اجتماعی

رگ های خشک گلستان تشنه تدبیر/ رنج مردم از بی آبی در ۷ کیلومتری قلب گلستان

سلام آنلاین/ گلستان در حالی که کم آبی تحمل مردم گلستان را پوشانده است، متاسفانه اقدامات مسئولان برای برون رفت از بحران دوا نمی شود و به نظر می رسد مردم باید تابستان گرم امسال را سپری کنند تا سریعا منتظر بمانند. اقدام افسر با کم آبی

اگرچه سال هاست که مردم گلستان از بی آبی گلایه دارند، اما به نظر می رسد کلمه بی آبی زیر لایه سبز گالری های ایران و در ادبیات رسمی معنایی ندارد، شاید به همین دلیل است، باید اقدامات اساسی انجام شود. برای از بین بردن این دشواری در نظر گرفته نمی شود.

متأسفانه در حالی که کم آبی تحمل گلستانی ها را تحت الشعاع قرار داد و تابستان های گرم برای مردم ماندگار و به طور شگفت انگیزی طولانی شد، طرح های بسیاری از سازگاری با خشکسالی تا انتقال آب از خزر به گرگان و تبدیل آب شور بر روی کاغذ نیز انجام شد. حال باید دید که آیا حتی ساخت سد دمیرداماد با چالش های فراوان از تامین مالی گرفته تا تملک زمین یک امر اضطراری است یا خیر.

کمتر کسی فکر می‌کند کمتر از هفت کیلومتری مرکز گلستان مردمی هستند که پس از سال‌ها عمر به برکت انقلاب اسلامی از آب سالم بهره‌مند نیستند و در تابستان آب مورد نیازشان از کشاورزی است. و اگر مسئولان به جای پنهان شدن و درک بیشتر مصیبت مردم، این حقایق را ببینند، شبانه روز برای حل این بحران تلاش می کنند.

متأسفانه با وجود شرایط سخت آب در گلستان، برخی از مدیران با سخاوت به آسمان نگاه کرده اند و امیدوارند با کاهش بحران خشکسالی وضعیت بهتر شود، برخیز.

برنامه حفر 45 حلقه چاه در گلستان

مدیرعامل گلستان گفت: با توجه به مشکلاتی که در حوزه آب وجود دارد، همه متحد هستند و شهردار گلستان هر هفته و در جلساتی با حضور تجهیزات، مسائل آب را رصد و رصد می کند. رویدادهای مربوطه برای حفاظت و بهبود شرایط موجود برگزار می شود.

بهزاد هرمزی افزود: در حوزه تنش آبی گلستان با پایش هایی که انجام می شود، علاوه بر پروژه های آبرسانی برای شهر، می توانیم برای تنش آبی به ویژه در گرگان نیز اعتباری اختصاص دهیم. همچنین اقدام اضطراری و اضطراری حفاری چاه در دستور کار قرار گرفته و دو حلقه چاه وارد مدار شده و مراحل انتخاب سه پیمانکار دیگر حفاری چاه در حال انجام است.

وی افزود: یکی دیگر از فعالیت های ما در گرگان تقویت منطقه جنوب است و می توانیم با تغییر مسیر پمپاژ و اصلاح شبکه توزیع، میزان آب به گلشهر (مرکز توزیع آب در گرگان) را دو برابر کنیم. شرایط عالی در بالاترین شرایط استفاده.

مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان از برنامه ریزی برای حفر 45 حلقه چاه در استان گلستان خبر داد و گفت: برای 25 حلقه چاه هم اکنون مناقصه انجام شده است. همچنین هشت حلقه چاه به بهره برداری رسیده و عملیات اجرایی باقی مانده در دهه فجر آغاز شده و در مجموع 167 کیلومتر شبکه توزیع، 231 کیلومتر خط انتقال و 43 مخزن به ظرفیت 20 هزار مترمکعب در دست ساخت است. و 351 ایستگاه پمپاژ در سال جریان در حال رسیدن به مدار بهره برداری است که همه اینها اقدامی برای بهبود وضعیت آب نسبت به سال گذشته است.

هرمزی با بیان اینکه اگر برداشت غیرمجاز آب در کشاورزی وجود نداشت مشکل آب نداشتیم، خاطرنشان کرد: حدود 88 درصد آب در کشاورزی مصرف می شود. آب آشامیدنی و چاه های باقی مانده در کشاورزی استفاده می شود.

وی نیاز آبی گرگان را در سال 1415 یک هزار و 910 لیتر در ثانیه دانست و خاطرنشان کرد: در شرایط خوب حدود 1350 لیتر در ثانیه می توان از چاه های گرگان استحصال کرد در حالی که در شرایط فعلی نیاز آبی گرگان یک هزار و 750 لیتر در ثانیه است و در حال حاضر آب مورد نیاز است. مشکل گلستان باید در کشاورزی حل شود و با چاه های غیرمجاز و برداشت بی رویه آب های زیرزمینی برخورد شود.

وی گفت: شرکت های مهندسی آب و فاضلاب کشور از ما خواسته اند تا وضعیت آب را بهبود بخشیم و در شش شهر گلستان پروژه های آبرسانی را اجرا کنیم. دیگری در بندر. -ترکمن. و گمیشان با تجهیز سه حلقه چاه و حفر دو حلقه چاه جدید در گرگان، تکمیل خط انتقال اصلی گرمابدشت به گرگان و احداث مخزن 20 هزار مترمکعبی نیز در دستور کار قرار دارد و همچنین برنامه های دیگر برای اصلاح آب در دستور کار قرار دارد. وضعیت در آزادشهر کلاله و رامیان محسوب می شود.

سید محسن حسینی آخرین وضعیت آب شیرین کن را تشریح کرد و توضیح داد: در سفر معاون وزیر نیرو به گلستان به نمایندگی از وزیر، بحث مصرف نمک و آب و آب شیرین کن در دستور کار ما قرار گرفت، مقرر شد تا بررسی های لازم در این بخش، مطالعه در 6 بند انجام شد و کمیته فنی نتایج مطالعه را تایید کرد و اقدامات برای انتخاب سرمایه گذاران به موقع اجرا خواهد شد.

اعلام فراخوان برای جذب سرمایه گذاران دریایی در ماه مارس

وی افزود: مشکل دیگر حذف آب دریا است. پس از پیگیری های طولانی در تابستان امسال توانستیم مجوز جداسازی آب از دریا را بگیریم و مطالعه ای نیز در این خصوص انجام شد و در 22 بهمن ماه به معاونت وزیر نیرو ارسال شد و اکنون در حال حاضر در کمیته فنی در حال مطالعه است و به نظر می رسد نتایج بررسی تا پایان بهمن ماه و در اسفندماه فراخوان و مسائل مربوط به جذب سرمایه گذار اجرایی شود. .

به گفته کارشناسان؛ تکمیل سدهای نرماب و چهل چای به تامین آب سالم، صنعت و کشاورزی بیش از 550 هزار نفر در استان گلستان به ویژه در شهرهایی که دچار تنش آبی هستند کمک می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در خصوص وضعیت نهایی تکمیل سد نرماب گفت: بدنه اصلی سد نرماب 92 درصد پیشرفت دارد و در صورت عدم وجود مشکل، سد آن در تابستان تکمیل می شود. تاج سد نرماب هم مشکل دارد. سد نرماب 155 میلیارد تومان از محل پیوست بودجه وام دارد که با پیگیری ها توانستیم 45 میلیارد دیگر جذب کنیم، حدود 500 میلیارد تومان برای این امر مصوب شده است. پروژه از پالایشگاه

حسینی کل اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سد نرماب را دو هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به وام های مصوب پالایشگاه و تعهدات انجام شده در سفر رئیس جمهور به گلستان امیدواریم این روند اجرایی شود. سرعت بخشیدن به پروژه

1500 لیتر در ثانیه گلستان برای برون رفت از تنش آبی / گلستان به زیرساخت سد نیاز دارد

وضعیت نگران کننده آب در گلستان به جایی رسیده است که استاندار گلستان مسائل آب را یکی از دغدغه های اصلی استان می داند.

علی محمد زنگنه با بیان اینکه آب استان باید تقریباً 1500 لیتر در ثانیه از فشار آب خارج شود، گفت: حجم آب زیرزمینی گلستان 140 میلیون مترمکعب است که باید به 70 میلیون متر کاهش یابد.مکعب متأسفانه . بخشی از ما استان هایی هستند که بیش از 90 درصد نیاز آب زیرزمینی را تامین می کنند که منجر به مشکلاتی مانند رانش زمین می شود.

وی به برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای کاهش تنش آبی در گلستان اشاره کرد و تصریح کرد: در گرگان حدود 500 لیتر در ثانیه کمبود آب وجود دارد که این مشکل برای مردم گلستان در ایام نوروز است. و تابستان. از محل اعتبار تنش آبی، اعتبار خوبی را برای رفع مشکل کم آبی در گرگان در دستور کار قرار خواهیم داد.

زنگنه گفت: احداث مخازن، احداث چاه در نقاط مختلف گرگان و خرید آب از زمین های کشاورزی ضمن اینکه برنامه های کوتاه مدت با دقت در حال اجراست. تاکنون اقدامات لازم برای جبران 220 لیتر بر ثانیه کسری آب برای گرگان انجام شده است.

استاندار گلستان احداث آب شیرین کن را یکی از اقدامات میان مدت برای کاهش تنش آبی در استان عنوان کرد و گفت: هم اکنون سرمایه گذاران با وجود تولید آب آماده سرمایه گذاری در آب شیرین کن هستند که کاشت قطعه اول و ساخت شبکه انتقال موضوع دیگری است، از سوی دیگر فعالیت های بلندمدت سدسازی در دستور کار ماست، متاسفانه گلستان شکسته است، خسارات مربوط به زیرساخت های سد باید برطرف شود.

این تابستان، همچنین حسرت پارسال!

به گزارش سلام آنلاین، بر اساس شاخص ها در صورت استفاده بیش از 40 درصد از منابع آب زیرزمینی، جامعه در معرض خطر قرار می گیرد. متأسفانه در گلستان بیش از 90 درصد منابع آب زیرزمینی برداشت و در کشاورزی مصرف می شود و شاید به همین دلیل است که امروزه کمبود آب وجود دارد و به استان سرسبز گلستان هجوم آورد و مردم را به دردسر انداخت.

زمستان از راه رسیده است و مردم دیگر تحمل تصمیم مسئولان را ندارند آب سالمی دارند که اعتراض ساکنان را به استانداری گلستان رسانده است که مسئولان نیز قول کاهش آن را در تابستان پس از دستگیری ها داده اند.از پارسال!

البته با گفتار درمانی مشکل حل نمی شود و مردم گلستان به ویژه مردم گرگان خواستار اقدام فوری برای رفع کم آبی هستند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا