علمی و پزشکی

ویتامین‌هایی که اثرات آلودگی هوا را خنثی می‌کنند

بر اساس گزارش شفافیت، یافته های این مطالعه نشان می دهد قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با اثرات گسترده تری بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی و افزایش مرگ و میر همراه است.

در حین تنفس، ذرات هوای سمی وارد بدن شده و به سطح ریه می‌چسبند و در نتیجه باعث تحریک التهاب و کاهش آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن به‌ویژه آنتی‌اکسیدان‌های موجود در لایه مایع ریه و در نتیجه سلول‌های مختلف می‌شوند. و خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه افزایش می یابد. بنابراین، خوردن غذاها و مواد مغذی کاهش دهنده التهاب در کنار مصرف مقادیر زیادی آنتی اکسیدان می تواند به کاهش اثرات جذب خوب گرد و غبار کمک کند.

لازم به ذکر است که با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل می توان از بدن در برابر آلودگی محافظت کرد.

عملکرد اصلی ویتامین E نقش آنتی اکسیدانی آن است. روغن (غنی ترین) منبع این ویتامین است که با پختن از بین نمی رود بلکه با سرخ کردن از بین می رود. منابع آن روغن سویا، روغن آفتابگردان، جوانه گندم و سایر روغن های گیاهی است، بنابراین سعی کنید از انواع روغن های گیاهی خوراکی در پخت و پز و فرآوری استفاده کنید.

ویتامین C یکی دیگر از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند به سیستم ایمنی کمک کند. این ویتامین در سبزیجات و میوه های تازه یافت می شود و به گرما، نور و محیط های قلیایی بسیار حساس است. پرتقال، لیمو، نارنگی، توت فرنگی، سیب، هندوانه، گل کلم، انار و سبزیجات سبز تیره مانند کلم پیچ و سبزی، انواع فلفل از جمله فلفل دلمه ای، کلم، پیاز و موسیر را در روزهای آلوده بخورید.

بتاکاروتن نیز یک کاروتنوئید مهم و اولین منبع ویتامین A است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و شامل میوه ها و میوه های زرد و نارنجی است که باید زیاد مصرف کنید. مصرف زیاد هویج، کدو تنبل، گوجه فرنگی، زردآلو، آلو، طالبی، موز و انبه توصیه می شود.

منیزیم موجود در هوای آلوده باعث کاهش جذب فلزات سنگین مانند کادمیوم و افزایش آزادسازی سرب می شود و در نتیجه زمان تماس این ترکیبات مضر را در بدن کاهش می دهد. برای همه توصیه می شود. منابع خوب منیزیم عبارتند از انجیر، لیمو، گریپ فروت، ذرت زرد، بادام، گردو، پسته، آجیل، سبزیجات برگدار مانند کلم، اسفناج، طوطی، کاهو، لوبیا و غلات کامل مانند لوبیا و نخود. .. است. از طرفی در روزهایی که آلودگی هوا وجود دارد، خوردن جوانه و دانه را در اولویت قرار دهید.

گردو و خرفه زیاد بخورید. این غذاها حاوی امگا 3 خوبی هستند که می توانند در حفظ سلامت ریه موثر باشند. لازم به ذکر است که مصرف ماهی های چرب غنی از اسیدهای چرب امگا 3 می تواند در کاهش تنگی نفس و اثرات مضر ترکیبات التهابی مفید باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا