگر نمی تواند کمک کند. یکی از مشکلات کار ما در ایران این است که افراد به سمعک دسترسی دارند ، در حالی که سمعک های امروزی نمی توانند آنها را ببینند ، آنها کوچک هستند و در گذشته هیچ مشکلی مانند سوت ندارند.

به گفته امینی ، بهترین سمعک های دنیا در ایران نیز موجود است ، بنابراین نیازی به سفارش سمعک از کشورهای دیگر نیست. سمعک از ایالات متحده ، سوئیس ، دانمارک ، آلمان و کانادا می آید. اگرچه مدتی است که تحریم ها واردات سمعک را تحت تأثیر قرار داده و واردات آنها کاهش یافته است ، اما اکنون مشکل کاهش یافته و اکثر سمعک های موجود در ایران دانمارک و آلمان هستند. برخی از سالمندانی که می آیند می گویند فرزندانشان خارج از ایران زندگی می کنند و می توانند سمعک را برای آنها ارسال کنند در حالی که اصلاً این کار را نمی کنند و ضمانت سمعک های وارداتی در دسترس نیست. در کشور ما با ارز دولتی موجود است. فقط امیدوارم قیمت این سمعک ها در ارز دولتی ثابت بماند. هزینه هر کمک آزمایشی توسط دولت از 5 میلیون تومان شروع می شود و اگر قرار باشد یک بیمار آن را 30 هزار تومان بخرد ، قدرت خرید او کاهش می یابد. اگر تحریم ها را در نظر نگیریم ، حتی بهترین سمعک ها را می توان در ایران تهیه کرد ».

وی با 15 سال سابقه در زمینه علم شنوایی گفت: در همه گروه های سنی در ایران شیوع ناشنوایی و کم شنوایی 5.3 درصد است. در سالهای اخیر ، کاهش شنوایی و ناشنوایی افزایش یافته است زیرا روز به روز عوامل خطر کم شنوایی و ناشنوایی افزایش می یابد و یکی از عوامل مهم افزایش سن است. از آنجا که کشور ما نیز کشوری با نرخ رشد بالای سالمندان است ، کاهش شنوایی و ناشنوایی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در ایران شیوع کم شنوایی دوطرفه در نوزادان 2.7 درصد است که به آن کم شنوایی ناشنوا می گویند و این عدد بسیار زیاد است و معادل 3500 نوزاد ناشنوا است. ماه ها و 10 نوزاد در روز. “از آنجا که ناشنوایی و کم شنوایی بار زیادی را بر دوش افراد ایجاد می کند ، عوارض جانبی زیادی نیز دارد.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا