علمی و پزشکی

۵ باور غلط درباره سرماخوردگی

هنوز هم می‌توانید توصیه‌هایی را که طی سال‌ها از والدین، پدربزرگ و مادربزرگ‌تان برای پیشگیری یا درمان سرماخوردگی آموخته‌اید، دنبال کنید، اما اغلب این درس‌ها می‌توانند بیشتر به افسانه نزدیک شوند تا واقعیت.

به گزارش سلام آنلاین، مجله پزشکی Everyday Health به برخی باورها و حقایق در مورد آنفولانزا اشاره می کند:

آنتی بیوتیک برای درمان سرماخوردگی

دکتر دارون گرش، یکی از اعضای هیئت مدیره آکادمی پزشکان خانواده آمریکا می گوید: آنتی بیوتیک ها با کشتن باکتری ها یا کاهش سرعت رشد آنها عمل می کنند و می توانند عفونت های باکتریایی مانند برونشیت، گلودرد استرپتوکوکی و عفونت گوش را درمان کنند. سرماخوردگی ناشی از عفونت است و این داروها عفونت را درمان نمی کنند. استفاده نادرست از این داروها باعث مقاومت در برابر آنتی بیوتیک های مضر می شود.

ویتامین C از سرماخوردگی محافظت می کند

کاترین لینگ، استادیار دانشکده پرستاری دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور، می‌گوید شواهدی مبنی بر اثربخشی ویتامین C در پیشگیری از آنفولانزا نامشخص است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این ویتامین می تواند مدت سرماخوردگی را برای برخی افراد کوتاه کند. اما افراد مبتلا به بیماری کلیوی و زنان باردار نباید مقادیر زیادی ویتامین C مصرف کنند.

بیرون رفتن با موهای خیس می تواند باعث سرماخوردگی شود

دکتر گرش می گوید در حالی که بیرون رفتن با موهای خیس می تواند باعث ایجاد احساس سرما در شما شود، اما باعث سرماخوردگی یا سایر بیماری ها نمی شود. این بیماری‌ها توسط ویروس‌ها و باکتری‌ها ایجاد می‌شوند و معمولاً زمانی که شما در تماس نزدیک با فردی که بیمار است، پخش می‌شوند.

آنفولانزای شما مسری نیست مگر اینکه تب داشته باشید

گرش می گوید: برای مسری بودن آنفولانزا نیازی به تب نیست. البته ممکن است برخی از افراد علائم کمی داشته باشند اما همچنان ویروس آنفولانزا را منتقل کنند. آنفولانزا حتی یک روز قبل از شروع علائم می تواند مسری باشد. این بیماری در 4 روز اول پس از شروع علائم بیشتر مسری است. ویروس می‌تواند هفته‌ها در بدن باقی بماند، اگرچه علائم از بین می‌روند، اما به مرور زمان احتمال انتشار عفونت کاهش می‌یابد.

دوره آنفولانزا باید طی شود و برای پیشگیری از آن کار زیادی نمی توان کرد.

این درست نیست. گرش می گوید در طول زمستان، هوشیاری در برابر سرماخوردگی و سایر بیماری ها بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. به گفته وی بهترین راه برای پیشگیری از سرماخوردگی شستن مکرر دست ها با آب و صابون، رژیم غذایی سالم و مغذی برای تقویت سیستم ایمنی، خواب کافی و دوری از افراد بیمار است.

گرش گفت: اگرچه هیچ واکسنی برای سرماخوردگی وجود ندارد، اما سایر واکسن‌ها می‌توانند به پیشگیری از عفونت‌های تنفسی با علائمی مشابه سرماخوردگی کمک کنند. مانند واکسن آنفولانزا، واکسن کووید، و برای کسانی که واجد شرایط هستند، واکسن RSV (ویروس سنسیتیال).

انتهای پیام/

نشر مطالب پزشکی

به طور خلاقانه و منسجم، مفاهیم علمی پزشکی را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه تبدیل می‌کنم. هدفم این است که هر کسی بتواند به سرعت به دانش پزشکی دسترسی داشته باشد.
دکمه بازگشت به بالا