علمی و پزشکی

جادوی ساخت باتری ۲ مگاواتی از معدن متروکه‌ / عکس

تینا مزدکی: همانطور که مردم و صنایع در سراسر جهان به سمت انرژی های تجدیدپذیر حرکت می کنند، مشکل ذخیره انرژی برجسته تر می شود. مشکل این است که وقتی مردم می خواهند از برق استفاده کنند همیشه باد نمی وزد و خورشید به شدت نمی تابد. در یک روز آفتابی یا بادی، می توان برق تولید کرد، اما اکنون مصرف کنندگان برای جلوگیری از اضافه وزن باید هزینه برق را بپردازند. اما انرژی استفاده نشده از بین می رود.

البته بهتر است بتوانید آن انرژی مصرف نشده را برای استفاده های بعدی ذخیره کنید. باتری های گرانشی راهی برای صرفه جویی در انرژی هستند.

شاید عبارت “سنگ گرانشی” شما را به یاد فیزیک و آلبرت انیشتین بیاندازد. اما ایده پشت گرانش بسیار ساده است. هنگامی که یک منبع انرژی بیش از نیاز انرژی تولید می کند، انرژی اضافی برای حرکت وزن (به شکل آب یا گاهی شن) به سمت بالا استفاده می شود و آن را به انرژی گرانشی تبدیل می کند. هنگامی که منبع تغذیه کاهش می یابد، این بارهای سنگین می توانند تحت تأثیر گرانش رها شوند و توربین همراه را به حرکت درآورند.

شگفتی های ساخت باتری های 2 مگاواتی از معدن متروکه / عکس

ظروف ثقلی معمولاً به صورت کانتینری ساخته می شوند و در برخی موارد در معادن متروکه برای حرکت مخزن شن و ماسه به سمت بالا نصب می شوند. البته وزنه های دیگری نیز برای تولید انرژی بیشتر معرفی شده است. شرکت اسکاتلندی Gravitricity سیستم های محوری و تجهیزات بالابری را طراحی کرده است که می توانند در چنین معادن متروکه ای نصب شوند. این شرکت سیستم جدید خود را در یک معدن روی و مس به طول 1400 متر در Pyhäjärvi فنلاند نصب خواهد کرد.

مارتین رایت، یکی از بنیانگذاران Gravitricity، اخیراً در مورد این فناوری گفته است: “از آنجایی که جهان روز به روز برق بیشتری را از منابع انرژی تجدید پذیر تولید می کند، نیاز روزافزونی به فناوری وجود دارد که بتواند آن را جذب و حفظ کند. انرژی را در زمان تقاضای کم ذخیره کنید. در صورت لزوم، GraviStore را به سرعت آزاد کنید تا برخی از بهترین ویژگی های باتری های لیتیومی را بدون نیاز به فلزات کمیاب ارائه دهد.

منبع: iflscience

54323

نشر مطالب پزشکی

به طور خلاقانه و منسجم، مفاهیم علمی پزشکی را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه تبدیل می‌کنم. هدفم این است که هر کسی بتواند به سرعت به دانش پزشکی دسترسی داشته باشد.
دکمه بازگشت به بالا