درباره فواید شگفت انگیز ویتامین E بیشتر بدانیم

درباره فواید شگفت انگیز ویتامین E بیشتر بدانیم
اطلاعات تکمیلی:

ویتامین E با اهدای هیدروژن به رادیکال های آزاد و تبدیل آنها به ترکیبات بی ضرر عمل می کند. به این فرآیند پاکسازی رادیکال های آزاد می گویند. علاوه بر این، این ویتامین دارای خواص ضد انعقادی است که به جریان خون در عروق با پلاکت های چربی متصل به دیواره کمک می کند. ویتامین E همچنین سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با بیماری ها تقویت می کند.

ویتامین E به جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر کمک می کند، بیماری های چشمی مانند آب مروارید را درمان می کند، به درمان آب مروارید مرتبط با افزایش سن کمک می کند، خطر حمله قلبی در دیابتی ها را کاهش می دهد، روند پیری را کند می کند. تقویت افراد در برابر آلودگی، درمان کم خونی، درمان مشکلات ناشی از چربی های غیرقابل هضم و کمک به درمان بیماری های پوستی، جراحات، بیماری های تولید مثل و کاهش دردهای قبل از قاعدگی و کاهش علائم و پسوریازیس.

پیش از این، یکی از عملکردهای ویتامین E محافظت در برابر پیشرفت آترواسکلروز بود، با مطالعات اخیر نتایج منفی و اغلب متفاوتی را نشان داد. بنابراین، هیچ توصیه ای در مورد استفاده از مکمل های ویتامین E برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ارائه نمی دهد.

غنی ترین منابع ویتامین E شامل بادام، تخمه آفتابگردان و روغن های گیاهی خوراکی است.

از آنجایی که این ویتامین در آب نامحلول است، با پختن در آب از بین نمی رود، اما سرخ کردن عمیق می تواند آن را از بین ببرد. این ویتامین در مجاورت گرما و شرایط اسیدی پایداری خود را حفظ می کند، اما توسط چربی های فاسد، قلیایی ها، اکسیژن، سرب، نمک های آهن و اشعه ماوراء بنفش از بین می رود.

ویتامین E کمترین سمیت ویتامین ها را دارد. انسان ها و حیوانات می توانند با مقادیر حداقل 100 برابر بیشتر از نیاز خود سازگار شوند. مصرف ویتامین E در مقادیر زیاد می تواند در مصرف سایر ویتامین های محلول در چربی اختلال ایجاد کند.

مصرف ویتامین E بیش از حد مجاز روزانه خطرناک است و می تواند باعث اختلالات لخته شدن خون پس از آسیب و قطع عضو شود. مصرف زیاد آن می تواند باعث خونریزی مغزی و سکته مغزی ناشی از خونریزی مغزی شود. سال ها مطالعه روی مردان نشان داده است که مصرف روزانه 400 واحد بین المللی ویتامین E نه تنها از سرطان پروستات پیشگیری نمی کند، بلکه در واقع خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد.

به گفته دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، افرادی که داروهای ضد انعقاد مصرف می کنند نباید بدون مشورت پزشک از مکمل های ویتامین E استفاده کنند، زیرا خطر خونریزی را افزایش می دهد. دوزهای بالای مکمل های ویتامین E نیز ممکن است اثربخشی شیمی درمانی را کاهش دهد.

دکمه بازگشت به بالا