سران سه‌قوه در اینستاگرام چکار می‌کنند؟

سران سه‌قوه در اینستاگرام چکار می‌کنند؟

بیش از صد روز از فیلتر شدن اینستاگرام در ایران می گذرد. در این شرایط خیلی ها با خرج کردن و خرید فیلتر از فیلتر عبور می کنند و عده ای هم هدیه استفاده از شبکه های اجتماعی را به دوستان خود هدیه می دهند اما حالا متعجب هستند که نمایندگان مجلس و رهبران چه می کنند هر چیزی در شبکه های اجتماعی.

سلام آنلاین پلاس: دریافت علامت آبی رئیس جمهور از اینستاگرام در حال حاضر خبر داغی است. در فضای مجازی این سوال مطرح است که چرا رئیس دولت در این شرایط که با فیلترینگ شدید مواجه است باید از اینستاگرام سیگنال آبی بگیرد؟

اکثر نمایندگان مجلس و مسئولان نظام در شبکه های اجتماعی حضور فعال دارند. از توییتر، همیشه فیلتر کنید تا اینستاگرام که تاریخچه فیلتر شده ای دارد و بارها آزادانه استفاده می شود. البته به نظر می رسد حتی برخی از مسئولان برای ورود به شبکه های اجتماعی با مشکل فیلترینگ مواجه هستند. یکی از نمایندگان در خصوص وضعیت دسترسی به شبکه های اجتماعی گفت: نمایندگان در حال حاضر بدون فیلترهای مشابه خبرنگاران به شبکه های اجتماعی دسترسی دارند، اما این دسترسی محدود به شبکه های اجتماعی است و البته نه همه نمایندگان، از آن استفاده کردند. وی در پاسخ به سؤالاتی درباره نحوه حضور وی در توییتر و سایر رسانه‌های اجتماعی قبل از اختلال اخیر، گفت: از همان ابتدای مجلس تا کنون با مشکلات فیلتر توییتر نیز مواجه بودیم و مانند بقیه از فیلترهای رایگان موجود برای ماندن در توییتر.”

اما به نظر می رسد شرایط برای رئیس ستاد کمی متفاوت است و روز به روز رویکرد دیگری در پیش می گیرند. اگرچه تقریباً همه این قانون نانوشته را می دانند که در این سطح از مسئولیت هیچ فعالیت مستقیمی در شبکه های اجتماعی وجود ندارد و این مدیر است که مسئولیت نگهداری و تولید محتوای مقامات را بر عهده دارد. اما اقدامات سران سه ابرقدرت در 100 روز گذشته در اینستاگرام چیست؟

سید ابراهیم رئیسی و تیک آبی پرحاشیه

علامت تیک آبی به معنای اصالت صفحه در اینستاگرام است و دریافت آن یک رویه شخصی است. احتمالاً صفحات زیادی در اینستاگرام برای افراد مشهور ایجاد شده است و در حال حاضر نمی توانید صفحه واقعی را پیدا کنید. علامت تیک آبی به شما کمک می کند به یک صفحه و دقت آن اعتماد کنید. دولت همچنین این موضوع را یک محرک کلیدی برای گرفتن علامت چک آبی می‌داند، زیرا آنها معتقدند علامت آبی می‌تواند از انتشار صفحات جعلی جلوگیری کند و بینندگان فریب صفحات فرعی دیگر را نخورند.

اکنون پرطرفدارترین خبر این است که صفحه سید ابراهیم رئیسی با بیش از 2 میلیون و 800 هزار دنبال کننده بالاخره این نشان آبی را دریافت کرده است. قرار است صبح امروز این صفحه پایگاه اطلاع رسانی دولت در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره تیک آبی رئیس جمهور باشد. وی گفت: در خصوص صفحات رئیس جمهور مفروض در شبکه های اجتماعی خارجی و فرض محتویات تحریف شده، از چند ماه پیش اقداماتی برای شناسایی کاربران واقعی انجام شد. اخیرا یکی از شبکه ها بر این ترتیب تاثیر گذاشته است. تصویری که این صفحه از طریق ایمیل به اینستاگرام ارسال کرده است، مدیر صفحه را نشان می دهد که در ماه جولای درخواست علامت آبی کرده است و این درخواست در روزی که رئیس پس از وقفه در اینستاگرام در صفحه غیرفعال بوده پاسخ داده شده است و در حال حاضر این درخواست پاسخ داده شده است. در تعطیلات نیم روزه است تا ببینیم آیا مشکل اینستاگرام در چند روز آینده حل خواهد شد یا این صفحات بلااستفاده می مانند.

غلامحسین محسنیگی و 200 هزار صفحه

غلامحسین محسنی اجیعی هم اکنون رئیس دادگستری و از اعضای سازمان سنجش چابکی سیستم است. صفحه اینستاگرام آجایی که در حال حاضر ۲۴۳ هزار فالوور دارد، تا به امروز با نوساناتی همراه بوده است. آژه ای در مرداد 1400 حضور خود را در اینستاگرام اعلام کرد، اما حساب رئیس دادگستری در اینستاگرام تقریباً یک روز پس از راه اندازی غیرقابل استفاده شد. او در اولین پست خود کلیپی درباره عدالت منتشر کرد و از مردم خواست با او ارتباط برقرار کنند.

در پی قطع شدن حساب کاربری آجای، مرکز رسانه‌ای دادگاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «این صفحه برای تبدیل شدن به امکانی برای ارتباط مستقیم با بزرگان و فعالیت‌های فضای مجازی راه‌اندازی شده و با استقبال گسترده کاربران مواجه شده است. دلایلی که نشان نمی دهد “اینستاگرام دور است”.

اما چند روز بعد، مرکز رسانه های قوه قضائیه اعلام کرد که “صفحه اینستاگرام رئیس جمهور مجددا فعال شده و شناسه کاربری رئیس جمهور در سایر شبکه های اجتماعی به زودی راه اندازی خواهد شد. به زودی.”

مرکز رسانه های قضایی همچنین از ادامه حضور آژه ای در شبکه های اجتماعی و ارتباط دو سویه حجت الاسلام محسنی آژه ای با مخاطبان و فعالان اینترنتی خبر داد و اعلام کرد که قصد دارد صفحه دیگری از رئیس کل دادگستری را در این تریبون راه اندازی کند. متفاوت و مخاطب را معرفی کنید.

اما صفحه اینستاگرام Aegean در 100 روز گذشته چگونه کار کرده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که آخرین پست اینستاگرامی صفحه منتسب به غلامحسین محسنی اژه ای در 28 شهریور 1391 مطابق با 28 شهریور 1401 بوده است و می توان گفت در هنگام قطع دسترسی به اینستاگرام، مدیر صفحه رئیس دادگستری نیز فعال است، نه در این صفحه.

محمدباقر قالیباف و صفحه معلق!

رئیس مجلس از آن دسته افرادی است که توجه زیادی به شبکه های اجتماعی دارد. محمد باقر قالیباف تا چندی پیش در صفحه ای به نام مبغالیباف فعالیت می کرد و مشغول پست های اینستاگرامی بود. وی طبق معمول تصاویری از دیدار خود را منتشر کرد و در جدیدترین پست اینستاگرامی خود بخشی از بیانیه خود را در افتتاحیه نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام و در پستی منتشر کرد.بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود در مجلس با عنوان «اصلاح اعتراضی» که منجر به تغییر تصمیم می شود منتشر شد.

صفحه قالیباف بر خلاف سایر لیدرها برای مدتی دارای تیک آبی است و گفته می شود اینستاگرام آن را تایید کرده است اما با وجود این تایید همچنان از هک اینستاگرام در امان نیست اوایل آبان ماه امسال توسط اینستاگرام به حالت تعلیق درآمد. این صفحه در حال حاضر برنگشته است و فعالیت گوینده محدود به صفحات توییتر و تلگرام است.

دکمه بازگشت به بالا