اجتماعی

نوجوانان از چه سنی می توانند صفحه «اینستاگرام» مستقل داشته باشد؟

یکی از اعضای گروه تخصصی کودک و نوجوان انجمن ازدواج و خانواده کشور با بیان اینکه حداقل سن برای نصب اینستاگرام از سوی سازندگان این برنامه 13 سال به طور همزمان اعلام شده است، گفت: با توجه به اینکه فرهنگ مردم جامعه و کشورمان، بهتر است خانواده ها اجازه نصب این اپلیکیشن را به نوجوانان خود ندهند و قبل از 15 سالگی صفحه اینستاگرام مستقل داشته باشند.

دکتر آسیه اناری در گفت وگو با سلام آنلاین. وی با تاکید بر اینکه به طور کلی باید سن خاصی برای استفاده کودکان و نوجوانان از شبکه های اجتماعی تعیین کرد، گفت: حداقل سن برای نصب «اینستاگرام» از سوی سازندگان برنامه ۱۳ سال اعلام شد، اما سن برای استفاده از این برنامه از فرهنگی به فرهنگی دیگر می تواند متفاوت باشد زیرا انواع مشکلاتی که کودکان و نوجوانان در جامعه با آن مواجه هستند متفاوت است.

به گفته یکی از اعضای کمیته تخصصی روانپزشکی کودک و نوجوان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، خانواده های ایرانی بهتر است تا قبل از 15 سالگی به نوجوانان اجازه نصب «اینستاگرام» و داشتن صفحه مستقل در اینستاگرام را ندهند. و از سن 13 تا 15 سالگی باید نوجوانان تحت نظر باشند. والدین به جای داشتن صفحه مستقل از صفحه اینستاگرام والدین خود استفاده کنند.

وی معتقد است داشتن صفحه اینستاگرام برای نوجوانان زیر 13 سال خطرناک است، بنابراین لازم است والدین مخالفت خود را با نصب و استفاده از کودکان و نوجوانان قبل از 13 سالگی توجیه کنند.

این روانشناس کودک و نوجوان توضیح می دهد که چگونه والدین تصمیم گرفته اند تا قبل از 13 سالگی مخالفت خود را با نصب و استفاده از «اینستاگرام» توسط نوجوانان اعلام کنند. از جمله دلایلی که نوجوانان برای نصب این نرم افزار استفاده کردند، استدلال هایی وجود داشت: “والدین دوستانم به آنها اجازه نصب این نرم افزار را دادند و چرا من نمی توانم این نرم افزار را نصب کنم؟” . والدین اغلب توسط نوجوانان با والدین دوستان نوجوان مقایسه می شوند. اما والدین باید به نوجوانان خود اطمینان دهند که «این قانون خانه و خانواده ماست» و از آنجایی که هر خانواده قوانین خاص خود را دارد، ما نیز باید قوانین خانواده خود را رعایت کنیم.

عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان بالینی کودکان و نوجوانان همچنین خاطرنشان کرد: والدین نباید در این مورد با نوجوانان بحث کنند و «کاملاً» باید به صراحت اعلام کنند که این قانون خانواده ماست و حتی قانون است. بر خلاف سایر خانواده ها باید دنبال شود

اناری خاطرنشان کرد: والدین باید به نوجوانان توضیح دهند که فقط محیط خانه و چیدمان اثاثیه و حتی نوع غذا و فرهنگ خانواده ما با خانواده، دوستان نوجوان، قوانین خانه ما و خانواده ممکن است اشتباه باشد. از دوستانش پس باید قوانین خانواده را رعایت کنیم. والدین به هیچ وجه نباید به نوجوانان پاسخ های مبهمی مانند «به نظر من راه اندازی اینستاگرام برای شما درست نیست» بدهند. پاسخ های والدین باید واضح و مشخص باشد.

وی همچنین با اشاره به “ربوده شدن” نوجوانان از مادر و پدرشان برای گرفتن رضایت والدین برای راه اندازی اینستاگرام افزود: گاهی نوجوانان جملاتی مانند “دوستت ندارم” را می گویند چرا مرا به دنیا آوردی. ؟ “” مادر بدی هستید یا پدر” و… برای نصب اینستاگرام سعی می‌کنند رضایت والدین را بگیرند، اما والدین نباید گرفتار” دام” و تهدید روانی این نوجوانان شوند. نوجوانان سعی می کنند با گفتن این کلمات به خواسته خود برسند، اما والدین باید پای حرف خود بایستند و بگویند که این قانون خانواده ماست و هر قانون خانواده متفاوت است.

اعضای گروه تخصصی کودک و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده این کشور در مورد نحوه برخورد والدین با کودکان و نوجوانان زیر 13 سال و در عین حال راه اندازی اینستاگرام و داشتن صفحه طولانی مدت صحبت کردند مستقل در این برنامه: کودکان و نوجوانان زیر 13 سال نباید اجازه نصب و استفاده از اینستاگرام را داشته باشند زیرا این برنامه برای کودکان زیر 13 سال خطرناک است، اما والدین نباید به کودکان و نوجوانان زیر 13 سال اجازه ورود به سیستم را بدهند. این برنامه را نصب کنید و از آن برای برقراری ارتباط فعال با کودکان و نوجوانان استفاده کنید. به او بگویید از این به بعد اجازه استفاده از این برنامه را ندارد مگر اینکه صفحه اینستاگرام خود را به تلفن والدینش منتقل کند و تحت کنترل آنها استفاده کند. والدین باید از فرزندان خود بخواهند صفحه نمایش خود را خاموش کنند یا آنها را به تلفن همراه والدین خود منتقل کنند و از برنامه تحت کنترل خود استفاده کنند. برای این نظارت می توان از دستگاه های نظارتی استفاده کرد تا کودکان و نوجوانان نتوانند بیش از یک ساعت مشخص در روز در برنامه حضور داشته باشند.

اناری در پایان سخنان خود بر اهمیت نقش والدین به عنوان الگو برای فرزندان تاکید کرد. والدین باید ابتدا سبک زندگی و دیدگاه خود را نسبت به زندگی اصلاح کنند و سپس به فکر تغییر رفتار فرزند خود باشند. نحوه و مدت استفاده والدین از اینترنت بسیار مهم است. اگر والدین می خواهند فرزندانشان از اینترنت و شبکه های اجتماعی به درستی استفاده کنند، ابتدا باید رفتار خود را تنظیم کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا