سیلی سرخِ سیل بر سیمای لرستان

سلام آنلاین/ لرستان لرستان و مردم لرستان خاطره خوبی از سیل بهاری ندارند.

/ گزارش / سیلی سرخ بر صورت لرستان

سال هاست که نام سیل و خسارات آن امتداد یافته و شریک جدایی ناپذیر لرستان و کشیده شده است.

هنوز کسی فراموش نمی کند فروردین 98 وحشیانه و داغی که کشکان بر دل مردم لرستان زد و … فراموش نشود.

اکنون پس از گذشت چهار سال، سیلاب دوباره بهار را برای لرستان سوغات آورده و خساراتی بر جای گذاشته است.

لرستان یکی از استان های سیل خیز است به طوری که هر ساله خسارات زیادی به مناطقی مانند زمین، کشاورزی، ساختمان ها، روستاها، شهرها، شبکه های ارتباطی صنعتی و سایر بخش ها وارد می شود و باعث تلفات جانی نیز می شود. ، هم.

نکته اینجاست که اگرچه واضح و بدیهی است که لرستان در این سال ها قربانی سیل شده است، اما چرا اقدامات اساسی برای کاهش خسارات این پدیده حتی اگر به خاطر آن نباشد، صورت نگرفته است. و اقدامات همه جانبه استانداران ارشد استان در بارندگی های اخیر شاید تاسف بارتر از سیل سال 1397 باشد.

اسکان موقت 252 نفر در لرستان

محمد کدمی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در خصوص خسارات سیل اخیر در لرستان گفت: به 257 نفر امدادرسانی شده و 252 نفر به صورت موقت در استان اسکان داده شده اند.

وی گفت: پس از بارندگی شدید در لرستان، تیم های امدادی با اعلام وضعیت اضطراری، 257 نفر را نجات دادند و 10 منزل سیل زده را تخلیه کردند.

قدمی گفت: علاوه بر این به اهالی 10 روستای آسیب دیده و 66 خانوار این شهرستان نیز امداد رسانی شده است.

/ گزارش / سیلی سرخ بر صورت لرستان

این مقام مسئول با توجه به ساخت 85 چادر برای منازل روستاییان در معرض خطر گفت: 20 چادر احداث شده است که در روستای چمگز پلدختر 35 چادر در روستای کمندان ازنا و 30 چادر در شهرستان احداث شده است. از دربگنبد و چمگنجلی کوهدشت و اقدامات لازم برای نصب 280 چادر در دورود و الیگودرها نیز انجام شد.

قطعی برق ۲۶۷ روستای لرستان بر اثر بارندگی / خسارت ۶ میلیارد تومانی

مهران امیری مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان نیز از قطعی برق 267 روستای استان بر اثر بارندگی های اخیر خبر داد و گفت: بر اثر بارندگی شدید و وزش باد شدید برق 267 روستا با 1579 خانوار برق رسانی شده است.

وی گفت: با توجه به اخطار کمیته مدیریت بحران شرکت توانیر و برنامه ریزی انجام شده، ستاد عملیاتی 64 نفره و 192 نفر از کارکنان این شرکت منتظر بوده و با دریافت گزارش قطعی برق، سریعاً وارد عمل شدند.

امیری افزود: در این سیل حدود شش میلیارد تومان خسارت دیدیم که خسارت اصلی روی پایه های شبکه فشار متوسط ​​و ضعیف بود که برخی از آنها توسط آب شسته شده و یا بر اثر وزش باد فروریختند، فوراً باد کنید. ما داریم.

/ گزارش / سیلی سرخ بر صورت لرستان

این مسئول اضافه کرد: برخی از کلیدهای قطع کننده مدار معیوب بوده و مبدل علاوه بر مبدل شبکه که به فرمانداری گزارش دادیم آسیب دیده است.

مدیرعامل توزیع برق لرستان گفت: زیان عمده ما مربوط به سپیددشت، الیگودرز و پلدختر است.

خسارت 75 میلیاردی به زیرساخت های عشایری لرستان

هوشنگ نورمحمدی مدیرکل کمیته امور عشایر لرستان نیز در خصوص خسارات سیل اخیر بیان کرد: بر اثر بارش شدید باران و جاری شدن سیل در استان حدود 75 میلیارد تومان زیرساخت های عشایری و دام های استان متضرر شده است.

وی گفت: خسارات ناشی از جاده ها، شبکه پایدار آبرسانی و برخی حیوانات عشایر بوده است.

نورمحمدی گفت: 100 کیلومتر در الیگودرز، 60 کیلومتر در پلدختر و چندین کیلومتر از جاده های عشایری در شهرستان ها آسیب دیده و نیاز به بازسازی داشت.

مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: راه های عشایری با استفاده از ماشین آلات سنگین امور عشایری باز شد و هم اکنون تردد در آنها جریان دارد.

/ گزارش / سیلی سرخ بر صورت لرستان

وی افزود: تاکنون 100 دام تلف شده است اما به دلیل خالی بودن منطقه و بعضاً عدم دسترسی به اینترنت به تدریج اطلاعات به دست ما می رسد و ممکن است تلفات بیش از این تعداد باشد.

نورمحمدی افزود که در 15 ولسوالی به شبکه آبرسانی آسیب وارد شده اما اکنون آب به این مناطق وصل شده و مشکلی وجود ندارد.

مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: عشایر برای تامین برق خود از پنل های خورشیدی استفاده می کنند و از این بابت مشکلی ندارند.

بیش از 30 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت ها و تاسیسات ماهیان وارد شد

کیارش بیرانوند، مدیرکل شیلات لرستان نیز در گفت و گو با سلام آنلاین، از آسیب دیدن استخرهای پرورش ماهی استان در جریان سیل بر اثر رانش گل و لای خبر داد.

وی گفت: به همین ترتیب در بحث سازه های آسیب دیده آسیب جدی به سدها و شبکه های آنها وارد نکردیم.

این مقام مسئول افزود: برآورد ما دقیق نیست، اما برآورد ما این است که بیش از 30 میلیارد تن خسارت به زیرساخت ها و تاسیسات اداره شیلات استان وارد شده است.

/ گزارش / سیلی سرخ بر صورت لرستان

بیرانوند گفت: در حال جمع آوری خسارت هستیم و هنوز به نتیجه نرسیده ایم.

موتور بحران لرستان نیاز به تعمیرات اساسی دارد

احمدرضا دالوند، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، در خصوص سیل اخیر در لرستان به سلام آنلاین گفت: هواشناسی یک هفته پیش به ما اعلام کرد که سامانه در حال آمدن است و اولین کاری که انجام می دهیم «ایجاد بحران استانی، ستاد مدیریت» است. و ما با جدیت وارد شده ایم.»

وی گفت: با تشکیل ستاد مدیریت بحران استان خود وارد مسائل عملیاتی شدیم و ادامه داد: ابتدا در برخی شهرستان ها حضور داریم که پیش بینی کرده ایم بارندگی ها و خسارت ها افزایش چشمگیری داشته باشد و اقدامات اجرایی بیشتر شود. اقدام کنید. به عنوان مثال در پلدختر در کنار رودخانه کشکان تمام پمپ ها، موتورها و موتورخانه ها جمع آوری شده و اگر این امکان وجود نداشت همه آسیب می بینند، خسارت برای سیستم است، فرقی نمی کند که بگوییم خسارت خسارت است. سیستم.

دالوند گفت: یکی از مشکلات ما این است که قاچاقچیانی هستند که در شرف ورود به استان هستند و تعدادی از آنها به ویژه از همدان وارد شده اند، هماهنگ کرده ایم.مدیرکل امور عشایری همدان به همراه مدیرکل. از امور عشایری لرستان، کل طایفه را به جاده کشاند.امنیت.

ما باید دستورالعمل های جامع مدیریت بحران را تدوین کنیم

معاون استاندار با توجه به اینکه شهر لرستان سال هاست با سیل مواجه بوده و خسارات زیادی به بار آورده و چه اقدامات پیشگیرانه ای انجام شده است، گفت: باید سیاست مدیریت بحران را تدوین کنیم، یعنی حتی یک الگویی برای مقامات ذیربط ملی شدن و اطلاع رسانی در سطح ملی.

وی افزود: باید چک لیست هایی در زمینه های دیگر مانند راه، روستا، کمون، کشاورزی که بسیار مهم است تهیه کنیم و نقاط و آسیب های مهم را شناسایی کنیم تا بتوانیم در مواقع بحران کنترل کنیم.

/ گزارش / سیلی سرخ بر صورت لرستان

دالوند گفت: متأسفانه سال هاست ماشین های بحران تعمیر نمی شوند و نیاز به تعمیر اساسی دارند و برای به روز رسانی این ماشین ها به وام کلانی نیاز داریم تا به استان هایی که در آن مستقر هستند برسند.

وی گفت: برخی جاها بولدوزر داریم اما پول تعمیر آن را نداریم، برخی جاها زنجیر دارند که باید فوراً آن ها را تعمیر کنیم اما متاسفانه باید تعمیر شود. مرکزی برای کمک به ما در تامین مالی و تعمیر این ماشین‌ها.

وی افزود: با رهنمودهای جامع مدیریت بحران، چک لیست و رسیدگی به موارد درگیری ها و بحران ها به صورت عملیاتی می توانند در مقابله با سیلاب موثر باشند.

معاون امور عمرانی استانداری لرستان خواستار تامین اعتبار ماده 17 شد و هشدار داد: در خصوص حاشیه رودخانه هایی مانند پلدختر اگر بتوانیم آن را خاتمه دهیم از تنش ها و نگرانی های ما در بحث کاسته می شود، خانواده و منزل واقع شده است. در ساحل رودخانه. موضوع بعدی تامین مالی برای خرید خانه های روی رودخانه است، ما یک سری خانه روی رودخانه استان داریم اما اعتباری برای دریافت و رهاسازی نداریم که خیالمان راحت شود. .

دالوند گفت: در شهرها و روستاهای لرستان نیز لایروبی رودخانه داریم که هر ساله انجام می شود.

میزان دقیق خسارت سیل هنوز مشخص نیست.

مهدی پازوکی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان در خصوص خسارات ناشی از سیل اخیر به سلام آنلاین گفت: بیشترین خسارت ما در سیل اخیر مربوط به کشاورزی، راه، صیادی و … است.

وی گفت: ما در حوزه مسکن هم خسارت داریم، اما نه آنقدر که فکر می کردیم، خسارتی نداشتیم و بیشتر خسارت ها ناشی از سیل بوده است.

آقای پازوکی گفت که برای کاهش میزان خسارات ناشی از سیل و بلایای طبیعی باید از هماهنگی بیشتر بین دستگاه ها و تمام ظرفیت دستگاه های اجرایی استان استفاده شود. از استان تقسیم شود.

وی گفت: «پروژه نیمه نهایی ما به دلیل سیل 2018 باید تکمیل شود.» کارهای دیگری که باید انجام دهیم.

/ گزارش / سیلی سرخ بر صورت لرستان

وی با تاکید بر اینکه باید به موقع به صندوق سیلاب اطلاع دهند، افزود: در صورتی که تجهیزات کارکرد خود را انجام دهند و بین آنها و ظرفیت تجهیزات مورد استفاده مصالحه وجود داشته باشد.

پازوکی گفت: زیرساخت هایی که در سال 2018 تخریب شده است نیاز به بازسازی دارد زیرا برخی از آنها موقتی هستند، اکنون یک سری پل داریم که به طور موقت در حال ساخت هستند و باید اصولاً تعمیر شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان افزود: اگر دیوار ساحلی ساخته شود اگر چنین اتفاقی بیفتد دیگر نگران پلدختر نیستیم.

وی میزان خسارت ناشی از سیل سال 2018 در فروردین و اسفند را نزدیک به 15 میلیارد تن اعلام کرد.

بررسی سوابق تاریخی لرستان ما را به یاد خشکسالی، سیل و تغییرات شدید اقلیم می اندازد و توجه به شرایط و موقعیت جغرافیایی استان قطعاً تا زمانی که منابع طبیعی مورد سوء استفاده قرار گیرد و از بلایای طبیعی مصون بماند در آینده رخ خواهد داد. اگر تجهیز و تضمین نکنیم باید منتظر چنین فاجعه تلخی باشیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا