درمان قطعی ناباروری با دانش بومی/ ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان در درمان نازایی

با وجود اینکه چندین دهه پیش مجبور بودیم برای درمان ناباروری به کشورهای اروپایی سفر کنیم، اما اکنون شاهد حضور بسیاری از بیماران خارجی در کشورمان برای درمان ناباروری هستیم، بنابراین ایران جزو 10 کشور برتر دنیا در درمان و درمان ناباروری است. هزینه ها در ایران نسبت به سایر کشورها کمتر است، پیشرفته تر است و این موفقیت مرهون تلاش شرکت های مبتنی بر دانش و مراکز خدمات تحقیقاتی در این زمینه است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «قانون حمايت از خانواده و جوانان» مورخ 10 آبان ماه 1400 بر اساس اصل 85 قانون اساسي در كميسيون مشترك شوراي اسلامي ايران مورد بررسي قرار گرفت و پس از تصويب اجراي آن. دادگاه به مدت هفت سال به تایید شورای نگهبان رسید.

قوانین افرادی که به دنبال درمان ناباروری هستند

بر این اساس در سال 1401 مبلغ 12 هزار میلیارد تومان از سوی شورای اسلامی شهر برای اجرای طرح تشویقی قانون جوانان در نظر گرفته شد و البته مقرر شد که هزینه درمان زوجین بدون فرزند به دلیل آنها. اهمیت. نقش غرامت به عنوان بخشی از کاهش جمعیت تا 90 درصد برای تامین مالی از طریق بیمه خواهد بود.

بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت (WHO)، حدود 17.5 درصد از جمعیت بزرگسال، یعنی حدود 1 نفر از هر 6 نفر در سراسر جهان، تحت تأثیر مشکلات ناباروری قرار دارند. در ایران 3.5 میلیون زوج ایرانی با ناباروری دست و پنجه نرم می کنند و برای درمان خود نیاز به دانش و کمک مالی کافی دارند.

اولین درمان ناباروری در ایران

دکتر ابوطالب صارمی، متخصص باروری و IVF از دانشگاه وین، مؤسس مرکز تحقیقات زنان و زایمان و سلولی صارم در کتابی با عنوان «بنیاد IVF در ایران» اعلام کرد که تولد اولین نوزادان از طریق هدیه -روش کمک باروری در سال 1367. همچنین در این کتاب از تولد اولین دوقلوهای آزمایشگاهی با IVF در دی ماه 1370 صحبت می کند، در حالی که دکتر عباس افلاطونیان و همکارانش در مرکز تحقیقات و درمان ناباروری یزد اولین نوزاد متولد شده از IVF را در ایران می دانند. دخترش در سال 1369 در مرکز به دنیا آمد.

اما تأسیس «پژوهشگاه رویان» به‌عنوان مؤثرترین مؤسسه درمان ناباروری در کشور در سال‌های 68 تا 69 به دنبال کنگره علمی جهاد ناباروری مؤسسه علوم پزشکی ایران که به سرپرستی مرحوم «دکتر دکتر» برگزار شد. کاظمی آشتیانی» در قالب یک طرح پژوهشی رسالتی برای رفع نیازهای این جامعه پیدا کرد. در همین راستا، پس از فراهم کردن امکانات و آموزش های لازم و جذب نیروی انسانی، سرانجام در خرداد 1370 مؤسسه آموزشی و پژوهشی رویان با محوریت پژوهش و آموزش با حضور دکتر ملک زاده وزیر بهداشت افتتاح شد.

درمان ناباروری پیشرفته

از نظر «علی صادقی تبار» رئیس مرکز تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر جهاددانشگاهی به طور کلی خدمات ناباروری را می توان به چهار گروه تقسیم کرد:

اولین؛ درمان دارویی برای افزایش باروری زوجین. دومین؛ روش تلقیح داخل رحمی (IUI) که در آن نمونه اسپرم پس از پاکسازی و آماده سازی مستقیماً به داخل رحم زن منتقل می شود. سوم؛ IVF پیشرفته (IVF) یا انفوزیون داخل وریدی (ICSI)، که در آن، پس از تجویز یک محرک تخمک گذاری برای یک زن در حین تخمک گذاری، تخمک از تخمدان زن خارج می شود و به اسپرم مرد در محیط آزمایشگاهی تزریق می شود تخم مرغ. نحوه انتقال رحم نوع چهارم؛ شامل درمان های جایگزین یا اهدای قوانین و مقررات مصوب می شود و در حال حاضر خدمات جانشین یا اهداء به صورت سیستمی در مراکز مجاز ارائه می شود.

یکی دیگر از خدمات ارزنده ای که برگرفته از دانش و تحقیقات محققان و کارشناسان ذیصلاح کشورمان است، تشخیص و آزمایش ژنتیک نوزادان است. کلینیک ژنتیک مرکز ابن سینا هم اکنون می تواند خدماتی مانند غربالگری و تشخیص بیماری های ژنتیکی و نوزادی را قبل از کاشت با استفاده از تکنیک های پیشرفته ژنتیکی PGD و NGS ارائه دهد.

در واقع، این امکان وجود دارد که با این تکنیک ها، جنین های توسعه یافته در آزمایشگاه قبل از انتقال از نظر عوامل بیماری زا ژنتیکی و بیماری غربالگری شوند و جنین های سالم برای انتقال انتخاب شوند. همچنین از این تکنیک ها می توان برای تعیین جنسیت نوزاد و انتقال نوزاد با جنسیت دلخواه والدین استفاده کرد.

درمان واضح ناباروری با حمایت قانونی

دکتر محمدرضا صادقی رئیس پژوهشکده فناوری نوین و علوم زیستی جهاد دانشگاهی (ابین سینا) در اردیبهشت سال گذشته (1402) درباره درمان واضح ناباروری گفت: «امروزه بیش از 100 مرکز درمان ناباروری وجود دارد. در کشور باید گفت که انواع ناباروری ها قابل درمان است و درمان دارد، حتی زنانی که در سن 45 سالگی به دلیل یائسگی قدرت باروری خود را از دست می دهند و دستگاه تناسلی آنها فعالیت خود را از دست می دهد. از این رو این افراد می توانند تا سن 49 سالگی برای درمان به مراکز درمانی ناباروری مراجعه کنند، البته نوع، کیفیت و میزان موفقیت درمان با یکدیگر متفاوت است.

وی به حمایت های قانونی از بیماران خاص اشاره کرد و افزود: هر بیمار نابارور شرایط پزشکی خاص خود را دارد و در مواردی مانند زوجی که اسپرم ندارند و اسپرم او صفر است، به هر دلیلی باید پذیرفت که باروری او باشد. سیستم نابارور است «تولید ندارد و اینجا باید مردم را به سیستم استفاده از اهدای جنین بفرستیم و اهدای جنین هم قانونی مصوب کنگره اسلامی است.

خودکفایی در تولید کیت های تست ناباروری

محققان یک شرکت آگاه در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در سال 1398 برای اولین بار دانش تولید ابزارهای تشخیصی درمان ناباروری را بومی‌سازی کردند که باعث کاهش هزینه‌های تشخیصی زوج‌های بدون فرزند می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره دستگاه های تحلیلی ساخت این شرکت گفت: این ابزارها به متخصصان این کشور کمک می کند تا عواقب ناباروری زوجین و تفاوت قیمت محصول را تشخیص دهند، این ایران با معادل خارجی یک پانزدهم است، به عنوان مثال، ارزش 100 اونس تولید ایرانی، در حالی که 25 اونس خارجی.

استفاده از سلول های بنیادی برای درمان «یائسگی» و بازگرداندن بارداری

دکتر احمد وثوق، معاون خدمات تخصصی مرکز تحقیقات رویان جهاد دانشگاهی اخیراً به تشریح طرح «پزشکی بازساختی» پرداخته و گفته است که «استفاده از سلول های بنیادی برای درمان یائسگی زودرس و احیای جنین یکی از اقدامات ماست. اقداماتی که در حوزه درمان ناباروری انجام می شود البته فعالیت پژوهشکده رویان در زمینه درمان ناباروری با سلول های بنیادی محدود به درمان یائسگی زودرس نمی شود. مانند «انسداد رحم» زمانی که توانایی پذیرش نوزاد از بین می رود.

وی افزود: با استفاده از سلول های بنیادی گامی در جهت درمان چسبندگی رحم برداشته ایم و از طریق این درمان نه تنها می توانیم چسبندگی رحم را از بین ببریم، بلکه با ترمیم رحم می توانیم ظرفیت پذیرش نوزاد را داشته باشیم . امیدوارم بتوانیم این درمان را از طریق مرحله آزمایشی چسبندگی رحم به دنیا معرفی کنیم.»

اعزام بیماران نابارور از 164 کشور به ایران

علی صادقی تبار، رئیس مرکز ناباروری و سقط های مکرر پژوهشکده ابن سینا در اردیبهشت سال گذشته (1402) تاکید کرد که درمان ناباروری در ایران ارزان و پرهزینه بوده است 15000 دلار و در خاورمیانه از 5 تا 6000 دلار به 700 دلار می رسد.

وی با بیان اینکه درمان ناباروری در سراسر جهان با تجهیزات و مواد مشابه انجام می شود، افزود: همان تجهیزات و مواد گران قیمت موجود در مرکز ما در سایر نقاط دنیا از جمله اروپا، آفریقا نیز موجود است. وی ادامه داد: در هند و آمریکا نمونه هایی از دستگاه های جوجه کشی وجود دارد که پس از تشکیل جنین باید شرایط رحم مادر را با همان برند فراهم کنند و در کشورهای دیگر نیز از همین ویژگی ها استفاده می شود.

همچنین سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در شهریور 1402 با اشاره به بیماران خارجی که از 164 کشور برای درمان به ایران می آیند، گفت: این بیماران از جنوب اروپا و آمریکای جنوبی هستند، پا و آسیا، اما بیماران. از عراق، افغانستان “تاجیکستان، ارمنستان، پاکستان و ترکیه مشتریان اصلی هستند”.

مقرون به صرفه بودن درمان ناباروری در ایران و قطعی بودن آن نسبت به سایر کشورها باعث شده است تا ارزهای قابل توجهی از گردشگری سلامت برای کشورمان به وجود بیاید. از سوی دیگر هیچ فردی از اقشار پایین جامعه و مناطق محروم به دلایل مالی که موجب جوانی جمعیت و افزایش استحکام خانواده می شود از خدمات درمانی ناباروری محروم نمی شود.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا