اجتماعی

«سیزده‌بدر» در سایر کشورها – سلام آنلاین

امروز سیزدهم نوروز و فروردین 1402 و «سیزده بدر» است.

به گزارش سلام آنلاین، سنت ما ایرانی ها بعد از دوازدهمین روز از اولین ماه سال نو در فروردین ماه است و با فرا رسیدن سیزدهمین روز، غذاهای مخصوص تهیه می کنیم، سبدها و وسایل بازی در طبیعت را آماده می کنیم. ما با خانواده و دوستانمان هماهنگی های لازم را انجام می دهیم تا یک روز شاد و فراموش نشدنی را برای خود و شرکایمان رقم بزنیم.

سیزده بدر، همانطور که در قرون اخیر تعریف شده است، سنت دیرینه ای است که به اصطلاح سیزدهمین ناهیسی را از زندگی خود حذف کنیم و جای آن را با خنده و شادی با خوش شانسی و اقبال پر کنیم.

در تقویم رسمی ایران این روز به عنوان روز طبیعی نیز نامگذاری شده است.

جشن بدر جشنی است که از سالیان دور در میان مردم ایران یک سنت بوده است.

اما کشورهای متاثر از فرهنگ ایرانی مانند آذربایجان، افغانستان و تاجیکستان نیز این روز را جشن می گیرند.

درباره جشن سیزده بدر داستان ها و تعابیر مختلفی وجود دارد.

برخی از کشورهای همسایه ایران و آسیای مرکزی این جشن را به شکل های مختلف جشن می گیرند. در زیر به برخی از نکات مربوط به برگزاری این جشن در میان اقوام مختلف می پردازیم.

مردم تاجیک سیزدهمین جشن بدر را جشن می گیرند. بیش از دو دهه است که مردم فارسی زبان تاجیک وقف مراسم نیاکان خود از جمله نوروز باستانی بوده اند.

امروز تاجیکستان در کنار ایرانیان و دیگر فارسی زبانان، نوروز را به عنوان یک جشن ملی جشن می گیرند و آن را به طرق مختلف از جمله کشیدن سیگار و پاشیدن آب بر روی یکدیگر جشن می گیرند.روز سیزده بدر.

مردم افغانستان نیز سیزده بدر را جشن می گیرند. افغان ها به ویژه در کابل، هرات و مزارشریف در سیزدهم نوروز خانه های خود را ترک کرده و به طبیعت پناه بردند. آنها بر این باورند که با این کار چیزهای بد را در طبیعت رها می کنند و سال خود را با خوبی و خوشی آغاز می کنند. امروزه زنان آشپزی می کنند و قصه می گویند.

در جمهوری آذربایجان آداب و رسوم و آداب و رسوم زیادی مشابه ایرانیان دارند. در جمهوری آذربایجان مردم نوروز را مانند ایرانی ها جشن می گیرند، اما جالب است بدانید که جشنی به نام سیزده بدر ندارند. اما به دلیل حضور ایرانیان در کشور و حضور مردمی از آذربایجان در ایران، سال هاست که این سنت در بین این اقوام برقرار و رواج یافته است.

اما به نظر می رسد فراتر از اینها، مراسم دیگری در نقاط دیگر جهان پیرامون روز طبیعت ایران برگزار می شود. به عنوان مثال، در 12 آوریل یا 1 آوریل، برخی از کشورها نیز مقاماتی دارند که به آن “روز اول آوریل” می گویند و این روز را به عنوان روز ویژه دروغ یا شوخی جشن می گیرند. آغاز فروردین مصادف است با روز اول فروردین، روز قبل از سیزدهمین روز نوروز. البته کمدی سیزدهم هم نام جشنواره ای شبیه به اردیبهشت است.

در هند جشنی به نام “هولی” در 31 مارس (11 آوریل) برگزار می شود. در این جشن مردم خود را با رنگ های مختلف رنگ آمیزی می کنند و جشن می گیرند و آواز می خوانند. هندی ها بر این باورند که این جشنواره واقعاً پلی است بین خیر و شر و منجر به اتحاد مجدد می شود. در طول هولی، مردم با آرزوی برآورده کردن خواسته های خود برای یکدیگر هدایایی می فرستند.

در مقدونیه، 1 یا 12 آوریل با آداب و رسوم خاصی جشن گرفته می شود. امروزه در این کشور کودکان و بزرگسالان به عنوان نماد لباس می پوشند و به جای شخصیت های این لباس ها ماسک می پوشند. در مدارس این کشور نیز مراسم نقاب‌گیری بهترین‌ها برگزار می‌شود و در نقاط پایین شهر نیز جشن و شادی برگزار می‌شود.

اما در فرانسه یک نام خاص برای امروز انتخاب شد. این کشور اولین روز آوریل را آوریل نامگذاری کرد. امروز دانش‌آموزان بدون اینکه کسی متوجه شود تصویری از یک ماهی می‌کشند و پشت آن می‌چسبند.

در پرتغال نیز رسم بر این است که در آن روز مردم آرد می پاشند و برای هم جوک می گویند.

در سوئد امروز پر از شوخی است، بنابراین توده ها نیز در این داستان شرکت می کنند.

روس ها نیز 12 یا 1 آوریل را با شوخی در میان اعضای خانواده و دوستان جشن می گیرند، اما شوخی در محل کار ساخته نمی شود. رسانه های بزرگ روسیه نیز با انتشار مطالب طنز به این سنت پیوسته اند. نمایش های طنز نیز در شب اول فروردین در سالن های نمایش و اماکن عمومی کشور اجرا می شود.

به گزارش سلام آنلاین، به نقل از سایت «گاردین لیبرتی صدای»، اولین روز ماه آوریل، یک روز قبل از سیزدهم بدر، در بسیاری از کشورهای دیگر به شکل های مختلف جشن گرفته می شود. امروز یک روز شاد و شاد است که در آن به هیچ چیز، حداقل برای یک روز رسیدگی نمی شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا