عمومی

آقای میرسلیم! عصبانی کردن مردم تا کی؟

اظهارات اخیر مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران چه در شبکه های اجتماعی و چه در مصاحبه های اخیر واکنش های بسیاری را از سوی اقشار مختلف مردم برانگیخته است. به خصوص که میرسلیم در مصاحبه اخیر خود به صراحت گفته است که «من کاری به عقیده انسان ندارم».

ایسناپلاس: جوانان مصطفی میرسلیم را از دکورهای مختلف او در انتخابات ۱۳۹۵ می شناسند. سپیدپوش او را از اول انقلاب به عنوان یکی از اعضای حزب موتلفه و سمت های مختلف او می شناخت. البته از پیشنهاد بنی صدر برای پست نخست وزیری وی، کنگره فعالیت های وی در حوزه مهندسی و وزارت او را در حوزه فرهنگ در دوران سازندگی نپذیرفت. اما المهندس که پس از 20 سال در انتخابات 2016 پس از آزمودن بخت خود در ریاست جمهوری، دوباره در عرصه سیاست قد علم کرد، در این لیست به مجلس یازدهم راه یافت. اولویت اصلی. از همان روز اول نمایندگی میرسلیم خارج از اختلاف او با رئیس مجلس یا اظهارنظرهای سیاسی او در صفحه توئیترش آغاز شد که معمولاً با واکنش هایی همراه بود. در این سه سال اما نمایندگان میرسلیم نه تنها ظلم نکردند، بلکه او همچنان با صراحت و بدون توجه به احساسات مردم در مورد آنچه در ذهنشان می گذرد صحبت می کرد و آخرین مصاحبه میرسلیم درباره فیلتر کردن اوضاع کشور را درج می کند. حساب حاشیه ای شد. او در این گفت وگو سخنی را به زبان آورد که منتقدانش را توجیه کرد که میرسلیم حق داشته که به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی نشسته است، اما نظر مردم برایش مهم نیست.

بخشی از این گفتگو به شرح زیر است:

مجری: با فیلتر موافقید؟ میرسلیم: صد در صد! باید کاملا متوقف شود؛ اینستاگرام فاجعه است! این بدترین شبکه ای است که ما با آن در جهان کار می کنیم و به هم ریخته است! اصلا قابل پیشگیری نیست. مجری: به نظر شما این نظر مردم است؟ میرسلیم: من کاری به افکار مردم ندارم… مجری: اگر اکثر مردم بخوانند چطور؟ میرسلیم: ما نمی توانیم این کار را بکنیم چون اکثرا! مجری: چه کسی این خطا را تعیین می کند؟ میرسلیم: کی میدونه تشخیص بده…

مصطفی میرسلیم که در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم است، گفت: «من کاری به این فکر ندارم. نظر نباید برای نمایندگان آنها در مجلس مهم باشد.

ما فرستادیم! نماینده مردم و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام مهم است.

مصطفی میرسلیم در حال حاضر دو مسئولیت دارد. وی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مردم در مجلس یازدهم شورای اسلامی است. وظیفه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که بدون توجه به فشارها و نظرات بیرونی آنچه را که مقتضی بداند اعلام و اجرا کند. مصلحت، وظیفه اولیه ای است که بر دوش اعضای این مجلس گذاشته شده است. اگرچه قرار است این چابکی محدود به توسعه و نظارت بر اصول کلی نظام و دسترسی به اختلافات کنگره و شورای نگهبان باشد و در حال حاضر بحث دسترسی به اینترنت در هیچ مرحله ای نیست.

اما اگر مصطفی میرسلیم را نماینده مجلس بدانیم، اوضاع کاملاً متفاوت خواهد بود. وی به نمایندگی از مردم برای پیگیری دیدگاه ها و مطالبات مردم به مجلس شورای ملی رفت. در چنین جایگاهی، نماینده نمی تواند آشکارا و بی پروا با افکار عمومی و به اصطلاح نظر جمعیت به اصطلاح مخالفت کند، اکثر مردم نمی توانند. در سال های اخیر شفافیت از الزامات مهم مردم بوده و این مجلس از ابتدا قول پیگیری داده است. یکی از مزایای شفافیت، نظارت بر عملکرد نمایندگان و رای مردم است. شهروندان باید بدانند که افرادی که به شورای ملی می فرستند به عهد خود عمل کرده اند و به نمایندگان خود نزدیک هستند تا در آینده با درک بیشتر نمایندگان خود را انتخاب کنند.

میرسلیم قبل از فرزندخواندگی شفافیت خود را تایید کرد و گفت که این امر به دلیل صداقت وی بوده است، اما آنچه مشکل را ایجاد کرده بی توجهی به نظر اکثریت بوده که نعمت محسوب می شود، یکی از نمایندگان امداد گفت: کاری ندارم که مردم چه می کنند. فکر کن که …

ما فرستادیم!  تا کی مردم را عصبانی می کنید؟

اما این تنها نگاهی رسمی به اظهارات جنجالی مصطفی میرسلیم است. در بخش محتوا نیز به نظر می رسد انتقاداتی به این اظهارات وجود دارد. اگر فرض کنیم او پزشکی است که دلسوزانه تلاش می کند برای مردم خیر کند، اما مردم مخالف را نمی شناسند. ما باید در نظر داشته باشیم که انجام کارهایی مانند خاموش کردن اینترنت مستلزم تشکل ها و اقناع عمومی است و هیچ فعالیت اجتماعی بدون انجمن جامعه به درستی محقق نمی شود. پس باز هم به جای اینکه بگوییم “من کاری به عقاید انسان ندارم…

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا