اجتماعی

جهش شاخص‌های بهداشتی در ایران/طرحی برای رایگان شدن «خدمات ضروریِ بستری»

معاون درمان وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت پزشکی کشور در سال‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی، گفت: همه شاخص‌ها و درمان‌های بهداشتی پس از انقلاب اسلامی پیشرفت چشمگیری داشته است و امروز ایران یکی از پیشتازان است. کشورها در زمینه بهداشت و مراقبت های پزشکی.

دکتر سعید کریمی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی با توجه به وضعیت بهداشت و درمان کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یکی از جهش های خوب بعد از انقلاب حوزه سلامت بود. در این کشور پزشکان هندی و بنگلادشی هستند که حتی زبان خود را به درستی درک نمی کنند و بیماران باید با استفاده از زبان بدن بیماری خود را برای دریافت دارو به پزشکان خود اطلاع دهند، اما به تدریج با یکپارچه سازی آموزش و درمان. در دانشگاه علوم پزشکی در این راستا حرکتی در حال انجام است تا دانش‌آموختگان بهداشت هم دارای مهارت و هم دانش باشند. بر این اساس فارغ التحصیلان رشته بهداشت و پزشکی با تلفیق آموزش و پزشکی از دانش بیشتری در این رشته برخوردارند و جهش بزرگی در حوزه سلامت صورت گرفته است.

وی افزود: بر این اساس امروز می بینیم که کشورهای همسایه خواهان پزشک ایرانی هستند و می خواهند از توان پزشکی ما استفاده کنند. البته باید تلاش کنیم تا حد امکان شرایط را برای ماندن پزشکانمان در کشورمان فراهم کنیم. لازم به ذکر است که در اوایل انقلاب حتی برای آب مروارید، جراحی رایج چشم، بیماران به خارج از کشور اعزام می شدند، اما اکنون بیمارانی از خارج از کشور برای پیشرفته ترین جراحی به ایران می آیند.

افزایش تخت های بیمارستانی و متخصصان بعد از انقلاب

کریمی گفت: در اوایل انقلاب 56 هزار تخت بیمارستانی داشتیم اما اکنون 156 هزار تخت بیمارستانی داریم. باید بدانیم که علاوه بر چیدن تخت، مراقبت از تخت بیمارستانی نیز مهم است. در حوزه کارشناسان اوایل انقلاب 7000 کارشناس داشتیم اما اکنون 70000 کارشناس و فوق تخصص در کشور داریم. بنابراین وضعیت سلامت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قابل مقایسه با شرایط قبل از انقلاب نیست. حتی 40 سال بعد، بسیاری از کشورها چنین جهشی را در مراقبت های بهداشتی خود نمی بینند.

افزایش شاخص های سلامت در ایران

ایران؛ کشور پیشرو در بهداشت و درمان

معاون مدیرکل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی در همه ابعاد بهداشت و درمان پیشرفت چشمگیری داشته ایم، گفت: در حوزه امید به زندگی، میزان مرگ و میر مادران، مادران و نوزادان بالاتر بود. و غیره. جهشی انجام شد و امروز ایران در حوزه بهداشت و درمان پیشرو است. بنابراین سازمان بهداشت جهانی همواره به وضعیت شبکه بهداشت و درمان در ایران اشاره کرده است.

هزینه های درمانی در ایران و برنامه های خدمات ضروری بیمارستانی رایگان

کریمی گفت: در بحث هزینه کردن، درست است که فشار اقتصادی بر دوش مردم وارد می شود، اما اگر مقایسه کنیم، هزینه درمان خیلی بالا نیست. زیاد است، هزینه آن زیاد نیست. به خصوص در مراکز دولتی. اما در نظر داریم 10 درصد برای کسورات بیماران بستری و خدمات ضروری در قالب ارجاع کاهش دهیم تا خدمات ضروری در مراکز دولتی رایگان باشد و کشی به دلیل کمبود خدمات را از دست ندهد.

وی با توجه به برنامه وزارت بهداشت برای کاهش هزینه‌های از جیب مردم در بخش بیمارستان‌ها و بیماران سرپایی در قالب نظام ارجاع گفت: سیستم ارجاع اگر فردی از سطح یک به سطح دو می‌رود در صورت نیاز به خدمات بستری می‌آید. در بیمارستان خدمات کلیدی ما می توانیم کسورات را به صفر و رایگان کاهش دهیم. البته در حال حاضر این موضوع در بخش بیمارستان و خدمات کلیدی مورد توجه قرار گرفته است. هدف ما رایگان کردن حق امتیاز برای خدمات عمده در قالب یک سیستم ارجاع است. برای بخش سرپایی، اگر بتوانیم منابع آن را با برنامه ها و سازمان های بودجه ای تکمیل کنیم، هدف کاهش 15 درصدی پس انداز است. یعنی در بخش سرپایی به جای کسر 30 درصد، بیمار باید 15 درصد را در قالب سیستم ارجاع پرداخت کند که البته هنوز تکمیل نشده است.

وضعیت گردشگری سلامت در ایران

کریمی درباره وضعیت گردشگری سلامت در کشور نیز گفت: در گردشگری سلامت به دلیل اعتمادی که کشورهای اطراف به طب ایرانی دارند، شرایط ما بسیار خوب است. حتی ایرانیان مقیم آمریکا و اروپا نیز اقدامات پزشکی خود را در ایران انجام می دهند و به پزشکان این کشور اعتماد دارند. در عین حال زیرساخت هایی برای گسترش گردشگری سلامت مورد نیاز است. Dدر حال حاضر 220 بیمارستان در کشور دارای زیرساخت های لازم برای پذیرش گردشگری سلامت هستند. با این حال، بازدیدکنندگان باید یک هتل مناسب، حمل و نقل مناسب و امکانات داشته باشند. این موارد با تعامل بین وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی بهبود می یابد. همچنین باید توجه داشت که باید شرایط رفاهی و اجتماعی فراهم شود تا فرد بتواند برای دریافت خدمات درمانی لازم مراجعه کرده و با خیالی آسوده آنجا را ترک کند. اگر این زیرساخت ها و شرایط فراهم شود، ایران در سطح بالایی از پزشکی قرار می گیرد و می تواند در گردشگری سلامت اقدامات خوبی انجام دهد.

آیا طب مادر خطرناک است؟

وی هشدارهایی را در خصوص حضور دانشجویان پزشکی در برخی از کرسی های تخصصی و تخصصی و دغدغه ها بیان کرد و نگران خالی شدن این صندلی ها بود. یکی اینکه نگران مردم باشیم و مثلاً اعلام کنیم که سال آینده متخصص قلب نداریم و باید پزشک را از خارج وارد کنیم و وزارتخانه اصلاً چنین مشکلی را نمی پذیرد. با این حال بحث هایی برای برنامه ریزی وجود دارد که چنین اتفاقی رخ ندهد که این فعالیت را انجام دهیم. مثلاً امسال که صندلی های جراحی قلب پر نشد، با یک سری تغییرات بین معاونت پزشکی و معاونت آموزشی وزارت بهداشت، آن ها را پر کردیم. بنابراین می توان اقدامات موثری انجام داد. به عنوان مثال با هماهنگی های انجام شده با بورد جراحی قلب، این بخش از فوق تخصص خارج می شود و از سال آینده به این رشته ادامه می یابد. بنابراین کسانی که می خواهند جراح قلب شوند باید چهار سال جراحی عمومی بخوانند و سپس روی جراحی قلب تمرکز کنند. بنابراین یک تغییر فرآیند رخ می دهد و نرخ بهره بالا می رود.

کریمی گفت: در عین حال بحث تغییرات مالیاتی نیز وجود دارد که می تواند نرخ سود را در برخی مناطق افزایش دهد. این تغییرات در سال جاری برای چندین رشته مورد توجه ایجاد شد. حتی برای تخصص ها نیز صندلی ها پر نمی شود و با تغییراتی که در سازمان سنجش ایجاد می شود، مشکلات برطرف می شود. پیش از این، دانشجویان حرفه ای می توانستند 5 ردیف را انتخاب کنند، اکنون تا 100 ردیف. بنابراین تستر می تواند هر یک از 100 گزینه ای را که می خواهد آزمایش کند، انتخاب کند. امسال صندلی های ما تا حد زیادی پر شده و تنها دو واحد فوریت های پزشکی و بیهوشی پر شده است، البته شرایط ما در هر دو زمینه نسبت به سال گذشته بهتر شده است و انشالله با تغییرات مالیاتی، تغییرات فرآیندی، تلاش می کنیم. برنامه های آموزشی و غیره برای حل مشکلات. این اقدامات در تمام دنیا در حال توسعه است و مثلاً در بسیاری از کشورها دیگر متخصص جراحی قلب وجود ندارد و متخصص قلب دارند. همین روش در قلب انجام می شود و دیگر مشکلی نداریم. در هر صورت مردم اصلا نگران نباشند. درست نیست که دکتر نخواهیم داشت، می گیریم و باید به دکتر ببریم، اما باید سعی کنیم در جایی که مشکلی وجود دارد، فوراً آن را برطرف کنیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا