اجتماعی

انتخاب رشته بیش از ۵۰ درصد از کنکوری‌ها/احیاء رشته‌های تحصیلی مهجور با اعطای بسته‌های تشویقی

معاون برگزاری آزمون سازمان سنجش آموزش کشور گفت: بیش از 50 درصد از 1401 داوطلب برای این سمت ثبت نام کرده اند.

دکتر حسن مروتی در گفتگو با سلام آنلاین. وی درباره وضعیت کنکور سراسری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی گفت: نباید فکر کرد که فقط امسال همه داوطلبان برای کنکور شرکت نکردند، یاد بگیرید. عمل؛ هر سال این اتفاق می افتد. امسال هم همینطور است چون در سال های گذشته هنوز مردم هیچ رشته ای را انتخاب نکرده اند و ممکن است برخی از داوطلبان دوست داشته باشند دوباره در کنکور شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه رشته های دانشگاهی به دو دسته با آزمون و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی تقسیم می شود، تصریح کرد: تعداد کل رشته های انتخاب شده برای رشته های با و با آزمون داوطلبان واجد شرایط حدود 180 هزار رشته می باشد. عمل. اگرچه حدود 380000 صندلی برای رشته هایی وجود دارد که پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی انجام می شود، بسیاری از داوطلبان آنچنان مشتاق تحصیل در این دوره ها نیستند. با توجه به شرایط هر دو گروه رشته با آزمون و بدون آزمون می توان گفت که تقریباً 50 درصد داوطلبان در انتخاب رشته شرکت کردند.

بسته تشویقی دانشگاه

دکتر مروتی در پاسخ به این سوال گفت: از ارائه بسته تشویقی کنکور برتر و کسب مدال دانشجویان المپیکی به شرط مطالعه رشته های کمتر پرطرفدار در دوره ششم روز دانشگاه تهران مطلع شدید. دانشگاه چه بسته تشویقی دریافت می‌کند؟» معاونت علمی رئیس‌جمهور با رشته‌های کمتر پرطرفدار سروکار دارد و سازمان سنجش آموزش کشور تفاهم نامه را اجرا می‌کند.

معاون آزمون سازمان سنجش با بیان اینکه در این تفاهم نامه شرایط متعددی ارزیابی می شود؛ وی با اشاره به اینکه اکثر دانشگاه های کشور وابسته به وزارت علوم هستند، خاطرنشان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تسهیلات دانشگاهی را جزء تفاهم نامه می داند.

وی با بیان اینکه موضوعات در نظر گرفته شده در این تفاهم نامه دروسی دور از محوریت بوده است، تایید کرد: رتبه های برتر کنکور این نوع رشته را انتخاب نمی کند و این شرط باعث می شود این دروس در آزمون ضعیف شوند. آینده. در حالی که ادامه تحصیل افراد مستعد در چنین رشته های بی دقتی می تواند وضعیت موجود را تغییر دهد.

دکتر مروتی با اشاره به اینکه این تفاهم نامه به منظور جذب بزرگواران در بخش کم مردمی تکمیل شده است، تصریح کرد: حتی اگر مکان بدی در نظر گرفته شود، مناسب تلقی می شود. مواردی مانند «تخصیص حقوق ماهانه» و «تحصیل بدون فارغ التحصیلی کنکور» می تواند مشوق هایی را برای جامعه هدف ایجاد کند. همچنین می توان این افراد را در کالج ها و پست های تحقیقاتی قرار داد و برخی رشته های متروکه را احیا کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا