اجتماعی

دلایل چاقی و توصیه‌هایی برای پیشگیری از این اختلال مزمن

چاقی یک بیماری مزمن است که به دلیل تجمع بیش از حد چربی در بدن ایجاد می‌شود و باعث مشکلات سلامتی بسیاری از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون بالا، آرتریت شدید و حتی برخی سرطان‌ها می‌شود.

به گزارش سلام آنلاین، چاقی یک بحران بهداشت عمومی جهانی است که یک سوم جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد، به طوری که از هر پنج کودک یک کودک و بیش از هر سه بزرگسال بیش از یک نفر به این بیماری مبتلا هستند.

بسیاری از بیماری های زمینه ای مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری ایسکمیک قلبی، کبد چرب، سیروز کبدی، سنگ کیسه صفرا، سرطان، پوکی استخوان، ناباروری و آسیب های روانی با چاقی مرتبط هستند.

علل چاقی

هندوستان تایمز گزارش داد: چاقی یک بیماری پیچیده است که اثرات ژنتیکی، رفتاری، متابولیک و هورمونی بر وزن بدن دارد. به طور کلی در نوجوانان و کودکان عادات غذایی نامناسب و کم تحرکی منجر به افزایش وزن می شود. علل اصلی چاقی به شرح زیر است:

سبک زندگی مانند رژیم غذایی نامناسب مرتبط با خوردن فست فود و نوشیدنی های پر کالری و کمک به افزایش وزن.

سبک زندگی عاطفی نیز منجر به یک سبک زندگی آرام می شود که باعث می شود فرد در طول روز و از طریق ورزش و فعالیت های روزانه، بیش از آنچه می سوزاند کالری بسوزاند.

بیماری ها و داروهایی وجود دارند که منجر به افزایش وزن می شوند. سندرم پرادر ویلی، سندرم کوشینگ و زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر در معرض افزایش وزن هستند. برخی از داروها نیز به چاقی کمک می کنند، از جمله داروهای ضد افسردگی، ضد تشنج، داروهای دیابت، استروئیدها و بتابلوکرها.

توصیه های پیشگیرانه

تغییر سبک زندگی از جمله رژیم غذایی، ورزش و اصلاحات روزانه در پیشگیری از چاقی موثر است. بنابراین همیشه توصیه می شود که در تمام روزهای هفته روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید و تغییرات رژیم غذایی برای حفظ وزن سالم و کاهش وزن ضروری است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا