«طلاقهای صوری» و «زندگیهای صوری»؛ خانواده‌های «آشفته» را دریابیم

«طلاقهای صوری» و «زندگیهای صوری»؛ خانواده‌های «آشفته» را دریابیم

بر اساس آمار سازمان ثبت احوال در سال گذشته بیش از 200 هزار طلاق در کل کشور به ثبت رسیده است و بر اساس اظهارات نایب رئیس شورای اسلامی، حدود 30 درصد طلاق ها «رسمی» است؛ این موضوع در سال های اخیر هشدارهایی را از سوی مسئولان و کارشناسان به ویژه صنعت بیمه کشور در پی داشته است.

به گزارش سلام آنلاین. عبدالرضا مصری اخیراً به نقل از یکی از مسئولان دفتر ازدواج و طلاق گفته است: طلاق نامه و حق زن از پدر متوفی است. صندوق برای پرداخت مستمری بازنشستگان بیش از 40 هزار میلیارد تومان از بانک ها وام گرفت.

وی معتقد است با توجه به قوانین ذکر شده راه برای طلاق صوری باز می شود.

به گفته مسئولان سابق تامین اجتماعی، سال هاست که این سازمان برای ایجاد مستمری برای دختر خانمی که پدرش ضامن یا مستمری بگیر سازمان بوده و فوت کرده است، با پدیده طلاق جعلی مواجه است.

اما اگرچه تعداد خانواده هایی که این کار را انجام می دهند در مقایسه با تعداد واقعی بازنشستگان اندک است، اما وجود این واقعیت را نمی توان منتفی دانست.

کارشناسان در مقاطع مختلف گذشته از خلأ قانونی که منجر به افزایش آمار طلاق شده است انتقاد کرده و از عدم نظارت شفاف بر این طلاق ها گلایه داشته و هشدار داده اند که گاهی در مدارس والدین دانش آموزان را بیاموزند. طلاق جعلی بدهد و این مستلزم بررسی جدی است تا مشخص شود آیا افراد جدا شده همچنان با هم هستند یا واقعاً از هم جدا شده اند.

بر اساس ماده 83 قانون تامین اجتماعی، نمایندگان مجلس برای هر قربانی که حق حیات بیمه شده یا مستمری متوفی دارد، سهمی را تعیین می کنند تا میزان مستمری مربوطه و در نتیجه فدراسیون بیمه تعیین شود، شما فوت کنید. 50 درصد و هر فرزند واجد شرایط (شامل دختر و پسر) 25 درصد از مزایای بازنشستگی مربوطه خود را دریافت خواهند کرد.

البته تا زمانی که دختر بازمانده شوهر و شغل نداشته باشد می توانند بیمه یا مستمری متوفی را دریافت کنند و بعد از ازدواج مشمول مستمری پدر نمی شوند و برخی از آنها شاهد بوده اند. طلاق صوری و بعد شرعی و غیررسمی. برای گرفتن مستمری پدر توسط زن نزد همسر می رویم.

اگرچه سازمان تامین اجتماعی از ابتدا اعلام کرده است که با طرق مختلف این فرارهای قانونی را تشخیص داده و اقدامات لازم را انجام می دهد، اما نقش اقتصاد در ایجاد طلاق های جعلی و تخلف از این مواد را نمی توان نادیده گرفت. او آن را نادیده گرفت زیرا به نظر می رسید آنها از طلاق رسمی برای بهبود زندگی خود یا در سایه خلأ قانونی به عنوان ترفندی برای گرفتن موافقت “طلاق” از همسر و جدا شدن از او استفاده می کنند و در نهایت این زوج به شرع مراجعه نمی کند. .

“طلاق”؛ سونامی فروپاشی خانواده

دکتر علیرضا شریفی یزدی، روانشناس اجتماعی وی از طلاق به عنوان «سونامی» فروپاشی خانواده و فشار روانی و اقتصادی یاد کرد و درباره دلایل «طلاق صوری» از نظر روانی و اجتماعی به سلام آنلاین گفت: طلاق صوری برای افراد مختلف قابل انجام است. دلایلی مانند استفاده از مستمری پدر یا معافیت. پسران باید از ارتش اخراج شوند.

درآمد ناکافی خانواده یا استقلال مالی زنان؟

وی با بیان اینکه «اگر دلیل طلاق صوری را بردن مستمری پدر به زن فرض کنیم، ممکن است دلیل آن باشد.» شرایط اقتصادی زوجین است و در چنین شرایطی چون درآمد خانواده کافی نیست. . طبیعتاً برخی خانواده ها از این ترفند برای افزایش درآمد خود استفاده می کنند که از دیگر دلایل آن عدم استقلال مالی بسیاری از زنان است. خانم هایی که سال هاست با همسرشان زندگی می کنند هنوز هم باید برای پرداخت قبوض به سراغ همسرشان بروند و ما هیچ اقدام فرهنگی و قانونی برای ایجاد این احساس در آنها انجام نداده ایم. نیازها و وابستگی مالی به شوهر.نداشتن.

بیشتر «طلاق صوری» مربوط به خانواده های «آزاردهنده» است

این روانشناس اجتماعی خانواده ها را به سه دسته «شکسته»، «آشفته» و «معادل» تقسیم کرد و گفت: در خانواده های از هم گسیخته طلاق رسمی اتفاق می افتد، اما در خانواده های از هم گسیخته در حالی که طلاق رسمی اتفاق نمی افتد، بلکه عاطفی است. طلاق بین این زوج قبلاً اتفاق افتاده است و مشخص است که زوج در حال زندگی مشترک هستند. در یک خانواده مرفه نیز شرایط مساعد است و زن و مرد یکدیگر را دوست دارند. اغلب طلاق رسمی به دلایل اقتصادی یا احساس ناامنی در مورد بازگشت به خانواده ای با این مشکلات در آینده.

روانشناسان اجتماعی با تاکید بر اینکه بیشتر طلاق های رسمی در خانواده هایی اتفاق می افتد که طلاق عاطفی در گذشته رخ داده است، خاطرنشان می کنند: تجربه و مطالعه ما در سطح کشور نشان می دهد خانواده هایی که زندگی مرفه دارند معمولا برای طلاق دیر شده است. و برای خانواده هایی که زنان از لحاظ اقتصادی، اجتماعی یا عاطفی احساس امنیت نمی کنند، طلاق رسمی آسان تر است. بنابراین در چنین خانواده‌ای حتی زنی تقاضای طلاق رسمی می‌کند و مورد استقبال قرار می‌گیرد، زیرا بار عاطفی سنگین این زندگی از دوش زن برداشته می‌شود و تصور می‌کند که پس از طلاق، زن و شوهر را رسماً ترک می‌کنند. هروقت. آنها می خواهند از زندگی عادی خارج شوند.

همچنین باید نگران “زندگی ساختگی” باشید.

شریفی یزدی با تاکید بر اینکه افرادی که نگران «طلاق صوری» هستند باید نگران «زندگی رسمی» نیز باشند، تصریح کرد: «زندگی رسمی» به این معناست که حتی اگر طلاق صوری بین زوجین رخ ندهد، طلاق و طلاق برای زنان اتفاق افتاده است. و شوهر به دلایلی زیر یک سقف زندگی می کند.

حرام با زنان و دست آویزان به نام «طلاق صوری»

از سوی دیگر، به گفته آقای همسران به جدایی و طلاق می پردازند و تجربه نشان داده است که گاهی زنان پس از این طلاق ها به همسر خود مراجعه نمی کنند.

عواقب «طلاق صوری» بیشتر از «طلاق صوری» است.

شریفی یزدی در عین حال نسبت به عواقب طلاق صوری هشدار داد و گفت: اگرچه بعد از طلاق صوری و بازگشت شرعی به زوجه، ظاهر خانواده حفظ شد، اما گرمای زندگی عمومی در این خانواده ها از بین می رود. .

وی عواقب روانی و اجتماعی طلاق صوری را بدتر از طلاق صوری می داند و افزود: در طلاق صوری زن و مرد همدیگر را مادام العمر رها می کنند. اگرچه این نوع طلاق آثار منفی خود را نیز دارد، زیرا زن و مرد پس از طلاق رسمی شروع به بازسازی ذهن خود می کنند، می توانند به یک رابطه جدید برسند و ازدواج کنند، اما وقتی طلاق رسمی، افراد در کنار هم هستند، کارشان خوب نیست. .. بر اساس تجربه گاهی حتی بعد از طلاق صوری، همان رجوع شرعی انجام نمی شود، بلکه زن و مرد در کنار هم هستند و در این راه ارزش ها و هنجارهای اجتماعی زیر سوال می رود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا