اجتماعی

۵ باور غلط درباره تغذیه در دیابت

بسیاری از باورهای غلط در مورد دیابت نوع 2، مدیریت آن را برای برخی بیماران دشوار کرده است. از آنجایی که دیابت یک بیماری است که سیستم های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، اصلاح باورهای غلط در مورد آن به جلوگیری از عود عوارض و بهبود وضعیت بیمار کمک می کند.

به گزارش سلام آنلاین. دیابت منجر به افزایش سطح قند خون می شود و این بیماری مزمن زمانی رخ می دهد که پانکراس قادر به تولید انسولین کافی نباشد. اما افراد مبتلا به دیابت ممکن است با برخی تصورات نادرست در مورد بیماری خود مشکل داشته باشند.

بر اساس اعلام وزارت آموزش، بهداشت و ارتقای سلامت، برخی از باورهای غلط رایج در مورد تغذیه در بین دیابتی ها به شرح زیر است:

کربوهیدرات ها برای افراد دیابتی مضر هستند.

مصرف کربوهیدرات ها اساس یک رژیم غذایی سالم است. چه دیابت داشته باشید چه نباشید. نان، غلات، غلات صبحانه، پاستا، برنج، سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی، لوبیا و ذرت می توانند بخشی از وعده غذایی یا میان وعده اصلی شما باشند. نکته کلیدی این است که صدای آنها را کنترل کنید. خوردن 3 تا 4 واحد کربوهیدرات برای اکثر بیماران دیابتی مشکلی ایجاد نمی کند. علاوه بر این، غلات کامل منبع خوبی از فیبر هستند که می تواند به سلامت معده شما کمک کند و از آنجایی که معمولاً جذب قند آنها سریع نیست، تأثیر منفی بر کنترل قند خون شما نخواهد داشت.

پروتئین برای افراد دیابتی بهتر از کربوهیدرات است

واقعیت این است که افراد دیابتی باید در انتخاب پروتئین خود دقت کنند زیرا اگر نوع پرچرب را انتخاب کنند به سلامت قلب و عروق خود نیز آسیب می رسانند. افراد مبتلا به دیابت باید در مورد پروتئین دریافتی خود با متخصص تغذیه مشورت کنند.

می توانید هر چقدر که می خواهید میوه بخورید

میوه ها یک غذای سالم و سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی هستند. میوه ها نیز حاوی کربوهیدرات هستند و باید آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اما در مورد نوع میوه و مقدار مجاز مصرف باید با متخصص تغذیه مشورت کنید. برخی از میوه‌هایی که فروکتوز بالایی دارند، در صورت مصرف بیش از حد می‌توانند در کنترل قند خون شما اختلال ایجاد کنند.

افراد مبتلا به دیابت نمی توانند تا آخر عمر شیرینی و شکلات مصرف کنند.

اگر با رژیم غذایی سالم و ورزش همراه باشد، بیماران دیابتی می توانند شیرینی و دسر نیز مصرف کنند.

ارتباط ژنتیکی دیابت بیشتر از تغذیه است

علت دیابت نوع 1، یک بیماری خود ایمنی، ناشناخته باقی مانده است. این عوامل می توانند ژنتیکی و محیطی باشند. این نوع دیابت که معمولا در سنین پایین ظاهر می شود ارتباط مستقیمی با تغذیه یا اضافه وزن ندارد. در مقابل، تغذیه می تواند در ابتلا به دیابت نوع 2 که در سنین بالا به خصوص بعد از 40 سالگی بروز می کند، نقش داشته باشد. حتی به صورت غیر مستقیم. نتایج جدیدترین مطالعات علمی نشان می دهد که بین اضافه وزن و چاقی و دیابت نوع 2 ارتباط وجود دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا