علمی و پزشکی

ارتباط باکتری‌های روده با ابتلا به چاقی

مطالعات نشان می دهد که غذاهای حاوی پروبیوتیک با تغییر ترکیب باکتری های روده، یعنی افزایش باکتری های مفید روده، نقش مهمی در کنترل چاقی دارند.

به گزارش سلام آنلاین. امروزه چاقی یکی از شایع ترین مشکلات سلامت انسان است. تحقیقات نقش عدم تعادل بین دریافت انرژی و استعداد ژنتیکی و سبک زندگی ناسالم را در ایجاد اضافه وزن و چاقی نشان داده است. مطالعات اخیر نشان داده است که غذاهای حاوی پروبیوتیک با تغییر ترکیب باکتری های روده (افزایش باکتری های مفید روده) تاثیر بسزایی در مدیریت چاقی دارند.

بین باکتری های روده و چاقی دوران کودکی و بزرگسالی ارتباط وجود دارد. همچنین دارای مکانیسم های ژنتیکی، متابولیکی و التهابی زیادی است که در تعامل بین میکروب های روده و چاقی نقش دارند. تغییرات میکروبی در روده انسان را می توان به عنوان یکی از عوامل موثر در چاقی در نظر گرفت. پروبیوتیک‌ها میکروسکوپ‌های کوچک، زنده و فعالی هستند که در صورت مصرف، میکروبیولوژی دستگاه گوارش ما را تغییر می‌دهند تا سالم بمانند. لازم به ذکر است که ما اغلب آنها را باکتری های مفید روده می نامیم.

اثرات پروبیوتیک ها یا باکتری های روده ای که در درمان چاقی مفید هستند به سه روش اعمال می شود:

1. کاهش رشد پاتوژن ها و چسبندگی پروبیوتیک ها به بافت روده به گونه ای که با عوامل بیماری زا رقابت می کند (فعالیت ضد ویروسی).

2- بهبود بافت روده و کاهش نفوذپذیری روده (تقویت سد محافظ).

3- بهبود سیستم ایمنی دستگاه گوارش (ماژول ایمنی).

در مجموع، این عملکردها می توانند با تقویت باکتری های طبیعی و مفید روده تأثیر بسزایی در کاهش چاقی داشته باشند.

طبق اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ماست، ماست و پنیر که سرشار از پروبیوتیک هستند را می توان به عنوان منبع غذاهای غنی از پروبیوتیک نام برد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا