اجتماعیتازه های کسب و کار

احضاریه طلاق چیست؟

آشنایی با احضاریه طلاق

طلاق یا جدا شدن زوجین، دارای روند قانونی و تشریفات خاصی است که می بایست رعایت شود. به همین ترتیب در مراحل نخست، هر یک از زن و شوهر که قصد طلاق دارند، می بایست درخواست خود را به دادگاه ارائه دهند. دادگاه نیز جهت رسیدگی به دعوای طلاق، این دادخواست را برای شخص مقابل ارسال می نماید. این مساله، بوسیله ارسال صورت می گیرد. در مراحل بعدی دادگاه پس از بررسی طلاق و رسیدگی به آن، نسبت به صدور حکم نهایی اقدام می نماید. اکنون ممکن است این سوالات مطرح شود که ارسال احضاریه طلاق چقدر زمان می برد؟ روش ارسال آن به چه صورت خواهد بود؟ و پس از دریافت آن چه اقداماتی الزامی است؟ بنابراین در این مقاله سعی شده است تا به کلیه سوالات شما پیرامون احضاریه طلاق پاسخ داده و اطلاعات جامعی در این باره در اختیارتان قرار دهیم.

ارسال احضاریه طلاق چقدر طول می‌کشد؟

در این سرفصل از مقاله به مدت زمان لازم برای ارسال احضاریه طلاق توسط دادگاه خواهیم پرداخت. به طور کلی این پرسش معمولا از جانب شخصی مطرح می شود که طرف مقابل نسبت به طرح دعوای طلاق اقدام کرده است و از زمان دقیق تشکیل جلسه رسیدگی دادگاه بی خبر است. بنابراین قصد دارد تا با جمع آوری و تنظیم اسناد و مدارک کامل و در صورت تمایل گرفتن وکیل، با آمادگی کامل در دادگاه طلاق حاضر شده و از حقوق خود دفاع کند. مشاور حقوقی رایگان در تهران وکیل می‌تواند در امور حقوقی ، شما را راهنمایی کرده و به شما کمک کند تا به حقوق و مزایای خود دست یابید.

اما در مورد مدت ارسال احضاریه طلاق، می بایست در نظر داشت که تعیین زمان مشخص و دقیق برای ارسال احضاریه امکان پذیر نمی باشد. چرا که خانواده در نقاط مختلف کشور و همچنین از نظر حجم پرونده ها با یکدیگر متفاوتند. بنابراین واضح است که اگر در شهری، پرونده های مورد رسیدگی دادگاه خانواده کمتر باشند، مدت زمان کوتاه تری برای ارسال احضاریه لازم است . با این وجود اگر بخواهیم یک زمان تقریبی را برای ارسال احضاریه تعیین نماییم، می بایست گفت به طور معمول این احضاریه در مدت زمان یک الی سه ماه پس از ثبت این دادخواست در سامانه ثنا برای زوجین ارسال خواهد شد. به همین ترتیب مدت زمان تشکیل جلسه رسیدگی به دادخواست طلاق نیز به اطلاع زوجین خواهد رسید.

موارد ارسال احضاریه طلاق برای زوجین

در صورتی که دادخواست طلاق از جانب هر کدام از زن و شوهر باشد، ارسال احضاریه طلاق برای طرف مقابل الزامی است.

  • اگر باشد، دادگاه با ارسال احضاریه طلاق برای زن از او درخواست می نماید تا در جلسه دادرسی حضور یابد. به همین ترتیب دادگاه اظهارات زن را شنیده و اگر همچنان مرد نسبت به طلاق اصرار داشته باشد پیرامون حقوق مالی زن تعیین تکلیف می نماید.
  • همچنین اگر باشد، دادگاه با فرستادن احضاریه طلاق برای مرد، این شخص را جهت دادرسی به دادگاه فرا می خواند. در صورتی که دلایل زن برای جدایی محکم و قوی بوده و توانایی قانع کردن مقام قضایی داشته باشد، قاضی می تواند حکم مقتضی را صادر نماید.
  • در روش نیز زوجین می توانند یک مشترک داشته باشند که از طرف آنها مسئولیت رسیدگی به امور طلاق را بر عهده بگیرد. در چنین طلاقی نیز ارسال احضاریه طلاق الزامی است و دادگاه براساس روند قانونی با ارسال احضاریه جلسات دادگاه طرفین را مطلع می سازد.

روش های ارسال احضاریه طلاق

در سرفصل های پیشین مقاله، به مدت زمان لازم برای ارسال احضاریه طلاق و موارد لزوم ارسال آن پرداختیم. اکنون ممکن است این سوال برای خوانندگان مطرح شود که به چه روشی احضاریه طلاق برای زوجین ارسال خواهد شد؟ به معنای دیگر، متقاضیان طلاق برای اطمینان از دادخواست طلاقی که داده اند، و اینکه این احضاریه به دست شخص مقابل رسیده باشد، می پرسند که همسرشان به چه شکلی می تواند احضاریه طلاق را دریافت کند؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که در گذشته کلیه ابلاغیه های دادگاه از جمله دادخواست طلاق، به شکل فیزیکی ارسال می شد. بنابراین متقاضی و یا شاکی زمانی که شکایت یا دادخواستی را عنوان می کرد، وظیفه داشت تا نشانی شخص مقابل را نیز در دادخواست ذکر نماید تا به این روش برای او ارسال شود .

روش های اطلاع رسانی احضاریه طلاق

در حال حاضر، شیوه اطلاع رسانی متفاوت از گذشته است. به طوریکه سامانه ای با نام بوسیله در نظر گرفته شده است تا علاوه بر ارسال الکترونیکی ابلاغیه های دادگستری، همچون احضاریه ها و ها، هر یک از طرفین دعوا یعنی از خواهان و یا خوانده بوسیله آن بتوانند کلیه مراحل روند کار پرونده را بوسیله این سامانه دنبال نمایند. بنابراین می بایست گفت به طور معمول احضاریه طلاق از جانب هر یک از زوجین، به وسیله سامانه ثنا برای شخص مقابل ارسال خواهد شد. به طوریکه، نخست پیامکی به تلفن همراه این شخص ارسال شده و به اطلاع وی رسانده می شود که به سامانه ابلاغ ثنا مراجعه کند. در مرحله بعد یعنی ثبت نام در سامانه ثنا و احراز هویت در این سامانه، شخص مقابل می تواند با مراجعه به سامانه احضاریه مورد نظر را از بخش ابلاغیه ها مشاهده نماید .

پس از دریافت احضاریه طلاق چه اقداماتی لازم است؟

همانطور که اشاره شد هدف از ارسال احضاریه طلاق، نوعی آگهی بخشی و اعلام به شخصی است که می بایست به منظور رسیدگی به جریان دعوای طلاق در جلسه دادگاه حضور یابد. بنابراین می بایست در صورت ارائه توضیحات و پاسخ به پرسش های احتمالی قاضی در مورد پرونده در جلسه دادرسی شرکت نماید . در برخی موارد ممکن است آقایان در دعوای طلاق از جانب همسرشان، احضاریه طلاق دریافت کنند اما ندانند که پس از دریافت احضاریه طلاق می بایست چه کاری انجام دهند و چه اقداماتی مورد نیاز است. به همین دلیل در این بخش از مقاله به اقدامات مورد نیاز پس از دریافت احضاریه طلاق پرداخته ایم که به شرح زیر می باشد:

در مرحله اول بعد از دریافت پیامک احضاریه و اینکه احضاریه طلاق در حساب کاربری تان قرار گرفت، می بایست در اولین گام با مراجعه به سامانه ابلاغ ثنا متن احضاریه طلاق را در سامانه رویت نمایید . بنابراین به روشنی از دلایل کامل صدور احضاریه طلاق آگاه خواهید شد؛ برای مثال در مواردی حضور شهود و معرفی آنها الزامی است که در احضاریه طلاق مواردی از این دست به شما اطلاع داده می شود. علاوه براین مهلت و مدت زمان کافی برای حضور شما در دادگاه طلاق نیز در احضاریه طلاق آورده خواهد شد.

مورد حائز اهمیت اینکه پیشنهاد می شود پس از اینکه از جزییات احضاریه طلاق مطلع شدید، شخصا و یا با کمک مشاوره یک وکیل پایه یک دادگستری در دادگاه حاضر شوید. همچنین هنگام حضور در دادگاه بهتر است مدارک مورد نیاز در خصوص دعوای طلاق را به همراه داشته باشید . همانطور که در این مقاله اشاره شد احضاریه طلاق نوعی آگهی و اعلام از طرف شعبه رسیدگی کننده به دادخواست طلاق می باشد که به منظور اطلاع رسانی هریک از زوجین و حضور در دادگاه برای آنها ارسال می شود. بنابراین دادخواست توسط متقاضی طلاق به شعبه صالح رسیدگی کننده دادگاه ارسال شده و این شعبه، زمان رسیدگی به دعوای طلاق را مشخص می نماید.

گروه وکلای عدل ایرانیان با بهترین و مجرب ترین وکلای خانواده آماده است تا به کلیه پرسش های شما پیرامون تنظیم و ارسال احضاریه طلاق پاسخ داده و تا احقاق کامل حقوق شما هدر پاسخ به اینکه احضاریه طلاق چیست باید گفت دادگاه در جریان رسیدگی به دادخواست طلاق ، اقدام به ارسال احضاریه طلاق می نماید که اقدامات پس از دریافت احضاریه طلاق آن است که در ساعت و روز تعیین شده در آن مرجع حضور به هم رسانید . نحوه ارسال احضاریه طلاق الکترونیکی و مدت زمان ارسال احضاریه طلاق چیزی حدودا یک ماه الی 3 ماه بسته به شهر و دادگاه های مختلف در نوسان است .

طلاق یا جدا شدن زن و شوهر از یکدیگر نیازمند طی تشریفات خاصی است که در قانون و رویه قضایی دادگاه ها برای این موضوع در نظر گرفته شده است . به منظور طلاق ، ابتدا هر یک از زوجین که خواهان جدا شدن و طلاق گرفتن است به دادگاه دادخواست رسیدگی می دهد و دادگاه پس از ملاحظه دادخواست طلاق و رسیدگی به دعوای طلاق ، حکم نهایی در خصوص این دعوا را صادر می کند . البته دادگاه برای رسیدگی به دعوای طلاق ، طرف مقابل را نیز به فرایند دادرسی دعوت می نماید تا خودش یا وکیلش در جریان دادرسی دادگاه قرار بگیرند و در صورت لزوم ، از خود دفاع نمایند که این موضوع ، از طریق ارسال احضاریه طلاق انجام می شود . اما اکثر مخاطبان این سوال را مطرح می کنند که مدت ارسال احضاریه طلاق چقدر است و نحوه ارسال احضاریه طلاق چگونه است و پس از دریافت احضاریه طلاق چه اقداماتی باید انجام شود ؟

برای پاسخ دادن به این سوالات ، در ادامه این مقاله به بررسی این موضوعات می پردازیم که احضاریه طلاق چیست ، چه مدت طول می کشد تا احضاریه طلاق بیاید ، چگونه احضاریه طلاق برای همسرم فرستاده می شود و اقدامات پس از دریافت احضاریه طلاق از دادگاه کدامند . طلاق انواع و اقسام مختلفی دارد و در حال حاضر ، علاوه بر طلاق توافقی که با تفاهم کامل هر دوی زوجین و تنظیم توافقنامه طلاق توافقی و ارائه آن به دادگاه امکان پذیر است ، هر یک از زن و مرد می توانند برای انجام مراحل طلاق در دادگاه اقامه دعوا نمایند و دادگاه صالح به رسیدگی به دعوای طلاق ، دادگاه خانواده می باشد که این دادخواست را مورد رسیدگی قرار داده و حکم طلاق یا صادر می کند .

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا